رفع خطای Service Unavailable 503 | رایانه کمک
انتشار: 1401/09/23 - بروزرسانی: 1401/12/14 توسط: : جوانی

رفع خطای Service Unavailable 503

احتمالا شما هم بارها در مرورگر خود با خطای 503 مواجه شده اید پس اگر با روشهای رفع خطای Service Unavailable 503 از سمت سرور و کاربر آشنایی ندارید به شما پیشنهاد میکنیم مطالعه ی این مقاله از رایانه کمک را از دست ندهید. اگر به دنبال مرجعی کاملا رایگان به جهت دانلود نرم افزارهای مختلف هستید میتوانید به سایت دانلود رایانه کمک مراجعه نمایید.

✴️✴️ تماس با کارشناسان فنی رایانه کمک  : ☎️از طریق تلفن ثابت 9099071540 و 📱 از طریق موبایل 0217129

 

 

آنچه در این مقاله می خوانیم:

503 service unavailable یعنی چه؟

دلایل مشاهده خطای 503

نحوه نمایش خطای Service Unavailable 503

چگونه ارور Service Unavailable 503 را رفع کنیم؟

رفع مشکل service unavailable -503 (از سمت کاربر)

روشهای رفع خطای service unavailable -503 (از سمت سرور)

سوالات متداول کاربران در رابطه با خطای رفع خطای Service Unavailable 503  

 

503 service unavailable یعنی چه؟

ابتدا بهتر است به این سوال پاسخ دهیم که Service unavailable یعنی چه؟ در واقع Service unavailable به معنای در دسترس نبودن سرویس است و خطای 503 نیز زمانی به وجود می آید که سرویس دهنده ی وبسایت در حال حاضر در دسترس نباشد.

بطورکلی زمانی که سرور به دلایلی از قبیل تعمیر و نگهداری قادر به پاسخگویی درخواست ها نیست این ارور ظاهر میشود. توجه داشته باشید که وجود خطای 503 برای دفعات زیاد میتواند برای سئو خطر جدی به حساب آید. پس لازم است با روش های رفع این خطا آشنا بوده و آن را برطرف نمایید.

دلایل مشاهده خطای 503

شما به دو دلیل این خطا را مشاهده می کنید:  یا از سمت سرور می باشد در ادامه مقاله در مورد مقاله بیشتر توضیح خواهیم داد. هر زمان تلاش می کنیم که وب سایتی را باز کنیم، از مرورگر کامپیوتر ما، یک درخواست http به سرور میزبان سایت مورد نظرمان ارسال میگردد که دو حالت پیش می آید : 1- اگر به این درخواست پاسخ ارسال و دریافت شد، سایت بر روی مرورگر ما باز شده و نمایش داده می شود،2-  اگر به هر دلیلی این درخواست ارسال نشود، یا ارسال شده و پاسخی دریافت نشود، باید این دلیل بررسی گردد که مشکل از سمت ما است یا از سمت سرور میزبان سایت.

خاموش شدن سرور میزبان سایت

یکی از دلایل خاموش شدن سرور تعمیرات و نگهداری یا اضافه کردن امکانات جدید سخت افزاری و نرم افزاری است که می تواند منجر به خاموش شدن سرور، و بعد از آن باعث بروز خطای 503 شود.این قطعی کوتاه مدت است و بلافاصله بعد از اتمام کار، سرور روشن شده و در دسترس قرار می گیرد.

ترافیک بالا بر روی سرور میزبان سایت

 این ارور زمانی اتفاق میفتد که سرور نتواند از تعداد زیادی از کاربران پشتیبانی کند و در نتیجه باعث ایجاد ترافیک بالا و خطای 503 می شود.

مشکلات فنی

وقتی که قطعه ای از سرور خراب می شود یا هر بار اضافی شدید منجر به خاموشی سرور می شود .

