6 ویژگی مهم یک هاست خوب | تلفن پشتیبان کامپیوتر
انتشار: 1402/09/28 - بروزرسانی: 1402/09/28 توسط: : ساناز عباسی

پیش نیازهای وردپرس برای راه اندازی سایت

یکی از سوالایی که قبل از نصب سایت وردپرسی قطعا باهاش مواجه میشی و به دنبال پیدا کردن یه پاسخ سر راست و درست و حسابی براش میگردی پیش نیازهای وردپرس برای راه اندازی سایت است؛ اینکه اصلا واسه داشتن یک سایت وردپرسی چیا احتیاج داری خیلی مهمه و واسه همین من تصمیم گرفتم در این مقاله ی آموزشی ده مهارت با یک پاسخ دقیق و جامع واسه ی این سوال مشکلت رو حل کنم؛ پس اگه میخوای واسه ی خودت یا کسب و کارت سایت وردپرسی راه اندازی کنی مطالعه ی این مقاله رو از دست نده.

📌 راستی تا یادم نرفته اگه دنبال یک مرجع کامل از آموزشهای سخت افزاری و نرم افزاری هستی بهت پیشنهاد میکنم حتما سری به سایت آموزشی رایانه کمک بزنی.

فهرست

مراحل راه اندازی سایت وردپرس

 سیستم مورد نیاز وردپرس

نرم افزارهای مورد نیاز وردپرس

انواع لوکال هاست

مهمترین ویژگی های لوکال هاست زمپ (XAMPP)

ومپ چیه و چه ویژگی هایی داره؟

پیش نیاز راه اندازی وردپرس در هاست

✅انتخاب نام مناسب برای دامنه

نکات مهم برای خرید هاست

کلام آخر رایانه کمک

مراحل راه اندازی سایت وردپرس

همونطوری که میدونی وردپرس یکی از محبوبترین سیستمهای مدیریت محتواست؛ حالا اینکه واسه نصب وردپرس یا هر سیستم محتوای دیگه ای باید یکسری پیش نیازها رو بدونی موضوعیه که با خوندن این مقاله بهش میرسی.

بطور کلی واسه راه اندازی وردپرس هم باید از نظر سخت افزاری و هم نرم افزاری بدونی چیا لازمه؛ اول از همه باید یک جواب قطعی برای این سوال پیدا کنی که میخوای وردپرس رو روی سیستم خانگی نصب کنی یا اینکه بستر اینترنت رو واسه بالا آوردن سایت وردپرسی انتخاب کردی؟!

سیستم مورد نیاز وردپرس

فرقی نداره میخوای سایت وردپرسی رو روی سیستم یا هاست راه اندازی کنی مهمترین پیش نیاز سخت افزاری واسه ی نصب و راه اندازی وردپرس داشتن یک سیستم کامپیوتری 💻 و خط اینترنته؛ حالا اگه اینا رو داری بریم سراغ پیش نیازهای نرم افزاری.

نرم افزارهای مورد نیاز وردپرس

و امااااا پیش نیاز وردپرس واسه نصب روی لوکال هاست (localhost):

برای اینکه بتونی اطلاعات سایتت رو در قالب وب سایت ذخیره کنی در روش خانگی یا لوکال هاست نیاز به Virtual Host (هاست مجازی) داری؛ در حقیقت میتونی بدون خرید هاست سایت خودت رو راه اندازی کنی اما راه اندازی سایت روی لوکال هاست به این معناست که هیچ کاربری نمیتونه از سایتت بازدید کنه و فقط خودت بهش دسترسی داری.

معمولا برنامه نویسان ترجیح میدن به جای اینکه سایت خودشون رو بصورت مستقیم روی سرور و بصورت آنلاین بازگذاری کنند اول سایت رو روی لوکال هاست پیاده سازی کرده و بعد از انجام تغییرات مورد نظر، سایت رو در هاست واقعی آپلود کنند.

