5 ابزار جایگزین برای اکسل | رایانه کمک
انتشار: 1403/01/27 - بروزرسانی: 1403/01/27 توسط: : امیرحسین سالمی

5 ابزار جایگزین برای اکسل

اگه واسه پیدا کردن کار در حوزه ی کامپیوتری مهارتهای مورد نیاز یکسری از شغلها رو بررسی کرده باشی قطعا دیدی که حداقل بلد بودن مایکروسافت آفیس که اکسل هم یکی از برنامه های کاربردی و محبوبشه الزامیه، یعنی اگه این برنامه رو بلد نباشی شانس زیادی واسه فعالیت در خیلی از شغلهای کامپیوتری رو نداری همونطور که میدونی اکسل یک برنامه ی کامل و خیلییییی خوبهههه 😍 اما خُب جایگزینهایی هم واسش هست و میخوام در این مقاله از رایانه کمک 5 ابزار جایگزین برای اکسل رو بهت معرفی کنم؛ پس اگه دوست داری با این برنامه ها و ویژگیهاشون آشنا بشی تا آخر این مقاله با من همراه باش... 😉

📌 راستی دوست داری جزء اولین نفراتی باشی که در جریان جدیدترین اخبار تکنولوژی قرار می گیرند؟!! پس همین الان اینستاگرام رایانه کمک رو دنبال کن مطمئنم پشیمون نمیشی تازه میتونی کلیییی ترفند جذاااااب هم یاد بگیری.

فهرست مطالب

انواع نرم افزار صفحه گسترده

Google Sheets، بهترین جایگزین Excel

LibreOffice بهترین جایگزین متن باز اکسل

iWork Numbers برنامه مشابه اکسل برای ایفون

WPS Office Spreadsheets، شبیه ترین برنامه به اکسل

Zoho Sheets نرم افزاری مشابه اکسل

سوالات متداول

سخن آخر

انواع نرم افزار صفحه گسترده

خُب... دیگه بریم سر وقت بهترین جایگزینهای Microsoft Excel ، ببین اکسل بهت این امکان رو میده تا بتونی داده های مختلف رو به صورت سطر و ستون وارد کنی، در واقع مهمترین کاربرد صفحه گسترده در اکسل اینه که میتونی در Spreadsheet با وارد کردن داده های مختلف عملیات متنوعی مثل محاسبات، مرتب سازی، فیلتر و... رو به راحتی انجام بدی تازههههه میتونی این داده ها رو چاپ کرده و واسشون نمودار هم رسم کنی.

حالا در اینکه اکسل خیلی خفن و کار راه اندازه که شکی نیست اما انعطاف پذیری کمی داره و شاید واسه مدیریت خیلی از پروژه های سنگین گزینه ی خوبی نباشه واسه همین هم باید جایگزینهای اکسل به صورت آنلاین و آفلاین رو بشناسی که در ادامه 5 تا از خوباش رو بهت معرفی میکنم.

 پیشنهاد مطلب: می دونی چه جوری اعداد رو در اکسل فارسی بنویسی؟ مقاله فارسی کردن اعداد در اکسل کمکت می کنه. 

1.Google Sheets، بهترین جایگزین Excel

گوگل شیتس یکی از معروفترین جایگزینهای برنامه یMicrosoft Excel  است، اگه کاربر گوگل باشی میتونی خیلی راحت از این برنامه استفاده کنی؛Google Sheets   همه ی داده های ورودی رو در سرورهای ابری ذخیره میکنه و میتونی از طریق پلتفرمهای مختلف بهش دسترسی داشته باشی.

گوگل شیتس به عنوان محبوبترین برنامه مشابه اکسل برای اندروید، دسکتاپ و ios شناخته میشه و رابط کاربری ساده ای داره؛ مهمترین ویژگی این برنامه مشارکت لحظه ای کارمندان یک شرکت یا سازمان است و میتونی روی هر سلول نظری فرستاده و دسترسی به کل فایل یا بخشی از آن رو تنظیم کنی.

شخصی سازی نمودار، گراف ها، ویراش و قالب بندی صفحات، تجزیه و تحلیل داده ها، تبدیل فرمت فایل، انتقال و جابه جایی فایل بین اکسل و گوگل شیت اشتراک گذاری ساده، و رابط کاربری ساده از جمله مهمترین ویژگیهای این برنامه است.

Google Sheets، بهترین جایگزین Excel | راهنمای کامپیوتر 

2.LibreOffice بهترین جایگزین متن باز اکسل

یکی دیگه از برنامه های جایگزین اکسل که هم رایگانه 💰 و هم منبع باز LibreOffice  نام داره، این برنامه خییییلی قدرتمنده و به 115 زبان دسترسی داشته و مناسب ایجاد و ویرایش صفحه گسترده و نمایش نمودار و نقشه های مختلفه. در واقع این برنامه به انتظاراتت از برنامه ی Excel جواب میده، تازه با لیبره آفیس میتونی صفحات گسترده ی قدیمی رو از برنامه هایی مثل BeagleWorks و Microsoft Works وارد LibreOffice کرده و ازش در Linux، Windows، macOS و به صورت آنلاین استفاده کنی.

LibreOffice بهترین جایگزین متن باز اکسل | تعمیر لپ تاپ تلفنی

3.iWork Numbers برنامه مشابه اکسل برای ایفون

اگه کاربر آیفون هستی باید بدونی که اپل برنامه ای به اسم iWork Numbers رو واسه کاربران IOS معرفی کرده آن هم به صورت رایگان! اگه دارای اکانت آی کلاد باشی میتونی بدون سیستم عامل مک از این صفحه گسترده استفاده کنی راستی اینم بگم که فعلا این برنامه واسه کاربران اندروید در دسترس نیست و اندرویدیها نمیتونن ازش استفاده کنن.

