پنج ابزار جایگزین برای ورد – پشتیبانی کامپیوتری به صورت تلفنی
انتشار: 1403/03/21 - بروزرسانی: 1403/03/21 توسط: : امیرحسین سالمی

پنج ابزار جایگزین برای ورد

با وجود محبوبیت بالایی که نرم‌افزار ورد مجموعه آفیس بین کاربران سراسر دنیا داره و این نرم‌افزار از امکانات فوق العاده‌ای برخورداره، اما ممکنه بنا به هر دلیلی یه سری از کاربرا دوست نداشته باشن که با این نرم‌افزار کار کنن و به دنبال یه جایگزین خوب و کاربردی برای ورد می ‌گردن. خوشبختانه نرم‌افزار های رایگان زیادی وجود دارن که به دلیل داشتن امکانات خوب می ‌تونن جایگزین مناسبی برای Microsoft Word معرفی بشن. پس اگه تو هم دنبال یه ابزار جایگزین برای ورد می ‌گردی که بتونی باهاش امور اداری و دفتری خودت و کار های تایپیت رو انجام بدی جای خوبی اومدی! چون من تو این مقاله قصد دارم تعدادی از نرم‌افزار های جایگزین ورد رو که نسبت به بقیه نرم‌افزار ها از امکانات بهتری برخوردارن برات معرفی کنم. پس با من در ادامه مقاله همراه باش تا با این نرم‌افزار ها آشنا شی.

چه انتظاراتی باید از نرم‌افزار های جایگزین ورد داشته باشیم؟

وقتی که داری دنبال یه نرم‌افزار به عنوان جایگزین ورد می ‌گردی نباید برات این انتظار به وجود بیاد که اون نرم‌افزار همه امکاناتی که توی ورد وجود داشته رو دارا باشه! همونطور که می ‌دونی شرکت مایکروسافت یکی از بزرگترین شرکت‌ هاییه که در زمینه تولید و عرضه نرم‌افزار های مختلف مشغول فعالیته و به سختی می ‌تونی شرکتی رو پیدا کنی که توانایی مقابله با نرم‌افزار های این شرکت رو داشته باشه. پس وقتی حرف از جایگزین می ‌زنیم باید انتظارات و توقعات خودمون رو یکم پایین‌تر بیاریم و فوکوس خودمون رو روی یه سری ویژگی‌ های خاص که دوست داریم نرم‌افزار مد نظرمون اون‌ ها رو داشته باشه قرار بدیم. در غیر این صورت پیدا کردن یه نرم‌افزار جایگزین برای ورد عملاً یه کار غیر ممکن می شه. پس اول خصوصیت‌ هایی که دوست داری اون نرم‌افزار اون‌ ها رو داشته باشه رو لیست کن و بعد نرم‌افزار هایی که اون خصوصیت‌ ها و قابلیت‌ ها رو داره پیدا کن و در نهایت انتخاب خودت رو از بین اون‌ ها انجام بده تا بتونی راحت‌تر نرم‌افزار دلخواهت رو پیدا کنی. در کل بهت پیشنهاد می ‌کنم موقعی که قصد انتخاب نرم‌افزار جایگزین برای ورد رو داری، به نکات و موارد زیر توجه داشته باشی:

قابلیت سازگاری

یکی از نکات مهمی که موقع انتخاب یه نرم‌افزار جایگزین برای ورد باید بهش توجه کنی اینه که نرم‌افزاری که انتخاب کردی تا چه حد سازگاری داره و آیا امکان استفاده از اون روی پلتفرم‌ های مختلف فراهمه یا نه! در حال حاضر اغلب کاربرا ترجیح می دن نرم‌افزار هایی رو مورد استفاده قرار بدن که بتونن از طریق دیوایس‌ های مختلف مثل گوشی‌ های اندرویدی و آیفون، لپ تاپ و کامپیوتر ازش استفاده کنن و حتی نرم‌افزار هایی که امکان استفاده از اون‌ ها روی سیستم عامل‌ های مختلف وجود داره بین کاربران محبوب‌تره. پس موقع انتخاب نرم‌افزار جایگزین برای ورد به این نکته مهم توجه کن و نرم‌افزاری رو برای دانلود انتخاب کن که سازگاری خوب و بالایی داشته باشه تا بتونی از اون در دیوایس‌ های مختلف استفاده کنی.