انواع لوکال هاست

در واقع لوکال هاست سرور خارجی بر روی سیستم بوده و میتونه هاست رو برای کاربران شبیه سازی کنه؛ مهمترین مزیتهای لوکال هاست عبارت است از: عدم نیاز به اینترنت 📶، امنیت، سرعت بالا و رایگان بودن 💰

در جدول زیر میتونی انواع لوکال هاست را با سیستم عامل مورد نیاز آن مشاهده کنی.

لوکال هاست زبان برنامه سیستم عامل
XAMPP ویندوز، مک و لینوکس PHP ، Perl
WAMP ویندوز PHP ، Perl
MAMP ویندوز و مک PHP
LAMP لینوکس PHP،Perl ،Python

 

در بین انواع لوکال هاست، زمپ و ومپ از جمله مشهورترین نرم افزارهای مجازی سازی سرور است، اصلیترین تفاوت بین لوکال هاست ها سیستم عامل قابل پشتیبانی و زبان برنامه نویسی است.

مهمترین ویژگی های لوکال هاست زمپ (XAMPP)

زمپ بر روی سیستم عاملهای ویندوز، مک و لینوکس اجرا میشه؛ از جمله ویژگیهای XAMPP انتقال مستقیم وردپرس و جوملا به هاست است؛ پس اگه سایتت رو با مدیریت محتوای وردپرس و جوملا روی لوکال هاست نصب کردی میتونی مستقیما آن رو به هاست منتقل کنی. XAMPP منبع باز بوده و دانلوش رایگانه.

شاید واست جالب باشه که بدونی حرف X اول XAMPP به معنی تمامی سیستم عاملهای رایج دنیاست یعنی ویندوز، مک و لینوکس و بطور کلی زمپ مخفف Apache، Mysql، PHP و Perl است؛ میتونی در زمپ دقیقا مثل دیتابیس هاست جدول و رکوردها رو حذف یا اضافه کنی.

ومپ چیه و چه ویژگی هایی داره؟

و اما... Wamp (ومپ) مخفف عبارتهای Windows، Apache، MySQL، PHP و Perl بوده و از دیگر شبیه سازهای لینوکس و ویندوزه که مانند زمپ جزء لوکال هاست های پرطرفدار است. میتونی از ومپ برای تست و توسعه ی سایت نوشته شده به زبان php و سیستم مدیریت محتوای وردپرس یا جوملا استفاده کنی. در واقع این نرم افزار میتونه سیستمت رو به سرور محلی تبدیل کنه و دانلوش هم رایگانه.

مثل زمپ اگه در این لوکال هاست تنظیمات سرور و هاست رو بلدی باشی میتونی خیلی راحت توابع رو تغییر داده یا ماژولهای مختلف رو فعال کرده یا حذفشون کنی.

اگه نمیدونی تفاوت XAMPP و WAMP چیه بهتره برای انتخاب بهترین لوکال هاست در ادامه با تفاوتهای آنها آشنا بشی.

👈 ومپ رابط کاربری ساده تری داره.

👈 ومپ حجم کمتری از RAM رو اشغال میکنه.

👈 انجام تنظیمات در زمپ در مقایسه با ومپ ساده تر است.

WAMP 👈 برای CMS هایی مثل وردپرس و جوملا در مقایسه با زمپ بهتر عمل میکنه.

👈 ومپ لوکال هاستی است برای ویندوز اما زمپ رو میتونی برای ویندوز، مک و لینوکس استفاده کنی.

 

پیش نیاز راه اندازی وردپرس در هاست

اگه بخوای سایت خودت رو بصورت آنلاین یا بهتر بگم واقعی یعنی طوریکه کاربران بتونند آن رو ببینند پیاده سازی کنی نیاز به یکسری پیش نیازها داری که در ادامه بصورت مفصل بهت توضیح میدم.

انتخاب نام مناسب برای دامنه

اولین قدم و در واقع مهمترین پیش نیاز راه اندازی سایت وردپرسی بصورت آنلاین و در بستر اینترنت انتخاب نام دامنه ی مناسب است؛ بهتره این نام با کسب و کارت مطابقت داشته باشه، در حقیقت دامنه همان آدرس سایتی است که با وارد کردن آن در مرورگر میتونی به وب سایت مورد نظر دسترسی داشته باشی؛ مثلا همین سایت ده مهارت رایانه کمک اگه بخوای بهش دسترسی داشته باشی کافیه آدرس (https://10maharat.ir) رو در مرورگرت وارد کنی، حواست باشه که حتما باید دامنه یا Domain به هاست متصل بشه.

