قابلیت های جدید آخرین نسخه وردپرس  | رایانه کمک
انتشار: 1402/09/08 - بروزرسانی: 1402/09/08 توسط: : ساناز عباسی

قابلیت های جدید آخرین نسخه وردپرس

دیگه وقتشه درباره ی قابلیت های جدید آخرین نسخه وردپرس اطلاعات کاملی به دست بیاری؛ همونطور که میدونی وردپرس 6.3 در تاریخ 17 مرداد 1402 با کلیییییی امکانات جذاب 😍 عرضه شده. اگه در این مدت با ویژگیهای آخرین نسخه ی CMS وردپرس آشنا نشدی اصلا نگران نباش! من اینجام تا هر چی لازمه در مورد امکانات و ویژگیهای جدیدترین نسخه ی WordPress بدونی رو بهت بگم؛ میدونم خیلی هیجان داری پس معطلت نمیکنم و یک راست میرم سر اصل مطلب اگه آماده ای بزن بریم...

📌 راستی قبلش یک نکته ی مهم هم میخوام بهت بگم اگه دنبال یک مرجع کامل و رایگان برای دانلود نرم افزارهای کاربردی هستی میتونی خیلی راحت روی لینک سایت دانلود رایانه کمک کلیک کرده و نرم افزار دلخواهت رو بصورت کاملا رایگان دانلود کنی؛ تازه نحوه ی نصب و کلی اطلاعات مهم درباره ی نرم افزار هم میتونی در این سایت پیدا کنی.

فهرست

جدیدترین ویژگی های وردپرس 6.3 در یک نگاه (11 قابلیت جذاب!)

اضافه شدن بلوک های جدید به نسخه ی 6.3

 ایجاد تغییرات اساسی در الگوها (Pattern)

  بهبود ویرایشگر در آخرین ورژن وردپرس

بهبود پیش نمایش تم ها

بهبود قابلیت Distraction Free 

  بالا رفتن امتیاز LCP در نسخه ی جدید وردپرس

بهبود مدیریت لینک ها در وردپرس 6.3

 ناوبری جدید در ویرایشگر وردپرس

بازبینی یا revisions در وردپرس

.مدیریت بهتر تصاویر

کلام آخر رایانه کمک...

 

جدیدترین ویژگی های وردپرس 6.3 در یک نگاه (11 قابلیت جذاب!)

این نسخه ی جدید که به افتخار هنرمند محبوب جاز آمریکایی، لایونل همپتون با نام Lionel نامگذاری شده در واقع دومین انتشار اصلی در سال 2023 بوده که پیشرفت های زیادی داشته؛ در واقع در این نسخه ی جدید پشتیانی از PHP 5  رو متوقف و حداقل نسخه ی پشتیانی رو به PHP 7.0.0 رسیده، حالا در ادامه امکانات و ویژگیهای آخرین نسخه ی وردپرس رو کاملا برات توضیح خواهم داد.

اضافه شدن بلوک های جدید به نسخه ی 6.3

خط فرمان وردپرس نسخه ی 6.3

ایجاد تغییرات اساسی در الگوها (Pattern)

بهبود ویرایشگر در آخرین ورژن وردپرس

بهبود پیش نمایش تم ها

بهبود قابلیت Distraction Free 

بالا رفتن امتیاز LCP در نسخه ی جدید وردپرس

بهبود مدیریت لینک ها در وردپرس 6.3

ناوبری جدید در ویرایشگر وردپرس

بازبینی یا revisions در وردپرس

مدیریت بهتر تصاویر

1.    اضافه شدن بلوک های جدید به نسخه ی 6.3

در این نسخه ی جدید WordPress، 2 تا بلوک با امکانات جذااااب اضافه شده که در ادامه بهت توضیح خواهم داد.

بلوک جزئیات

بلوکی با نام Details یا جزئیات که مثل یک آکاردئون عمل میکنه و با این بلوک جدید میتونی محتوای صفحه (عکس 📷، فیلم 📹، متن 📖 و...) رو در زیر عنوان یا سرتیتر پنهان کنی به طوری که با کلیک روی آن باز بشه درست مثل یک آکاردئون!!. بلوک جزئیات به طراحی های کم حجم و ساده ی تصویری خیییلی کمک میکنه.

بلوک پاورقی (فوت نوت ها)

با این بلوک جدید دیگه میتونی خیلی راحت به متن مورد نظرت پاورقی اضافه کنی، اگه الان مجبوری واسه اضافه کردن پاورقی افزونه دانلود کنی اینکار رو فراموش کن چون این قابلیت جدید وردپرس به کمکت اومده تازه بلوک Footnotes واسه اضافه کردن نقل قول ها ❝❞ هم خیلی خوبه استفاده ازش هم آسونه میتونی متن مورد نظرت رو انتخاب کرده و با کلیک روی آیکون سه نقطه، بلوک Footnotes   (پاورقی) رو انتخاب کنی.