رابط کاربری

نکته مهم دیگه‌ای که در حین انتخاب نرم‌افزار جایگزین برای ورد بهتره مد نظر داشته باشی اینه که نرم‌افزاری رو برای دانلود انتخاب کنی که از رابط کاربری خوب و مناسبی برخوردار باشه. هرچی رابط کاربری نرم‌افزار کاربرپسندتر باشه، کار کردن با اون برای افراد راحت‌تر خواهد بود. برای اینکه در این رابطه اطلاعات به دست بیاری می ‌تونی به سایت‌ هایی که لینک دانلود این نرم‌افزار ها رو و صفحاتشون قرار دادن مراجعه کنی و نظرات مثبت و منفی که توسط کاربران در رابطه با این نرم‌افزار ها نوشته شده رو بخونی. به یاد داشته باش که خوندن نظرات کاربرا تو هر زمینه‌ای می ‌تونه بهت کمک کنه تا بهتر مزایا و معایب اون نرم‌افزار رو درک کنی و در خصوص استفاده یا عدم استفاده از اون نرم‌افزار تصمیم بگیری. نرم‌افزار هایی که رابط کاربری اون‌ ها حرفه‌ایه و کار کردن با آن ها راحت‌تره، گزینه‌ های مناسب‌تری برای استفاده می ‌تونن باشن.

قابلیت همکاری همزمان

بعد از اینکه بیماری کرونا در سراسر جهان همه گیر شد، خیلی از ادارات و سازمان‌ ها تصمیم گرفتن تا از کارمنداشون درخواست کنن که به صورت دورکاری همکاریشون رو با اون‌ ها ادامه بده. با وجود اینکه این بیماری در جهان خیلی کمتر شده و زندگی به روال عادی برگشته، اما به دلیل استقبال فوق العاده‌ای که از این نوع کار کردن توسط افراد مختلف در سراسر جهان صورت گرفته هنوز هم خیلی از افراد کار های خودشون رو به صورت دورکاری انجام میدن و دیگه به صورت حضوری به سازمان‌ ها و ادارات برای انجام این کار ها مراجعه نمی ‌کنن.

برای اینکه بشه کار گروهی رو به صورت دورکاری ادامه داد باید از نرم‌افزار هایی برای نگارش و ادیت اسناد اداری استفاده بشه که امکان همکاری همزمان توسط اون‌ ها وجود داشته باشه. نرم‌افزار هایی که این قابلیت رو دارند به کاربرا اجازه می دن که یک فایل رو از راه دور چند کاربر مورد ادیت و ویرایش قرار بدن و به صورت همزمان روی اون فایل کار کنن. پس اگه می ‌خوای وقت و انرژی خودت رو برای ایمیل کردن و ویرایش مداوم فایل هدر ندی، بهتره نرم‌افزاری رو به عنوان جایگزین ورد پیدا کنی که دارای قابلیت همکاری همزمان چند کاربر روی یک فایل باشه و علاوه بر این از فضای ابری مشارکتی هم برخوردار باشه.