همونطوری که میدونی ما یکسری پسوندهای دامنه هم داریم یعنی همون.ir  و  .com و... که میشناسی به اینا میگن پسوندهای دامنه که باید بعد آدرس سایت بیان و بهتره که آنها رو با توجه به سایتت انتخاب کنی مثلا IR اختصاری از iran بوده و واسه سایتهای ایرانی است در حالی که com (commercial) دامنه ای بین المللی است. در جدول زیر میتونی انواع پسوند دامنه رو ببینی.

Ir. Net. Biz. Travel. Int. ac.ir. gov.ir.
Com. Info. Name. Edu. Gov. sch.ir. org.ir.
Org. Pro. Mobi. Tv. co.ir. net.ir. id.ir

 

 

نکات مهم برای خرید هاست

یکی دیگه از پیش نیازهای وردپرس برای راه اندازی سایت، هاست یا میزبانی وب (Web Hosting) نام داره در واقع بعد از انتخاب دامنه باید یک هاست مناسب واسه ی میزبانی از سایت خودت داشته باشی؛ خیلی مهمه که سرویس رو بخری که با CMS وردپرس همخونی داشته باشه.

⚠️ یه نکته ی مهم دیگه که باید واسه خرید هاست بدونی اینه که سیستم مدیریت محتوا یعنی وردپرس با زبان پی اچ پی نوشته شده و واسه همین اگه هاست ویندوز بخری نمیتونی وردپرس رو نصب و راه اندازی کنی واسه همینم باید حتما هاست لینوکسی یا وردپرسی خریداری کنی.

در حقیقت هاست یک فضای میزبانی است که میتونی فایل و همه ی اطلاعات سایتت رو در آن نگهداری کنی؛ هاست انواع مختلفی داره و امروزه شرکتهای مختلفی در این زمینه فعالیت دارند و میتونی برای خرید هاست از آنها اقدام کنی. بذار با یک مثال ساده هاست رو بیشتر بهت توضیح بدم؛ در واقع هاست فضایی است مثل یک مغازه و سایت همون محصولات و خدمات است و بازدیدکنندگان هم مشتریان هستند. حالا آنچه برای نمایش به مشتریان یعنی همان بازدیدکنندگان در سایت قرار میگیرد محتوا است که میتونه شامل ویدئو، فیلم، نوشته، صوت و... باشه و هاست وظیفه ی نگهداری از محتواهای سایت و نمایش آن به بازدیدکنندگان را به عهده داره.

6 ویژگی مهم یک هاست خوب

به خاطر اینکه انتخاب یک هاست خوب اهمیت زیادی داره میخوام در ادامه مهمترین ویژگیهایی که یک هاست خوب باید داشته باشه رو بهت توضیح بدم.

1.    فضای دیسک یا ذخیره سازی

Storage یا فضای ذخیره سازی یکی از فاکتورهای مهم واسه خرید هاست به حساب میاد، حتما سایت وردپرسی کسب و کارت دارای تعداد زیادی فایل و اطلاعاته برای همین هم به یک فضای ذخیره سازی مناسب نیاز داری، باید با توجه به کسب و کار و نیازت هاستی با فضای ذخیره سازی مناسب بخری بهتره همیشه کمی بیشتر از آنچه فکر میکنی نیاز داری رو در نظر بگیری.

2.    میزان پهنای باند

حواست باشه که پهنای باند رو با ذخیره سازی اشتباه نگیری؛ در واقع یکی دیگه از فاکتورهایی که به همراه هاست ارائه میشه پهنای بانده یعنی ظرفیت هاست واسه دانلود و آپلود اطلاعات در یک بازه ی زمانی مشخص؛ پس واسه اینکه وب سایتت خیلی سریعتر در دسترس کاربر قرار بگیره حتما باید به این فاکتور توجه کنی و هاستی با پهنای باند بیش تر رو انتخاب کنی، مخصوصا اگه سایتت از چند رسانه پشتیبانی میکنه. معمولا هاست های اشتراکی در مقایسه با هاست اختصاصی پهنای باند کمتری داره.