پیکربندی نادرست DNS

این خطا ممکن است به دلیل تنظیمات نامناسب DNS باشد. DNS آدرس وب را به آدرس IP مربوطه تبدیل می‌کند و باعث می‌شود تا کاربران به جای IP با نام دامنه به سایت متصل شوند. نقص در پیکربندی DNS رایانه یا روتر می‌تواند شما را به صفحه‌ای کاملاً متفاوت هدایت کند که به این ترتیب شما با این خطا مواجهه می شوید . 

حمله DDOS

حمله DDOS بسیار مطلب گستره ای است که جای در این مقاله ندارد و تنها می توانیم به این اشاره کنیم که برخی از افراد به شیوه حمله به سرور، آن را از کار میندازند تا عملا سرور پاسخگو نباشد که در این حالت شما با این خطا روبرو می شوید .

 

✴️✴️ تماس با کارشناسان فنی رایانه کمک  : ☎️از طریق تلفن ثابت 9099071540 و 📱 از طریق موبایل 0217129

 

نحوه نمایش خطای Service Unavailable 503

خطای سرویس در دسترس نیست معمولا به شکل های مختلف ذیل نمایش داده میشود:

  • 503 Error
  •  HTTP 503
  •  HTTP Error 503
  • HTTP Server Error 503
  • 503 Service Unavailable
  • Http/1.1 Service Unavailable
  •  Error 503 Service Unavailable
  •  Service Unavailable - DNS Failure
  •  503 Service Temporarily Unavailable

بطور کلی خطای 503 service unavailable در هر مرورگر و سیستم عامل های مختلف مانند انواع نسخه های ویندوز، اندروید، آیفون و مک به شکل های بالا نمایش داده میشود.

ممکن است گاهی اوقات در نرم افزار Postman نیز با خطای 503 service unavailable error in postman مواجه شوید، همانطور که میدانید Postman برنامه ای است به جهت اجرا و بررسی کدها میباشد یا بروز ارور 503 در وب سرور متن باز انجین ایکس که بصورت 503 service temporarily unavailable nginx نمایش داده میشود.

 

 

چگونه ارور Service Unavailable 503 را رفع کنیم؟

رفع ارور 503 (503 service unavailable fix) را میتوان به دو گروه رفع خطا از سوی سرور و کاربر تقسیم کرد. در واقع دلیل بروز این ارور میتواند وجود مشکل یا خطایی از سمت سرور یا کاربر مربوط باشد. در ادامه با بهترین روشهای رفع خطای 503 از سوی سرور و کاربر پرداخته ایم.

رفع مشکل service unavailable -503 (از سمت کاربر)

معمولا علت اصلی ارور 503 وجود مشکلی در وب سایت است اما برای اطمینان از اینکه هیچ گونه مشکلی در سیستم شما برای بروز این خطا وجود ندارد بهتر است روشهای ذیل را انجام دهید:

1.      رفرش کردن صفحه برای رفع خطای 503

از آنجاییکه ارور 503 زمانی پیش میآید که به سایت بار اضافی تحمیل شده است گاهی اوقات Refresh کردن صفحه بعد از مدتی باعث رفع مشکل خواهد شد.

برای بارگذاری مجدد و رفرش صفحه میتوانید دکمه ی F5 یا CTRL + R را از کیبورد در ویندوز و لینوکس بفشارید و در محیط مک نیز میتوانید کلیدهای ترکیبی Cmd + R را برای رفرش صفحه انتخاب کنید.

 

 

2.      اجرای مجدد مرورگر جهت رفع ارور 503

گاهی اوقات وجود یک باگ یا مشکل در مرورگر باعث بروز خطای 503 میشود، بهتر است برای رفع این مشکل تمامی تبها را بسته و مرورگر را یکبار دیگر اجرا کنید. و یا با مرورگر دیگری سایت را باز کنید

3.       رفع خطای 503 از سوی کاربر با تغییر DNS 

از دیگر عواملی که منجر به مشاهده ی خطای 503 میشود مربوط به DNS ها است. برای رفع خطای service unavailable  از سوی کاربر بهتر است DNS را به طریق ذیل تغییر دهید:

  • در قدم اول Control Panel را اجرا کنید.
  • حال گزینه ی Network and Sharing Center را انتخاب کنید.
  • در صفحه ی جدید بر روی گزینه ی Change adapter settings کلیک کنید.
  • حال بر روی اتصال خود راست کلیک کرده و گزینه ی Properties را انتخاب نمایید.