معرفی ابزار های جایگزین ورد

همانطور که در ابتدای مطلب هم بهش اشاره کردم نرم‌افزار های مختلفی در بازار وجود داره که امکانات موجود در نرم‌افزار ورد در اون‌ ها هم گنجونده شده و کاربران می ‌تونند با نصب این نرم‌افزار ها روی سیستمشون ازشون برای نوشتن یا ویرایش اسناد مختلف استفاده کنن. در ادامه به بررسی و معرفی تعدادی از برترین نرم‌افزار های جایگزین ورد می ‌پردازم و آن ها را به طور کامل برات معرفی می ‌کنم:

Office Online

یکی از بهترین برنامه های جایگزین ورد نرم‌افزار Office Online  هست که به صورت رایگان در اختیار کاربران قرار گرفته و به دلیل داشتن یه مزیت ویژه تونسته بین کاربران سراسر جهان محبوبیت بالایی کسب کنه. مزیت برتر این نرم‌افزار نسبت به نرم‌افزار آفیس اینه که فضای زیادی از هارد سیستم رو به اشغال خودش در نمیاره و همین موضوع باعث می شه تا در حین استفاده از اون، منابع سیستم آزادتر باقی بمونند و سیستم راحت‌تر بتونه بقیه کار ها رو هندل کنه و دچار هنگ نشه. باید بهت بگم که Office Online  هم به وسیله مایکروسافت ساخته شده و یه نرم‌افزار خیلی سبکه! به همین خاطر کار دانلود و نصب اون خیلی سریع انجام می ‌شه و نرم‌افزاریه که بر مبتنی بر مرورگره. اگه بخواهیم امکانات موجود در این نرم‌افزار رو با نرم‌افزار ورد مقایسه کنیم خب این نرم‌افزار امکانات کمتری نسبت به نرم‌افزار ورد داره و انعطاف پذیریش هم ضعیف‌تر از ورده.

رایانه کمک

در اصل دلیل اصلی ساخت این ورژن از ورد سبک‌تر شدن نرم‌افزار ورد بوده و از اونجایی که استفاده از این نرم‌افزار خیلی آسون و راحته، کاربران زیادی تمایل به نصب و استفاده از اون روی سیستم دارن. یه ویژگی فوق العاده‌ای که این نرم‌افزار داره اینه که امکان همگام‌سازی اون با نرم‌افزار ورد نصب شده بر روی سیستم وجود داره. به این صورت که بعد از ورود به حساب مایکروسافت خودت می ‌تونی اسنادت رو با این برنامه همگام سازی کنی و همه اسنادی که قبلا روی ورد داشتی رو روی این نرم‌افزار ببینی. حتی این امکان وجود داره که این برنامه رو با برنامه وردی که روی گوشیت نصب کردی همگام سازی کنی تا به فایل‌ ها و اسناد اون موجود روی گوشیت هم دسترسی پیدا کنی.

گوگل داکس

نرم‌افزار بعدی که می ‌تونه به عنوان یه شبیه ساز ورد معرفی بشه نرم‌افزار گوگل داکس هست که این نرم‌افزار هم رایگانه و به صورت آنلاین امکان استفاده از اون وجود داره. کاربرانی که از گوگل داکس برای ویرایش یا ایجاد اسناد خودشون استفاده می ‌کنن عنوان کردن که به دلیل مزایای بسیار بالایی که این نرم‌افزار داره براشون سخته که بخوان از نرم‌افزار دیگه‌ای به جز این نرم‌افزار برای ایجاد یا ویرایش اسنادشون استفاده کنن. اگه بخواهیم امکانات و ابزار های موجود در گوگل داکس رو با نرم‌افزار ورد مقایسه کنیم، خوب مسلماً نرم‌افزار ورد امکانات و ابزار های بیشتری را در اختیار کاربرا قرار داده! اما امکانات و ابزار های موجود در گوگل داکس هم کم نیست و به خوبی نیاز های کاربر را برای نگارش یه سند اداری رو تحت پوشش قرار می ده و در کنار اون جزو سریع‌ترین سرویس‌ های ویرایش اسناد در اینترنت می ‌تونه معرفی بشه.

