اسکریمینگ فراگ چیست؟ | رایانه کمک
انتشار: 1402/09/18 - بروزرسانی: 1402/09/20 توسط: : ساناز عباسی

اسکریمینگ فراگ چیست؟

سئو کاری و هنوز قورباغه ی جیغ جیغوووو 🐸 رو نمیشناسی؟؟!! مگه نمیخوای یه دستی به سر و گوش سایتت بکشی؟؟ دنبال رتبه 📈 و افزایش فروشت نیستی؟؟ اگه تا الان با این برنامه ی جمع و جور واسه بررسی حرفه ای سئو  Screaming Frog ی داخلی و تکنیکال سایت آشنا نبودی هنوز هم دیر نشده کافیه تا آخر مقاله ی اسکریمینگ فراگ چیست؟  با من همراه باشی و سیر تا پیاز این برنامه رو یاد بگیری. فرقی نداره کاربر ویندوزی یا مک و لینوکس، screaming frog یه نرم افزار همه فن حریف واسه بررسی و تجزیه و تحلیل سایتته؛ میدونم خیلی هیجان داری این برنامه رو بیشتر بشناسی پس دیگه منتظرت نمیزارم و میرم سراغ اصل مطلب...

📍 البته قبل اینکه برم سراغ اصل مطلب میخوام یک سایت کاربردی رو بهت معرفی کنم تا هر موقع خواستی واسه دانلود نرم افزارهای مختلف بری سراغش، سایت دانلود رایانه کمک که میتونی کلی نرم افزار رایگان دانلود کنی.

 

مهمترین مزایای Screaming Frog

خُب دیگه منتظرت نمیزارم؛ همونطوری که بهت گفتم قورباغه ی جیغ جیغو یک ابزار کاربردیه که به درد تحیلی و بررسی سئوی سایت میخوره البته نه فقط سایت خودت! با این قورباغه میتونی سایت رقیبت رو هم تجزیه و تحلیل کنی و این خیلیییییی خوبه 😍.

این اپلیکیشن جمع و جوره و میتونه با خزیدن در تصاویر، لینک ها، کدهای CSS اطلاعات خیلی مفیدی بهت بده؛ واسه اسکریمینگ فراگ فرقی نداره که سایتت بزرگه یا کوچیک اون میتونه با سرعت بالا و خیلی سریع وب سایت مورد نظرت رو تحلیل کنه و اطلاعات خوبی بهت نشون بده.

اینطوری بهت بگم که این برنامه یکی از ابزارهای ضروری واسه سئوی سایته، اسکریمینگ فراگ دارای 2 نسخه ی رایگان و پولیه 💵 که البته نسخه ی رایگانش هم خیلی به درد بخوره و کارتو راه میندازه؛ البته استفاده از این برنامه به شکل رایگان 2 تا عیب هم داره یکی اینکه قطعا نسبت به نسخه ی پولی اطلاعات کمتری بهت میده و دوم هم اینکه فقط میتونی 500 تا URL رو در روز تجزیه و تحلیل کنی. از مهمترین مزیتهای نرم افزار اسکریمینگ فراگ  عبارت است از:

محیط کاربر پسند

رابط کاربری بسییییییار ساده

برنامه ریزی برای زمان بررسی سایت

اتصال به گوگل آنالیتیکس و سرچ کنسول

شناسایی لینکهای نامعتبر، ایندکس سایت ها در جاوا اسکریپت و تولید نقشه سایت و بسیاری قابلیت های مختلف دیگر برای سئو داخلی سایت.

نحوه کار با ابزار اسکریمینگ فراگ (Screaming frog)  

الان بهت میگم چطوری مثل آب خوردن این برنامه رو نصب و راه اندازی کنی؛ اول از همه با توجه به سیستم عاملت باید واسه دانلود اسکریمینگ فراگ و نصبش اقدام کنی، حالا چطوری؟؟

دانلود و نصب اسکریمنیگ فراگ سئو اسپایدر

میتونی این ابزار کاربردی رو از سایت رسمی Screaming frog به آدرس (https://www.screamingfrog.co.uk) دانلود کنی، این برنامه واسه سیستم عاملهای ویندوز، مک و اوبونتو در دسترس بوده و کاملا هم رایگانه؛ نصب این برنامه هم خیلی ساده اس کافیه چند تا Next بزنی مثل بقیه ی نرم افزارها.