 

 

  • در این مرحله لازم است گزینه یInternet Protocol Version 4 (TCP/IPv4) را انتخاب کرده و سپس بر روی Properties کلیک نمایید.
  •  اکنون گزینه ی Use the following DNS server addresses را انتخاب کرده و DNS سرور اصلی را 8.8.8.8 و DNS سرور جایگزین را 1.1.1.1 قرار دهید.

 

 

  • در آخر گزینه ی OK را در پنجره های باز انتخاب کرده و سیستم خود را ریستارت نمایید.

4.      بررسی وبسایت در دستگاه های دیگر

برای اینکه مطمئن شوید مشکل به وجود آمده از سوی شماست یا خیر بهتر است وبسایت مربوطه را در یک دستگاه دیگر امتحان کنید. چنانچه سایت مورد نظر بدون مشکل و بروز خطا در دیگر دستگاه ها نمایش داده شد مطمئن باشید مشکل از سیستم شما میباشد و باید نسبت به رفع مشکل اقداماتی که در ادامه به آنها اشاره می کنیم را انجام دهید.

5.      راه اندازی مجدد مودم یا روتر

روش دیگری که میتوانید برای رفع مشکل انجام دهید روشن و خاموش کردن مودم یا روتر است. مودم یا روتر را خاموش کرده و بعد از چند دقیقه مجددا آن را روشن نمایید.

 

 

6.      ری استارت کردن سیستم برای رفع Error 503

یکیدیگر از روشهایی که در زمان مشاهده ی خطای 503 میتوانید انجام دهید ریستارت کردن سیستم است، معمولا راه اندازی مجدد سیستم میتواند این مشکل را در صورتیکه از سوی شما پیش آمده باشد برطرف نماید.

7.      رفع خطای service unavailable از طریق پاک کردن کش

یکی از دلایل نمایش خطای http error 503. the service is unavailable مربوط به کش مرورگر است، شما میتوانید از طریق پاک کردن کش قدیمی و خراب مرورگر این مشکل را برطرف کنید.برای پاک کردن کش مرورگر ها طبق مراحل زیر عمل کنید:

پاک کردن کش مرورگر فایرفاکس

History >> Clear Recent History >> Cache >> Clear Now

حذف کش در مرورگر سافاری

preference >> Privacy  >> Remove All Website Data >> Remove Now

رفع خطای 503 در مرورگر کروم

History >> Clear browsing data >> the beginning of time >> Cached images and files >> Clear browsing data

 

تفاوتی ندارد خطای 503 را در مرورگر گوشی همراه، ویندوز و یا هر دستگاه دیگری  مشاهده نمایید به عنوان مثال برای رفع مشکل service unavailable xbox یا خطای service unavailable در کوینکس میتوانید از روشهای عنوان شده استفاده نمایید.

روشهای رفع خطای service unavailable -503 (از سمت سرور)

اگر شما مدیر یک سایت هستید ممکن است به دلایل مختلف با خطای 503 service unavailable مواجه شوید. ما در ادامه روشهایی را به جهت رفع ارور 503 ارائه کرده ایم:

1.      ری استارت کردن سرور

گاهی اوقات ترافیک در سرور میزبان وب سایت افزایش مییابد و این یکی از مهمترین دلایل بروز خطای 503 در سایتهای وردپرسی است. برای رفع این ارور لازم است سرور را مجددا راه اندازی یا ریستارت کنید. بهتر است در صورتیکه سایت شما ترافیک بالایی دارد از سرورهای اختصاصی استفاده نمایید.

2.      پلاگین های وردپرس را غیرفعال نمایید

روش دیگری که برای رفع خطای 503 از سوی سرور در سایت هایی که با وردپرس طراحی شده اند میتوانید انجام دهید غیرفعال کردن پلاگین های وردپرس است، شما میتوانید بطریق ذیل افزونه های وردپرسی که باعث اختلال در سرور شده اند را غیرفعال کنید.