 

2.    خط فرمان وردپرس نسخه ی 6.3

Command Palette یا ابزار فرمان یک ویژگی جذاب و کاربردی دیگه در این نسخه ی جدیده؛ این پالت فرمان در بالای ویرایشگر سایت نشون داده میشه و با فشردن کلیدهای میانبر CTRL + K یا Command + K میتونی بهش دسترسی داشته باشی حالا این به چه درد میخوره؟؟ با این امکان جدید میتونی خیلی سریع و راحت بین الگو، برگه، قالب و نوشته ها درون ویرایشگر سایت جابجا بشی میبینی چقدر کاربردیه و میتونی کارتو سریع تر جلو ببری 😄.

3.   ایجاد تغییرات اساسی در الگوها (Pattern)

در واقع الگو یا Pattern (پَترن) به طرح هایی گفته میشه که توسط بلوک های وردپرس ایجاد میشه و میتونی به دفعات مختلف در هر جایی از سایتت که خواستی استفاده کنی یعنی چند تا بلوک وردپرسی مثل عکس، متن، کد <> و ... رو با هم ترکیب کنی و یک طرح و الگوی جذاب بسازی تا هر موقع دلت خواست در هر بخشی از صفحه به راحتی ازش استفاده کنی، حالا این قابلیت در نسخه ی جدید وردپرس شامل تغییرات زیادی شده که در ادامه بهت میگم.

استفاده ی راحت از الگوها در ویرایشگر وردپرس

دسترسی به الگوها در این نسخه ی جدید کار رو برات خیلی آسون کرده و دیگه نیازی نیست مثل گذشته از ویرایشگر بیای بیرون و بعد از ایجاد الگو دوباره وارد ویرایشگر بشی و ازش استفاده کنی؛ با نسخه ی 6.3 میتونی خیلی راحت بدون خارج شدن از ویرایشگر به صورت مستقیم به الگوها دسترسی داشته باشی.

با داشتن سایت وردپرسی با این نسخه ی جدید کافیه در منوی نوار ابزار گزینه ی Create pattern رو برای ایجاد الگو انتخاب کرده و بعد از وارد کردن نام دلخواهت، الگوی سفارشی رو ایجاد کنی یعنی دیگه اصلا نمیخواد از ویرایشگر خارج بشی و دوباره وارد بشی باورت میشه چقدررررر کار راحت تر شده!! 😉

Pattern های همگام سازی شده و نشده

از دیگر ویژگی هایی که در این نسخه ی جدید شامل حال الگوها شده سینک یا سینک نشده نام داره، الان بهت میگم یعنی چی؟! در واقع در نسخه ی قبلی بلوک هایی که با اسم "الگوی قابل استفاده ی مجدد" میشناختی الان دیگه اسم جدیدی با عنوان Synced و  UnSyncedبهشون دادند.

الگوهای سینک شده یا همگام شده در حقیقت الگوهایی هستند که اگه در آنها تغییری ایجاد کنی این تغییرات در کل وب سایت اعمال میشه و در واقع سینک هستند و با یک بار ایجاد در کل وب سایت میشه ازشون استفاده کرد؛ در این نسخه ی جدید همه ی الگوها را میتونی در یک جا ببینی که بهش میگن الگوهای سینک شده و کافیه روی آیکون + برای اضافه کردن Pattern جدید کلیک کنی.

اما در مقابل الگوهای سینک نشده یا همگام سازی نشده قرار دارند این الگوها مستقل هستند و میتونی هر موقع دلت خواست ازشون استفاده کرده و هر جایی خواستی درجشون کنی و جالبه که با تغییر روی آنها الگوی اصلی هیچ تغییری نمیکنه واسه همینه که بهش میگن UnSynced.

4. بهبود ویرایشگر در آخرین ورژن وردپرس

علاوه بر تغییرات پترن ها در ویرایشگر وردپرس، در نسخه ی جدید این امکان فراهم شده که خیلی راحت صفحات رو از منوی ناوبری ویرایشگر انتخابشون کنی؛ حتی صفحاتی که جدیدا ویرایش کردی هم بهت نشون داده میشه و میتونی خیلی سریع ویرایش صفحه ای که در دست داشتی رو ادامه بدی. همچنین با انتخاب آیکون (+) در منو میتونی یک صفحه ی جدید ایجاد کنی.

5. بهبود پیش نمایش تم ها

حتما با این ویژگی از قبل آشنایی داری مشاهده ی پیش نمایش تم ها بدون فعالسازی روی سایت، متاسفانه پیش نمایش تم های وردپرس در نسخه های قبلی خیلی خوب کار نمی کرد اما این مشکل در وردپرس 6.3 رفع شده و میتونی خیلی راحت قبل از فعال کردن تم آن رو از طریق " live preview " ببینی.