بعد از اینکه برنامه رو از حالت فشرده خارج کردی روی فایل اجرایی کلیک کن تا نصب شروع بشه.

در پنجره ی نمایش داده شده گزینه ی yes رو انتخاب کن و در پنجره ی جدید با انتخاب Browse محل ذخیره سازی برنامه رو مشخص کن.

حالا ازت پرسیده میشه که میخوای یه میانبر روی دسکتاپ داشته باشی تیک گزینه ی Create a desktop shortcut رو فعال کن تا شورتکات برنامه روی  desktop ساخته بشه.

در این مرحله بزن روی گزینه ی install تا نصب شروع بشه.

یک کم منتظر باش تا نصب بصورت کامل انجام بشه و در آخر روی Finish کلیک کن؛ دیدی چقدررررر راحت بود!

بعد از اجرای برنامه باید از بخش  Enter url to spider آدرس URL که میخوای آنالیز کنی رو وارد کرده و بر روی گزینه ی Start  کلیک کنی، میتونی با فعال کردن تیک گزینه ی Crawl All Subdomains از بخش Spider  در منوی Configuration در subdomain  های بیشتری بخزی؛ یعنی چی؟؟ الان بهت میگم؛ یعنی اگه دلت میخواد برنامه، ساب دامینهایی مثل blog، shop و... رو هم کراول کنه باید تیک این گزینه خورده باشه.

حالا باید کمی صبر کنی تا پروسه ی خزیدن تموم بشه میتونی از قسمت progress bar که بالای صفحه قرار داره هم متوجه بشی که چقدر باید منتظر باشی که خزیدن بطور کامل انجام بشه. دیدی چقدر راحته!! 🎯

 

آموزش اسکریمینگ فراگ

حالا که با نحوه ی نصب فراگ آشنا شدی وقتشه بریم سراغ کاربردهای مهم این قورباغه ی جیغ جیغو... اگه آماده ای بزن بریم...

ایجاد نقشه سایت XML  با اسکریمینگ فراگ

نمیشه سئو بلد باشی و ندونی که داشتن نقشه سایت چقدرررررر مهمه!!! در واقع نقشه سایت به موتورهای جستجو کمک میکنه که صفحات سایتت رو پیدا کرده آنها را کراول کنند و اینطوری رباتها خیلی خوب ساختار وبسایتت رو درک میکنن.

حالا یکی دیگه از کارهای خوبی که Screaming Frog  واسه ی ما انجام میده ایجاد نقشه ی سایته. برای اینکار کافیه از بخش بالای ابزار طبق مسیر Sitemaps >> Create XML Sitemap پیش بری؛ همین!

 

اسکریمینگ فراگ با دیدن عنوان تکراری جیغ میزنه!

همونطور که میدونی یکی از فاکتورهای مهم سئوی سایت داشتن یک عنوان منحصر به فرد با کلمه کلیدی اصلی است، در واقع داشتن یک عنوان مناسب میتونه به افزایش کلیک صفحه کمک کنه. حتما شنیدی که میگن طول عنوان نباید بیش از 60 کاراکتر بشه اما شاید برات جالب باشه بدونی که طول عنوان به جای کاراکتر با پیکسل اندازه گیری میشه و عنوانهای بیش از 512 پیکسل توسط گوگل کوتاه میشه.

میتونی با اسکریمینگ فراگ وضعیت عنوان صفحه ات رو بررسی کنی، اینکه طولش زیاد نباشه و هر صفحه عنوان جداگانه و مستقلی داشته باشه از مواردی است که به بهبود رتبه ی سایت کمک میکنه.

 

اسکریمینگ فراگ لینک های شکسته رو پیدا میکنه

دیگه قطعا لینک خراب و شکسته رو میشناسی، Broken Link یا لینک شکسته یعنی اینکه با کلیک روی آن به صفحه ای بدون محتوا میرسی و معمولا با اروری مثل 404 مواجه میشی؛ از آنجاییکه وجود لینک شکسته تاثیر منفی داره روی سئوی سایت، اسکریمینگ فراگ میتونه بهت کمک کنه تا خیلی راحت اونها رو شناسایی و حذفشون کنی.

مچ گیری محتوای تکراری با Screaming frog

همونطور که میدونی وجود محتوای تکراری در سایت یکی از دلایل افت رتبه است پس اصلا نباید هیچ محتوای تکراری در سایتت وجود داشته باشه، حالا این قورباغه بهت کمک میکنه تا محتوای تکراری سایتت رو بشناسی و بتونی آنها رو ویرایش کنی.