با ورود به پنل مدیریت هاست و از طریق گزینه ی File Manager به بخش public_html وارد شوید.

 

 اکنون به پوشه ی wp-content وارد شوید.

حال میتوانید پوشه ی plugins را مشاهده کنید، توجه داشته باشید که در این پوشه تمامی افزونه های نصب شده قابل مشاهده خواهد بود.

بر روی پوشه ی plugins راست کلیک کرده و از طریق گزینه ی Rename نام آن را تغییر دهید.

 

 

با این روش و به دلیل عدم شناسایی پوشه ی پلاگینها، تمامی افزونه ها غیرفعال خواهد شد پس اگر بعد از انجام مراحل بالا خطای 503 Service Unavailable برطرف شد نشان میدهد مشکل مربوط به افزونه های وردپرس است و لازم است تا افزونه ها را یک به یک غیرفعال کرده و مشکل را بررسی نمایید. برای این منظور نیز میتوانید یک به یک پوشه های مربوط به هر پلاگین را تغییر نام دهید و مجدد وضعیت سایت را تست کنید.

3.       مشکل در پیکربندی فایروال برای رفع ارور 503

همانطور که میدانید فایروالها، سایت شما را از بدافزارها و حملات DDoS محافظت میکند اما گاهی اوقات ممکن است بدلیل وجود اشتباه در تنظیمات فایروال درخواستهای CDN بعنوان حملات شناخته شده و خطای 503 بوجود آید. برای رفع مشکل حتما پیکربندی فایروال را بررسی کنید.

4.      بررسی کدهای سایت

وجود هر گونه باگ و مشکل در کدهای سایت باعث میشود سرور قادر به پاسخ گویی به درخواستها نبوده و با ارور 503 مواجه شوید، حتما برای رفع مشکل کدهای سایت را به دقت بررسی نمایید.

 

 

5.      منابع سرور را افزایش دهید

گاهی اوقات علت بروز خطای 503 بدلیل کمبود منابع سرور است، در واقع میزان ترافیک سایت یکی از مهمترین عوامل بروز این ارور میباشد. لازم است برای رفع این مشکل مشخصات سخت افزاری سرویس میزبانی خود را افزایش دهید. استفاده از CDN، کاهش فایلهای CSS و جاوا اسکریپت، کم کردن افزونه ها از جمله روشهایی است که میتوانید برای افزایش منابع سرور انجام دهید.

6.      قالب وردپرس را بررسی کنید

اگر صاحب سایت وردپرسی هستید و با خطای 503 رو به رو شده اید احتمال دارد بروز این خطا مربوط به تم یا قالب سایت باشد به همین دلیل لازم است قالب وردپرسی خود را غیرفعال نمایید، برای اینکار طبق مراحل ذیل پیش بروید:

  •  از طریق CPanel وردپرس، برای ورود به پایگاه داده به بخش phpMyAdmin وارد شوید.
  • اکنون در صفحه ی جدید گزینه ی wp_options را انتخاب کنید.
  •  در این مرحله سربرگ Search را انتخاب نمایید.
  • حال در فیلد مربوط به option_name عبارت Template را تایپ کرده و Enter را انتخاب کنید.

 

 

  •  در صفحه ی جدید و در بخش option_value میتوانید نام قالب خود را مشاهده کرده و با انتخاب گزینه ی Edit نام قالب را تغییر دهید.

 

 

  • اگر با انجام این روش خطای 503 برطرف شد یعنی مشکل از قالب شما بوده و باید برای تغییر آن اقدام کنید.

