( فایل htaccess چیست| رایانه کمک)
انتشار: 1401/10/17 - بروزرسانی: 1401/10/17 توسط: : جوانی

فایل htaccess چیست

آیا در مورد فایل htaccess  چیزی شنیده اید در این مقاله ما در مورد اینکه این فایل چیست؟ و چه کاربردهایی برای سایت شما دارد برای شما توضیحاتی خواهیم داد. خدمات رایانه کمک: ما در مجموعه رایانه کمک پاسخ گوی تمامی مشکلات کامپیوتری (نرم افزاری و سخت افزاری ) شما عزیزان میباشیم در صورت نیاز به مشاوره با کارشناسان ما میتوانید با شماره سراسری ثابت 9099071540 و 0217129 با شماره همراه تماس بگیرید

 

 

آنچه در این مقاله می خوانیم:

فایل htaccessچیست؟

ساخت فایل htaccess در ویندوز چگونه است؟

ایجاد فایل htaccess در سرور

ساخت فایل htaccess برای ورد پرس

کاربرد فایل htaccess  برای وب سایت چیست ؟

چگونه فایل htaccess موجب ایندکس نشدن وب سایت میشود ؟

سخن آخر

 

 

فایل htaccessچیست؟

Htaccessیک فایل متنی ساده که در بعضی از وب‌سرورها از جمله Apache وجود دارد. این فایل هم نحوه نمایش صفحات وب را کنترل می‌کند و هم پیکربندی هایی را برای مسیری که در آن وجود دارد اعمال می کند، چنانچه در مسیر یک دایرکتوری یا فولدر قرار داشته باشد، تمامی کدها و پیکربندی‌های تعریف شده‌ی موجود در این فایل بر روی دایرکتوری مذکور و نیز دایرکتوری‌های زیر مجموعه اجرا خواهد شد. در اصل وب سرور هایی مانند آپاچی با کمک این فایل ها پیکربندی های مختلفی را بر روی فایل ها و بخش های مختلف یک دایرکتوری اعمال می کنند .  در قسمت بعد نحوه ساخت فایل این نوع فایل در ویندوز,سرور ,و ورد پرس را به شما عزیزان آموزش خواهیم داد

ساخت فایل htaccess در ویندوز چگونه است؟

برای ایجاد فایل htaccess در ویندوز لازم است با استفاده از note pad فایلی را با نام htaccess ذخیره کنید دقت کنید بعد از ذخیره فایل، با استفاده از سرویس گیرنده FTP دلخواه می توانید فایل را در هاست یا سرور خود ذخیره کنید اما این نکته را مد نظر داشته باشید که فایل htaccess لازم است در پوشه ای قرار گیرد که سایت شما در آن قرار دارد در ادامه نحوه ساخت این نوع فایل در سرور را به شما آموزش میدهیم

 

ایجاد فایل htaccess در سرور

به منظور ساخت این فایل در سرور لازم است وارد اکانت cPanel شده و روی File Manager کلیک کنید

درمرحله بعد از پنجره باز شده در فایل منیجر از  منو بالا سمت راست گزینه “Choose Hidden Files (dotfiles)” را انتخاب کنید

از پنجره File Manager پوشه ای که می خواهید باز کنید را انتخاب کنید، معمولا این پوشه در مسیر Web Root (public_html / www) است

 برای ایجاد یک فایل htaccess جدید  روی آیکون New File کلیک کنید و نام آن را htaccess. قرار دهید.  دقت کنید که قبل از نام فایل حتما نقطه قرار دهید. پس از ساخته شدن فایل میتوانید آن را باز کرده و پیکربندی و کدهای دلخواه و موردنظر خود را در آن قرار دهید و فایل را ذخیره کنید.

 

ساخت فایل htaccess برای ورد پرس

برای ساخت این نوع فایل در wordpress  یک فایل notepad روی کامپیوتر خود ایجاد کنید.

 

 

سپس کد زیر را کپی کرده و در فایل notepad جایگذاری کنید

# BEGIN WordPress

RewriteEngine On

RewriteRule .* - [E=HTTP_AUTHORIZATION:%{HTTP:Authorization}]

RewriteBase /

RewriteRule ^index\.php$ - [L]

RewriteCond %{REQUEST_FILENAME} !-f

RewriteCond %{REQUEST_FILENAME} !-d

RewriteRule . /index.php [L]

# END WordPress

در مرحله بعد فایل را بدون فرمت خاصی ذخیره کرده و نام آن را به عنوان .htaccess ذخیره کنید

در آخر وارد کنترل پنل هاست شده و روی file manager کلیک کنید و با ورود به پوشه Public_HTML فایل را روی سرور ورد پرس خود آپلود کنید .

نکته : متن بالا متن پیشفرض فایل های اچ تی اکسس وردپرس می باشد که به صورت پیشفرض نیز در مسیر های مختلفی از نسخه خام وردپرس وجود دارد .در صورتی نیاز به آپلود فایل جدید می باشد که تنظیمات خاصی را بر روی این فایل اعمال کرده باشید.