سئوی تصویر با قورباغه ی جیغ زن

به خاطر اینکه سئوی تصاویر هم در رتبه ی سایت تاثیر زیادی داره این بخش هم در ابزار اسکریمینگ فراگ جا داده شده؛ در واقع چون گوگل اعلام کرده یکی از مواردی که واسه ی رتبه بندی سایت ها در نظر میگیره کاهش سرعت صفحه است برای همین باید تصاویر سئو شده در سایتت بذاری و فراگ با بررسی تصاویر اگه مشکلی در سئوی تصاویرت داشته باشی بهت میگه.

بهتره واسه ی افزایش سرعت سایت عکسهایی که حجمشون بیشتر از 100 کیلوبایت میشه رو با ابزارهای مختلفی مثل سایت (https://compressjpeg.com) سبکشون کنی. راستی آلت تصاویر هم نباید یادت بره البته اگه یادت رفت هم فراگ بهت یادآوری میکنه که کدوم عکسهات ALT ندارند و تازه سرعت هر صفحه رو هم بهت نشون میده، دیگه از این بهتر چی میخوای؟؟!

بررسی URL ها با Screaming Frog

اینکه یکی از عوامل موثر بر سئو سایت، URL صفحات سایته که اصلا شکی درش نیست! اینم میدونی که یو آر ال صفحه نباید بیش از 4 یا 5 لغت باشه و وجود حرف اضافه در آدرس سایت هم یکی دیگه از مشکلاتیه که باید اصلاح بشه؛ تازه هر صفحه باید یک پیوند یکتای منحصر به فرد داشته باشه، حالا اسکریمینگ فراگ این وسط کارش چیه؟؟ میاد آدرس همه ی صفحات رو بررسی میکنه و آنهایی که طولانی هستند یا حرف اضافه دارند رو خیلی راحت برات لیست میکنه.

 

تجزیه و تحلیل توضیحات متا با فراگ

علاوه بر عنوان صفحه یکی دیگه از فاکتورهایی که به افزایش کلیک سایت کمک میکنه البته اگه به درستی ازش استفاده بشه متا دیسکریپشن نام داره، همونطور که می دونی گوگل متاهای بیش از 160 کاراکتر رو کوتاه میکنه، از آنجاییکه meta description به کاربر نشون میده که سایت مورد نظر حاوی چه مطالبی است فراگ بخش تجزیه و تحلیل متا رو هم در خودش جای داده تازه این ابزار یک کار جالب دیگه هم میکنه و آن شبیه سازی عنوان و متادیسکریپشن در موبایل و کامپیوتره میتونی برای دیدن اینکه عنوان و متای سایتت در مرورگر چه شکلی به کاربر نشون داده میشه یعنی تجزیه و تحلیل اسنیپت فیچر در برنامه ی فراگ بر روی URL کلیک کرده و گزینه ی SERP snippet  رو انتخاب کنی.

 

 

خزیدن در کدهای جاوا اسکریپت

میدونی که رباتهای گوگل کدهای جاوا اسکریپتی رو کراول میکنند و این نرم افزار کدها رو تجزیه و تحلیل کرده و اگه خطایی داشته باشه آن رو بهت نشون میده تا بتونی درستش کنی. در حقیقت بررسی کدهای JS با قورباغه ی جیغ زن خیلی روش خوبیه.

بررسی وضعیت کدهای سایت با Screaming frog

بهینه سازی لینکهای داخلی در سئوی سایت خیلی تاثیر داره و فراگ اینکار رو برات راحت کرده، میتونی اول همه از مسیر Configuration >> Spider تیک گزینه های مختلف جاوا اسکریپت، فایلهایی که لینک داخلی ندارند، تصاویر و... رو برداری و با انتخاب یک URL، لینکها و انکرتکستهاش رو در تب InLinks ببینی.

میتونی لینکهای داخلی که مشکل دارند رو در بخش Bulk Report >> Response Codes and exporting پیدا کنی.