نکته: برای بررسی وجود اشکال در تم سایت میتوایند مانند روش بررسی پلاگین ها عمل کنید و در مسیر wp-content  وارد پوشه themes  شوید و نام پوشه تم فعال سایت خود را تغییر دهید تا تم غیرفعال شود و مجدد سایت را تست کنید

7.      لاگ های سرور را بررسی کنید

همانطور که میدانید در سمت سرور 2 مدل فایل لاگ (log) وجود دارد. لاگ اپلیکیشن ها و لاگ سرور. Log اپلیکیشن گزارشی از درخواستها و پاسخگویی سرور و لاگ سرور نیز اطلاعاتی در خصوص سخت افزار سرور و گزارش از عملکرد صحیح آنها را میباشد حتما لازم است گزارشات مربوطه را بررسی کرده تا از هر گونه عملکرد اشتباه مطلع و آن را برطرف نمایید.

8.      با پشتیبان سایت تماس بگیرید

چنانچه با انجام تمامی روشهای عنوان شده در این مقاله موفق به رفع خطای Service Unavailable 503 نشده اید بهتر است با پشتیبان فنی سایت تماس بگیرید. تیم پشتیبانی شما را در رفع مشکل راهنمایی خواهد کرد.

همچنین در صورتیکه موفق به تماس با تیم پشتیبانی سایت نشده اید میتوانید با کارشناسان رایانه کمک تماس گرفته و مشکل را از طریق متخصصین این مجموعه براحتی برطرف کنید.

سوالات متداول کاربران در رابطه با رفع خطای Service Unavailable 503  

در این قسمت به تعدادی از سوالات کاربران در رابطه با رفع خطای Service Unavailable 503 پاسخ خواهیم داد. کارشناسان مجرب و متخصص رایانه کمک برای ارائه خدمات کامپیوتری خود از طریق تماس تلفنی و پاسخگویی آنلاین به صورت شبانه روزی آماده پاسخگویی به سوالات شما عزیزان هستند

شما می توانید برای دریافت پاسخ سوال های خود از طریق تلفن های ثابت با شماره 9099071540 و از طریق موبایل با شماره  0217129 با کارشناسان رایانه کمک در ارتباط باشید.

خطای سرور 503 HTTP چه زمانی رخ می دهد ؟

در برخی از مواقع خطای 503 نه به دلیل مشکل در وب سایت شما، بلکه به دلیل شبکه تحویل محتوا (CDN) رخ می‌دهد. اگر از CDN استفاده می‌کنید، یک راه سریع برای فهمیدن اینکه آیا بروز خطا به CDN مربوط است یا خیر این است که آن را به طور موقت غیر فعال کنید. بسته به اینکه از کدام CDN استفاده می‌کنید، پروسه غیر فعال کردن آن متفاوت است. ضمن آن‌که بسیار دیده شده که Cloudflare باعث ایجاد خطاهای 503 می‌شود. به هر حال برای این که بدانید چطور می‌توانید CDN خود را غیر فعال کنید باید به دستورالعمل سایت CDN خود مراجعه کنید.

چگونه می توان 503 Service Unavailable را برطرف نمود؟

عدم سازگاری افزونه‌های وردپرس یکی از عمده‌ترین دلایلی است که به سبب آن با خطای 503 روبه رو می‌شویم؛ بنابراین اولین روش برای برطرف کردن این مشکل غیر فعال کردن افزونه‌های وردپرس است. چون خطای 503 مانع از دسترسی شما به بخش مدیریت وردپرس می‌شود، برای این مرحله باید از یک سرویس گیرنده FTP استفاده کنید. توصیه ما استفاده از FileZilla است.

 

سخن پایانی

اکنون که با روشهای رفع خطای Service Unavailable 503 آشنا شده اید امیدواریم توانسته باشید براحتی مشکل ارور 503 را برطرف نمایید، اگر با سوال یا مشکلی در خصوص این مقاله یا دیگر زمینه های نرم افزاری و سخت افزاری سیستمهای رایانه ای و گوشیهای هوشمند مواجه شده اید میتوانید از طریق شماره های 909071540 یا 0217129  با کارشناسان رایانه کمک تماس گرفته و از طریق تلفنی یا اینترنتی مشکل خود را برطرف نمایید.

 

📌 رفع مسئولیت: محتوای این صفحه صرفاً برای اطلاع رسانی است و در صورتی که تسلط کافی برای انجام موارد فنی مقاله ندارید حتما از کارشناس فنی کمک بگیرید.