 

کاربرد فایل htaccess  برای وب سایت چیست ؟

در این قسمت 5 کاربرد مهم فایل htaccess را برای شما عنوان خواهیم کرد

مسدود کردن آپی های خاص توسط htaccess

با استفاده از فایل htaccessمیتوانید با مسدود سازی ipها و رنج آپی ها دسترسی آن ها به بخش های مهم سایت خود را قطع کنید

با بلاک کردن آپی های خاص در واقع مجوز ورود  و دسترسی به بخش‌های مختلف وبسایت را از آنها میگیریم و این باعث  کاهش خطر حملات DDOS، و جلوگیری از دسترسی به وبسایت توسط IP کشورهای گوناگون … میشود

 

جلوگیری از hot link در سایت

اگر نگران کپی شدن اطلاعات سایت خود هستید با استفاده از قابلیت Hotlink Protection میتوانید این مشکل را حل کنید اما این سوال پیش میآید که چطور این قابلیت مانع کپی شدن دیتای ما میشود ؟ به طور مثال اگر شما فایلی با قابلیت دانلود مستقیم روی سایت خود داشته باشید و فردی لینک آن فایل را کپی کند و در وب سایت خود قرار دهد افراد بعد از کلیک روی آن ابتدا به سایت شما منتقل خواهد شد حتی در مورد تصاویر هم این قابلیت کار میکند . اگر شما قابلیت جلوگیری از هات لینک را در فایل اچ تی اکسس سایت خود  فعال کرده باشید. از نمایش آن تصویر در سایت های دیگر جلوگیری میشود

 

Password Protection با استفاده از فایل htaccess

شما با چند خط کد ساده در فایل htaccess میتوانید دسترسی به دایرکتوری های سایت خود را با تعریف  نام کاربری و رمز کنترل کنید در اصل این قابلیت برای جلوگیری از ورود ناخواسته افراد به پنل مدیریت سایت شما استفاده میشود .

 

حفاظت از دایرکتوری سایت با استفاده از htaccess

یکی از مهم ترین کاربردهای فایل htaccess حفاظت از دایرکتوری سایت شما است شما به منظور رمز گذاری پوشه با این فایل لازم است دو مرحله را طی کنید .

ابتدا به پوشه ای که میخواهید محافظت شود در فایل htaccessکد های مناسب را وارد میکنید

 

 

سپس طبق عکس بالا لازم است بخش  Section Name ” را با نام بخشی از سایت که قصد محافظت از آن را دارید عوض کنید،

چناچه در وارد کردن این کد به مشکل خوردید کارشناسان ما در رایانه کمک میتوانند شما را راهنمایی کنند بدین منظور با شماره ثابت سراسری 9099071540 و 0217129 با ما در تماس باشید .

 

روش عدم نمایش Directory Index

اگر شخصی نام دایرکتوری شما را در مرور گر خود وارد کند میتواند  به تمامی فایل های آن دسترسی داشته باشد و همین موضوع امنیت سایت شما را به خطر می اندازد . به منظور عدم نمایش Directory Index شما لازم است کدی که در تصویر برای شما آورده شده است را به فایل htaccess خود اضافه کنید .

ارجاع به سایت های دیگر

از دیگر کاربرد های فایل htaccess که با استفاده از آن میتوانید سئو سایت خود را بهبود ببخشید قابلیت ارجا یا ریدایرکت است

شما با استفاده از این قابلیت میتوانید کاربران خود را از یک صفحه خاص از سایت خود به سایتی دیگر ارجاع دهید یا اگر سایت قدیمی دارید کاربران را به سایت جدید منتقل کنید .

 

چگونه فایل htaccess موجب ایندکس نشدن وب سایت میشود ؟

در قسمت قبل درباره مزایای فایل htaccess با شما صحبت کردیم اما این نوع فایل ها به این دلیل که دسترسی بسیاری از فایل های دیگر را مشخص میکند اگر کد نادرستی به این فایل اضافه کنید میتواند جلوی دسترسی ربات ها و خزندگان گوگل به صفحات وب شما را گرفته و باعث ایندکس نشدن مطلب شما شود پس همواره به کد هایی که به فایل htaccess خود اضافه میکنید دقت کرده و بدون اطلاع از کاربرد کد ها آنها را به فایل htaccess سایت خود اضافه نکنید.

 

 

 

سخن آخر

ما در این مقاله در مورد نحوه ساخت فایل htaccess و همچنین کاربردی که برای سایت و سرور شما دارد صحبت کردیم امیدواریم خواندن این مقاله برای شما عزیزان مفید بوده باشد. در صورتی که درباره موضوع این مقاله و یا به طور کلی در زمینه کامپیوتر و تلفن همراه هرگونه سوالی داشتید میتوانید از طریق خطوط ثابت با شماره ۹۰۹۹۰۷۱۵۴۰ و یا با تلفن همراه با شماره ۰۲۱۷۱۲۹ با کارشناسان رایانه کمک در تماس بوده و جواب سوال خود را در اسرع وقت دریافت کنید.