پس اگه میخوای همه ی کدهای HTTP سایتت رو ببینی کافیه بری بخش Response Code حالا کدهایی که در این بخش دیده میشه به شرح زیر است:

  • کد 200: خوب
  • کد 301: تغییر دائمی مسیر صفحه
  • کد 302: تغییر موقت مسیر صفحه
  • کد 404: یافت نشد
  • کد 500: سرور خطا
  • کد 503: خطای غیر قابل دسترس

نرم افزار اسکریمینگ میتونه لینکهای خراب و شکسته و کدهای Redirection (3xx) Inlinks، Client Error (4xx) Inlinks و Server Error (5xx) Inlinks رو شناسایی کنه.

بخش های مختلف نرم افزار اسکریمینگ فراگ (Screaming frog)

در ادامه بخشهای مختلف این برنامه رو بهت معرفی خواهم کرد:

 Internal: در این تب داده های بخشهای مختلف به جز External و hreflag رو بهت نشون میده و میتونی خیلی راحت آنها رو تجزیه و تحلیل کنی.

External: این تب ستونهای مختلفی داره مثل یوآر ال ها، کدها، محتوا، عمق کراول در واقع این بخش مربوط به آدرسهای خارجی است.

Security: در این تب میتونی امنیت آدرسهای داخلی رو ببینی، در بخش امنیت فیلترهای زیر بهت نشون داده میشه.

Form URL Insecure: این بخش آدرسهایی رو بهت نشون میده که در آنها فرمهایی وجود داره که ایمن نیست.

Mixed Content: این بخش داره صفحه های HTML رو نشون میده که با اتصال HTTPS ایمن شده اند، این فیلتر محتواهای مختلفی مثل CSS، کدهای جاوا اسکریپت و تصاویری رو نشون میده که از اتصال ناامن HTTPS وب سایتت رو غیر ایمن کرده است.

HTTPS URLs: فراموش نکنید که همه ی آدرسها بهتر است از نوع HTTPS باشند. در حقیقت این فیلتر میتونه آدرسهای ناامن HTTP رو نشون بده.

عکس 9

کدهای وضعیت: این بخش فیلترهای مختلفی داشته و کدهای وضعیت Response Code و HTTP رو از تمامی URL های داخلی و خارجی نشون میده مهمترین فیلترهای این بخش عبارت است از:

·        2XX: این فیلتر میتونه بهت همه ی آدرسهایی که با موفقیت بررسی و پردازش شده اند رو نشون بده.

·        3XX: اگر از ریدایرکت 301 یا بقیه ی ریدایرکتها استفاده کرده باشی میتونی از طریق این فیلتر ببینی.

·        4XX: این فیلتر نشون دهنده ی خطاهای سمت کاربر است.

·        5XX: خطاهای سمت سرور رو میتونی در این بخش ببینی.

Page Titles: این بخش هم فیلترهای مختلفی داره که در ادامه آنها رو معرفی کردم:

Missing : این فیلتر صفحات بدون محتوا رو نشون میده.

Duplicate : اگه میخوای به دنبال صفحاتی باشی که عنوانهای تکراری دارند این فیلتر بهت کمک میکنه.

Same as h1 : عناوینی که دقیقا شبیه به h1 هستند توسط این فیلتر مشخص خواهند شد.

 :Meta description و اما تب متا دیسکریپشن مربوط به داده های توضیحات متا بوده و دارای فیلترهایی به شرح زیر است:

Missing : صفحاتی بدون متا دیسکریپشن

Duplicate : متا دیسکریپشن های تکراری

تب H1: و امااااا تب h1 داره تگ اچ وان صفحه رو نشون میده و دارای 2 فیلتر Missing و Duplicate است:

Missing : صفحاتی بدون تگ h1

Duplicate: صفحاتی که تگ H1 تکراری دارند، همونطور که میدونی در هر صفحه از سایت باید فقط و فقط 1 عدد تگ H1 باشه.

و اما کلام آخر رایانه کمک...

در پایان از اینکه تا آخر این مقاله با من همراه بودی ازت ممنونم، اگه به دنبال یک ابزار عالی و خوب واسه بهبود سئوی سایتت هستی میتونی با کمک آموزشهای این مقاله نرم افزار اسکریمینگ فراگ رو نصب و ازش استفاده کنی؛ تازه میتونی هر سوال یا مشکلی که بعد از خوندن این مقاله باهاش مواجه شدی رو از کارشناسان رایانه کمک بپرسی فقط کافیه برای ارتباط با متخصصین این مجموعه با شماره های 9099071540  و  0217129  تماس بگیری 😉.