Office Online - ارتباط با کارشناسان کامپیوتری

یه نکته دیگه که در رابطه با Google Docs می ‌تونم بهش اشاره کنم اینه که این نرم‌افزار روی گوشی‌ های اندروید و ios هم عملکرد خوب و مناسبی داره و در مواقعی که به لپ تاپ یا کامپیوتر دسترسی نداری می ‌تونی از گوشی همراهت برای ویرایش و ایجاد اسناد مختلف توسط گوگل داکس استفاده کنی. بهترین برنامه word برای اندروید همین Google Docs هست. نکته مهم دیگه که در رابطه با این ابزار می ‌تونم بهش اشاره کنم اینه که افزونه‌ های مختلفی برای اون تولید و به بازار عرضه شده که با دانلود و نصب این افزونه‌ ها می ‌تونی محیط اون رو کمی کاربر پسندتر و حرفه‌ای‌تر کنی و این ابزار رو متناسب با نیاز خودت شکل بدی. اصلی‌ترین مزیت گوگل داکس اینه که همیشه با حساب گوگلت همگام سازی می شه و این موضوع باعث شده که کار ویرایش اسناد توسط افراد در هر زمان و هر مکان یک کار آسون و راحت باشه.

برای دریافت راهنمایی بیشتر درباره نحوه استفاده از ابزار های گوگل داکس می تونی با کارشناسان رایانه کمک با استفاده از تلفن های ثابت : 9099071540 و شماره: 0217129 برای ارتباط از طریق موبایل تماس بگیری تا به جواب سوالاتت برسی.

LibreOffice

نرم‌افزار بعدی که تونسته اسم خودش رو جزو برترین ابزار های جایگزین ورد به ثبت برسونه نرم‌افزار LibreOffice هست. طراحان و توسعه دهندگان نرم‌افزار LibreOffice سعی کردن تا امکانات این نرم‌افزار رو حد زیادی به نرم‌افزار ورد شبیه کنن تا کاربرانی که از این نرم‌افزار برای ویرایش و ایجاد اسناد خودشون استفاده می ‌کنن بتونن با استفاده از امکانات این نرم‌افزار یه سند خوب و حرفه‌ای ایجاد کنن. از جمله مزایای بسیار مهم نرم‌افزار LibreOffice می ‌تونم به کاملاً رایگان بودن اون اشاره کنم. علاوه بر این نرم‌افزار LibreOffice قابل استفاده بر روی سیستم عامل‌ های مختلف مثل ویندوز، macOS و Linux هست و کاربران هر سه سیستم عامل می ‌تونن از این نرم‌افزار برای ویرایش اسناد خودشون استفاده کنن.

گوگل داکس - کمک کامپیوتر تلفنی

همونطور که قبلاً هم بهش اشاره کردم نرم‌افزار LibreOffice  تقریباً ویژگی‌ های مشابهی با نرم‌افزار Microsoft Word  داره. اما یه سری ویژگی‌ های اصلی نرم‌افزار ورد مثل پشتیبان‌گیری ابری رو نداره و فاقد این ویژگیه! یه سری از منتقدا عنوان کردن که رابطه کاربری نرم‌افزار LibreOffice  چندان جالب و خوب نیست و اصلاً توان رقابت با نرم‌افزار ورد رو نداره. با این وجود به نظر من طراحی رابط کاربری این نرم‌افزار خیلی ساده و مینیمال انجام شده و این موضوع یه حسن داره و اون هم اینه که افراد مبتدی و غیر حرفه‌ای خیلی راحت می ‌تونن از ابزار های مختلف موجود در اون برای رفع نیازشون استفاده کنن و درگیر پیچیدگی نمی ‌شن. در کنار اون این برنامه جزو برنامه‌ های کاملاً سبکه و به همین خاطر از سرعت عمل بالا و واکنش پذیری مناسبی برخورداره. برای اینکه بتونی از این برنامه استفاده کنی حتماً باید اون رو دانلود و روی سیستمت نصب کنی.