یکی از ویژگیهای برنامه ی iWork Numbers پشتیبانی از قلمهای هوشمند اپل است؛ تازه میتونی فایلهای مختلف رو رمزگذاری کنی آن هم از طریق رمز عبور، اثر انگشت و فیس آی دی. این برنامه رابط کاربری ساده ای داره و تفاوتش با اکسل و خیلی دیگه از برنامه های صفحه گسترده ی جایگزین اینه که به جای نمایش خطوط جدولی یک صفحه ی سفید و خالی بهت نشون میده.

iWork Numbers برنامه مشابه اکسل برای ایفون | تعمیر کامپیوتر آنلاین

4.WPS Office Spreadsheets، شبیه ترین برنامه به اکسل

اگه دنبال یک جایگزین نزدیک به اکسل هستی برنامه ی WPS Office Spreadsheets انتخاب خوبیه چون علاوه بر عملکرد، ظاهرش هم خیلیییی به اکسل شبیهههه، این برنامه قابلیت ویرایش فایلهای مختلف XLS، CSV و XLSX رو داره و مناسب کاربران ویندوز، مک، اندروید، آی او اس و لینوکس است، تازهههه نسخه ی وب اپلیکیشنش هم موجوده. با نسخه ی رایگان این برنامه میتونی در 3 تا دستگاه ازش استفاده کنی و چون این برنامه رایگانه در نسخه ی مجانیش باید تحمل تبلیغات زیاد رو هم داشته باشی، البته تبلیغاتش معمولا 20 ثانیه 🕐 بیش تر طول نمیکشه اما اگه حال و حوصله ی همین 20 ثانیه تبلیغ رو هم نداری باید بری سراغ خرید اشتراک.

WPS Office Spreadsheets، شبیه ترین برنامه به اکسل | کمک رایانه

5.Zoho Sheets نرم افزاری مشابه اکسل

این برنامه هم باید در لیست 5 ابزار جایگزین برای اکسل قرار بگیره، Zoho Sheets هم مثل Google Sheets مبتنی بر فضای ابری است و میتونی در همه ی دستگاه ها بهش دسترسی داشته باشی، این برنامه خیلی شبیه به اکسله البته با رابط کاربری ساده تر! تازه از انواع فایلهای xls، csv، xlsx و ods هم پشتیبانی میکنه.

میتونی با این برنامه به صورت همزمان با همکارانت در یک پروژه تعامل داشته باشی و این یکی از ویژگیهای خوب این برنامه است. این برنامه ی صفحه گسترده ی آنلاین بهت این امکان رو میده تا به راحتی داده ها را ویرایش و مدیریت کنی، تجزیه و تحلیل داده ها، استفاده از فرمول و توابع پیچیده، جداول و نمودار، اشتراک گذاری فایل و همکاری آنلاین از جمله مهمترین ویژگیهای این برنامه  است، راستی Zoho Sheets کاملا رایگانهههه .

Zoho Sheets نرم افزاری مشابه اکسل | حل مشکل رایانه

 پیشنهاد میکنیم مطلب " ترفند تغییر جهت نمودار در اکسل" رو هم مطالعه کنید.

سوالات متداول درباره ی اکسل و جایگزینهاش!

در ادامه به تعدادی از رایجترین سوالات در خصوص برنامه های صفحه گسترده پاسخ دادم، مطالعه ی این بخش رو از دست نده شاید سوالی داشته باشی که در این بخش به جوابش برسی...

کدام نرم افزار صفحه گسترده متن باز و رایگان است؟

علاوه بر اکسل برنامه های جایگزین مثل Apache OpenOffice، Gnumeric  و BIRT جزء برنامه های صفحه گسترده ی منبع باز و رایگان هستند.

کدام نرم افزار صفحه گسترده تحت وب است؟

Google Sheets محبوبترین برنامه ی آنلاین صفحه گسترده است.

بهترین برنامه های صفحه گسترده ی آنلاین کدامند؟

ThinkFree و Zoho Sheets دو برنامه صفحه گسترده انلاین می باشند.

بهترین نرم افزارهای صفحه گسترده برای سیستم عامل ویندوز کدامند؟

Spread32 و LibreOffice Calc به عنوان دو برنامه صفحه گسترده تحت سیستم عامل ویندوز شناخته می شوند.

کدام یک از نرم افزارهای جایگزین اکسل رایگان هستند؟

بسیاری از نرم افزارهای جایگزین Excel مانند LibreOffice Calc، Apache OpenOffice Calc و گوگل شیت جزء برنامه های رایگان هستند.

 رایانه کمک

 و اما در آخر...

در آخر ازت ممنونم که همراه من بودی؛ سعی کردم در این مقاله با 5 تا ابزار جایگزین برای اکسل آشنات کنم و امیدوارم این مطلب برات مفید بوده باشه، اگه سوال یا مشکلی موقع نصب و استفاده از این برنامه های جایگزین داشتی اصلا نگران نباش چون کارشناسان رایانه کمک میتونن راهنماییت کنند، کافیه از طریق شماره های 9099071540  و  0217129 باهاشون در تماس باشی... 📞

در ضمن اگه به آموزشهای ویدیویی علاقه داری حتما سری به سایت آپارات رایانه کمک بزن؛ مطمئنم پشیمون نمیشی...