3.   سرعت وب هاست

یکی از فاکتورهای مهم واسه ی بهبود عملکرد وب سایت و گرفتن رتبه ی خوب در موتورهای جستجو سرعت وب سایت است، بهتره به سراغ هاستی بری که تاثیر منفی در سرعت وب سایتت نداشته باشه.

4.   پشتیبانی از چند زیر دامنه

معمولا بعضی از صاحبان سایت دوست دارند زیر دامنه یا subdomain داشته باشند و مثلا بخشی مثل وبلاگ رو در ساب دامین قرار بدن؛ در واقع اگه هاستی از این قابلیت پشتیبانی کنه و بذاره چند تا دامنه روی یک پیشخوان داشته باشی دیگه اینطوری نیازی نیست که هاست های مختلفی واسه هر سایت داشته و اینطوری وب سایتت خیلی بهتر پیش میره.

5.   تامین امنیت سایت و بکاپ گیری!!

امنیت سایت یکی از مهمترین مباحثی است که باید بهش توجه کافی بشه، متاسفانه حمله ی هکرها، مشکلات سخت افزاری و ... باعث از بین رفتن داده های سایت میشه و واسه همین باید هاستی رو بخری که بکاپ گیری منظم داشته و بتونه وب سایتت رو از حمله ی هکرها حفظ کنه.

6.   پشتیبانی از CMS مورد نظر

خُب همونظور که میدونی ما سیستمهای مدیرت محتوا و فریم ورک های زیادی داریم و ممکنه یک هاست از همه ی آنها پشتیبانی نکنه واسه همین هم حتما باید هاستی خریداری کنی که از cms مورد نظرت پشتیبانی کنه.

اگه به دنبال هاستی واسه پیاده سازی وردپرس هستی، هاست خریداری شده باید شرایط زیر رو داشته باشه:

امکان بکاپ گیری

پشتیبانی از HTTPS

فضای ذخیره سازی مناسب

برخورداری از PHP 7.3 و بالاتر

برخورداری از MySQL 5.6 و بالاتر

استفاده از وب سرور آپاچی، LiteSpeed  و Nginx 

دانلود وردپرس

دانلود و نصب وردپرس آخرین پیش نیازی است که برای پیاده سازی سایت بصورت لوکال یا آنلاین به آن نیاز داری و بهتره همیشه آخرین نسخه ی وردپرس رو از سایت خودش دانلود کنی.
البته بعد از نصب ورد پرس بسته به کاربری سایت به یک تم و پلاگین های کاربردی مختلف نیز نیاز پیدا میکنی‌.

و اما کلام آخر رایانه کمک...

از اینکه تا آخر مقاله ی "پیش نیازهای وردپرس برای راه اندازی سایت" با من همراه بودی ازت ممنونم و امیدوارم این مطالب برات مفید بوده باشه و بتونی خیلی راحت سایت وردپرسی خودت رو به صورت لوکال هاست یا آنلاین راه اندازی کنی، اگه با هر سوال یا مشکلی در مطالب ارائه شده ی این مقاله یا نحوه ی نصب و راه اندازی لوکال هاست یا خرید دامنه و هاست و خلاصه هر مشکلی در این زمینه برخورد کردی که قادر به رفعش نبودی کافیه با کارشناسان رایانه کمک از طریق شماره های 9099071540  و  0217129  تماس بگیری و با راهنمایی های متخصصین این مجموعه خیلی سریع مشکلت رو حل کنی، به همین راحتی!

📌 رفع مسئولیت: محتوای این صفحه صرفاً برای اطلاع رسانی است و در صورتی که تسلط کافی برای انجام موارد فنی مقاله ندارید حتما از کارشناس فنی کمک بگیرید.