دانلود LibreOffice 

برای دانلود نرم افزار شبیه ورد برای کامپیوتر LibreOffice می ‌تونی از طریق لینک دانلود  LibreOffice اقدام به نصب این برنامه کنی. برای دانلود پیش نیاز های بازی یکجا هم رایانه کمک می تونه منبع خوبی برات باشه.

WPS Office

یکی از بزرگترین رقیب‌ های نرم‌افزار Microsoft Word،  نرم‌افزار WPS Office  هست که سعی شده در اون ابزار های مختلفی برای ویرایش اسناد در اختیار کاربرا قرار بگیره. از جمله مزایا و ویژگی‌ های برتر این نرم‌افزار می ‌تونم به رابط کاربری بسیار خوب و مناسب اون اشاره کنم. علاوه بر این تولید کنندگان و طراحان این نرم‌افزار سعی کردن همه ابزار هایی که برای ویرایش یک سند اداری به آن ها احتیاج پیدا می ‌شه رو در این نرم‌افزار بگنجونند تا کاربران بتونن از امکانات این نرم‌افزار برای ویرایش هرچه بهتر و سریع‌تر اسناد اداری خودشون استفاده کنن. خوشبختانه این نرم‌افزار دارای نسخه اندروید و ios هم هست و کاربران گوشی‌ های آیفون و اندروید هم می ‌تونن با دانلود و نصب این نرم‌افزار روی گوشی همراهشون، از امکانات مختلف اون برای ویرایش و ایجاد اسناد اداری استفاده کنن. پس اگه دنبال دانلود برنامه شبیه ورد برای اندروید هستی می تونی WPS Office   رو انتخاب کنی.

LibreOffice - مشاوره کامپیوتری تلفنی

از اونجایی که امکان همگام سازی این نرم‌افزار با نسخه‌ های مختلف اون وجود داره، در نتیجه با فعال سازی قابلیت همگام سازی ابری اون می ‌تونی به اسناد خودت با استفاده از دیوایس‌ های مختلف دسترسی پیدا کنی و در هر زمان و مکان اقدام به ویرایش و ادیت اون‌ ها کنی. متاسفانه این نرم‌افزار یه ایراد داره و اون هم اینه که گاهاً توی اون یه سری تبلیغات به کاربرا نشون داده می ‌شه و این موضوع هم به خاطر فرمیوم بودن این نرم‌افزاره. البته تبلیغاتی که در این نرم‌افزار گنجانده شده اغلب کوتاهه و بین ۱۰ تا ۳۰ ثانیه می ‌کشه و کاربر بعد از تماشای این تبلیغات می ‌تونه به امکانات و آپشن‌ های این نرم‌افزار برای انجام کار های خودش دسترسی پیدا کنه. اما تا قبل از مشاهده این تبلیغات، همه این امکانات و ویژگی‌ ها قفل شدن و امکان استفاده از اون‌ ها وجود نداره.

البته باید بهت این نکته رو هم بگم که در زمان ویرایش اسناد به هیچ عنوان تبلیغی به کاربر نشون داده نمی ‌شه و تنها در مواقعی که کاربر بخواد دستوراتی مثل دستور پرینت سند صادر کنه این تبلیغات به اون نمایش داده می ‌شه. پس می ‌تونیم از این عیب این نرم‌افزار هم چشم پوشی کنیم و با دانلود و نصب اون روی دیوایسمون، از امکاناتش برای ویرایش اسناد اداریمون نهایت استفاده رو ببریم.