6.بهبود قابلیت Distraction Free 

قابلیت بدون حواس پرتی رو حتما میشناسی چون در نسخه های قبلی وردپرس میتونستی ازش استفاده کنی اما فقط در ویرایشگر پست و صفحه! اما در نسخه ی 6.3 این ویژگی خیلی کامل تر شده و در ویرایشگر سایت بهش دسترسی داری و میتونی برای تسلط کامل روی محتوای هر بخشی از سایتت پیش نمایش رو با نسبت 1:1 تنظیم کنی و بدون حواس پرتی کار خودتو ادامه بدی؛ برای دسترسی بهش کافیه آیکون 3 نقطه ی بالای ویرایشگر رو بزنی و گزینه ی (write with calmness) Distraction Free رو انتخاب کنی.

7.  بالا رفتن امتیاز LCP در نسخه ی جدید وردپرس

اگه با سئو آشنایی داشته باشی قطعا میدونی که LCP یکی از معیارهای سرعت بارگیری صفحه است که در بهبود رتبه ی سئوی سایت تاثیر داره! در حقیقت ال سی پی یعنی بزرگترین عنصر یا المان صفحه که میشه باهاش سرعت بارگذاری صفحه رو سنجید.

به زبان ساده یعنی LCP داره زمانی رو نشون میده که باید صرف لود شدن بزرگترین عنصر صفحه بشه؛ حالا اینو واسه چی بهت گفتم برای اینکه در این نسخه ی جدید یکسری تغییرات در زمان لود تصاویر ایجاد شده یکیش اینه که برای لود شدن بزرگترین تصویر در محتوای صفحه به مرورگر دستور داده میشه که این تصویر اولویت اول رو برای لود شدن داره با اینکار شاخص ال سی پی تا 10 درصد بهبود پیدا میکنه. همچنین در این نسخه، لود تنبل (LazyLoad) هم بهبود یافته است.

 

8. بهبود مدیریت لینک ها در وردپرس 6.3

یکی از بخش های مهم برای افزودن پیوندها که میتونی آن رو در ویرایشگر بلوک ببینی کنترل لینک است؛ در آخرین ویرایش وردپرس میتونی گزینه ی "ایجاد صفحه" رو داخل ابزار لینک ها پیدا کرده و خیلی راحت یک صفحه ی جدید برای آن لینک ایجاد کنی.

 

9. ناوبری جدید در ویرایشگر وردپرس

قبل از عرضه ی این نسخه ی جدید میتونستی قالب و قسمتی از آن رو برای ویرایش انتخاب کنی اما الان با آخرین نسخه وردپرس امکان انتخاب استایل، الگو، صفحات و منوهای ناوبری هم فراهم شده.

در ضمن 2 گزینه ی templates و templates parts هم با همدیگه ترکیب شده اند. میتونی از طریق آیکون جستجو منطقه ی مورد نظر رو واسه ویرایش انتخاب کنی یا موس رو روی ناحیه ی جستجو و عنوان سایت ببری تا دکمه ی View Site ظاهر شده و بتونی ویرایش رو انجام بدی.

10. بازبینی یا revisions در وردپرس

از دیگر ویژگی های جذاب این نسخه از وردپرس امکان بازبینی و بازگردانی تغییرات در پست، صفحات و استایل هاست؛ در واقع با ویژگی revisions میتونی خیلی راحت هر تغییری که در استایل صفحه ایجاد کردی رو ببینی و اگه خوشت نیومد به حالت اولیه برگردونیش.

استفاده از این ویژگی هم خیلی راحته باید css یا بلوک مورد نظر رو انتخاب کنی و دکمه ی Revisions رو بزنی اینطوری میتونی با دیدن تاریخچه ی بازنگری از بین نسخه های ذخیره شده بر روی تاریخچه ی دلخواهت کلیک و گزینه ی Revision history رو انتخاب کنی تا تغییرات به آن موقع برگرده.

11.مدیریت بهتر تصاویر

طراحان این نسخه برای بهبود تصاویر یه فکر دیگه هم کردند و آن انتخاب ابعاد تصویر با حفظ ابعاد اصلیه، با اینکار تصویر در تمامی اندازه ها بهتر نشون داده میشه. در واقع میتونی با حفظ نسبت تصاویر، خیلی راحت اندازه ی آن رو تغییر بدی.

و اما کلام آخر رایانه کمک...

از اینکه تا آخر این مقاله با من همراه شدی ازت ممنونم و امیدارم الان دیگه با قابلیت های جذاب و کاربردی اخرین نسخه وردپرس آشنا شده باشی و دیگه سوال بی جوابی برات نمونده باشه؛ بازم اگه با سوال یا مشکلی مواجه شدی عیب نداره اصلا نگران نباش میتونی از طریق شماره های 9099071540  و  0217129  با کارشناسان رایانه کمک تماس بگیری مطمئن باش با راهنمایی های متخصصین این مجموعه تمام مشکلاتت رفع میشه.

راستی اگه دنبال یک مرجع کامل از مقالات آموزشی هستی بهت پیشنهاد میکنم سری به سایت آموزشی رایانه کمک بزنی این سایت پر از مقاله های آموزشی مفیده که مطمئنم به دردت میخوره  .😉