پیشنهاد مطلب: 5 روش تکرار صفحه در ورد

Apache OpenOffice Writer

آخرین نرم‌افزاری که توی این مقاله می ‌تونم ازش به عنوان بهترین ابزار جایگزین ورد یاد کنم نرم‌افزار Apache OpenOffice Writer  هست که از جهات بسیار زیادی به مایکروسافت ورد ۲۰۰۷ شباهت داره. احتمالاً می ‌دونی که از این ورژن ورد، مایکروسافت تصمیم گرفت که رابط کاربری این نرم‌افزار رو تغییر بده و منو ها و روبان‌ ها از این نسخه به بعد با تغییرات جدی مواجه شدن. پس نرم‌افزار فلان برای اون دسته از کاربرا که به رابط کاربری قبلی نرم‌افزار ورد علاقمند بودن و با اون آشنایی بیشتری داشتن می‌تونه گزینه مناسبی برای استفاده معرفی بشه. البته امکانات و ویژگی‌ های موجود در نرم‌افزار Apache OpenOffice Writer  با نسخه اخیر نرم‌افزار ورد می ‌تونه مقایسه بشه و فقط یه سری ویژگی‌ های خاص که تو جدیدترین نسخه نرم‌افزار ورد وجود داره، تو نرم‌افزار Apache OpenOffice Writer  نداریمش. در کل از نرم‌افزار Apache OpenOffice Writer  می ‌تونی برای ویرایش و ایجاد اسناد اداریت استفاده کنی و در صورتی که رابط کاربری قبلی نرم‌افزار ورد برات خوشاینده، با کمک نرم‌افزار Apache OpenOffice Writer  می ‌تونی به این رابطه کاربری دسترسی پیدا کنی و ازش برای ایجاد و ویرایش اسناد اداری کمک بگیری.

WPS Office  - کمک کامپیوتری آنلاین

برای دریافت راهنمایی بیشتر درباره نحوه نصب و استفاده از نرم افزار Apache OpenOffice Writer می تونی با کارشناسان رایانه کمک با استفاده از تلفن های ثابت : 9099071540 و شماره: 0217129 برای ارتباط از طریق موبایل تماس بگیری تا به جواب سوالاتت برسی.

جمع ‌بندی

تو این مقاله سعی کردم تعدادی از برترین ابزار هایی که می ‌تونم به عنوان جایگزین مناسبی برای Microsoft Word معرفی بشن رو به صورت مفصل برات معرفی کنم تا اگه به هر دلیلی نخواستی از ورد برای ویرایش و ایجاد اسناد اداریت استفاده کنی، بتونی از یکی از این نرم‌افزار ها برای پیشبرد کارات بهره ببری. هر کدوم از این نرم‌افزار ها مزایا و معایب خاص خودشون رو دارن و این در نهایت خود کاربره که تصمیم می ‌گیره کدوم یکی از این نرم‌افزار ها رو دانلود و روی سیستمش نصب کنه. پس قبل از اینکه برای دانلود این نرم‌افزار ها و نصبشون روی سیستم اقدام کنی حتماً ویژگی‌ ها و امکاناتشون رو مورد تحلیل و بررسی قرار بده و نرم‌افزاری رو برای نصب انتخاب کن که امکانات مورد انتظارت رو داشته باشه تا بعداً به مشکل بر نخوری.

رایانه کمک

اگه تو هم به جز نرم‌افزار های معرفی شده در این مقاله نرم‌افزار های دیگری رو می ‌شناسی که به نظرت می ‌تونن جایگزین خوبی برای نرم‌افزار ورد معرفی بشن، ممنون می شم اون نرم‌افزار ها رو در بخش کامنت برای من و بقیه کاربران معرفی کنی. در آخر می ‌خوام ازت تشکر کنم که تا آخر این مقاله با من همراه بودی و امیدوارم تونسته باشم ابزار های خوبی رو به عنوان جایگزین ورد برات معرفی کنم.

اگر سوالی درباره نحوه استفاده از هر یک از نرم افزار های معرفی شده در این مقاله برای ایجاد و ادیت اسناد داشتی، به راحتی می ‌تونی با خدمات کامپیوتری رایانه کمک با استفاده از تلفن های ثابت : 9099071540 و شماره: 0217129 برای ارتباط از طریق موبایل تماس بگیری تا به جواب سوالاتت برسی و کارشناسان ما سوالاتت را در کمترین زمان پاسخ می دهند و ابهاماتت را برطرف می کنند.