الکسا چیست ؟ و چه کاربردی دارد | فیلم آموزش های کامپیوتر
انتشار: 1399/10/15 - بروزرسانی: 1401/11/05 توسط: : سمانه مومنی

الکسا چیست و چگونه کار میکند

کارآفرین‌هایی با نام‌ بروس گلیتو (Bruce Gilliat) و بروستر کیل (Brewster Kahle) حدود 25 سال پیش استارت‌آپ الکسا اینترنت را پایه‌گذاری کردند. نام این استارپ‌آپ از نام کتابخانه سلطنتی اسکندریه مصر برگرفته شده است، به این منظور که الکسا از Royal Library of Alexandria  نشات می‌گیرد.آن‌ها معتقد بودند در دنیای وب، الکسا دقیقا مهم‌ترین کتابخانه جهان باستان است که پتانسیل تبدیل‌شدن به یکی از بزرگ‌ترین مراجع موثق دانش در دنیای وب را دارد.

پروژه آرشیو‌سازی محتوا شروع به کار می‌کند. بروسترکه از طرفدارهای دسترسی جهانی به محتواها و دانش است، سرپرستی پروژه آرشیو‌سازی را برعهده می‌گیرد.

 از سال 2001 هر محتوایی منتشرشده بود، توسط سرورهای الکسا در مکان‌های مختلف جهان آرشیو می‌شد، نه تنها محتوای وب بلکه بیست میلیون کتاب هم به صورت الکترونیکی منتشر، که حدود یک میلیون به صورت رایگان در اختیار همه قرار گرفت، و پس 3 سال یعنی در سال 1999 کمپانی آمازون کل سهام الکسا را خرید و الکسا را به یک موتور هوشمند تبدیل کرد.

به این منظور در همکاری با گوگل به این دلیل موتورهای جستجو مناسب نبوده با شکست مواجه شده و پس از آن در  ژانویه ۲۰۰۹ تیم شرکت به‌طور تخصصی اقدام به رتبه‌بندی سایت‌ها کرد.

نتایج این پروژه درحال حاظر در سایت Archive.org برای همه قابل دسترسی است و به عنوان یک ویژگی Wayback در الکسا موجود است. با ما در رایانه کمک همراه باشید.

✴️✴️ تماس با کارشناسان فنی رایانه کمک  : ☎️از طریق تلفن ثابت 9099071540 و 📱 از طریق موبایل 0217129

 

در این مقاله چه خواهیم خواند؟

تعریف الکسا (Alexa)

ازجمله خدماتی که الکسا ارائه می‌دهد:

رتبه‌بندی الکسا (Alexa Traffic Rank)

نحوه رتبه‌بندی در الکسا به دو صورت

روش‌هایی برای بهبود رتبه الکسا

چگونه رتبه سایت را در الکسا ببینیم؟

معرفی ابزارها جهت بررسی رتبه سایت در الکسا

مزایای داشتن رتبه الکسا در کسب و کارها

پاسخ به سوالات متداول کاربران در رابطه الکسا چیست و چگونه کار میکند؟ 

سخن پایانی

 

تعریف الکسا (Alexa)

 

همانطور که در بالا اشاره شد الکسا از زیر مجموعه‌های کمپانی آمازون است، که امروزه یک منبع بسیار مفید از داده‌ها وبگاه‌های اینترنتی محسوب می‌گردد.

 رتبه الکسا (که در ادامه به آن می‌پردازیم) پس از صفحه رنکینگ گوگل، برای مالکان وب‌سایت‌ها از اهمیت بسیاری برخوردار است و می‌توان گفت سایت الکسا بهترین ابزار برای مقایسه دو سایت با یکدیگر محسوب می‌گردد.

ازجمله خدماتی که الکسا ارائه می‌دهد:

What’s Hot: صفحات معروف اینترنت را نشان داده و هر ۵ دقیقه به روز رسانی می‌گردد.

The Alexa Toolbar: شناخته شده‌ترین نوار ابزار الکسا که تمامی خدمات وب‌گاه الکسا را به راحتی به کاربران ارائه می‌دهد.

For Site Owners: در این بخش صاحبان وبگاه‌ها می‌توانند داده‌های وب‌گاه خود را در الکسا وارد یا ویرایش نمایند.

مهم‌ترین بخش این وب‌گاه رتبه‌بندی وبگاه‌‌ها طبق میزان بازدید کاربران است و نقش اصلی و تعیین‌کننده را همین تعداد بازدیدها شامل می‌شود.

وبگاه‌‎های برتر: در این بخش وب‌گاه‌‌های پربازدید نمایش داده شده‌اند و برای نمایش وبگاه‌های پربازدید از سه نوع فیلتر استفاده می‌شود: بر پایه موضوع خاص، جهانی و کشوری.

Site Info: الکسا طیف گسترده‌ای از داده‌های دقیق برای هر وب‌گاه را شامل می‌شود.

برای اینکه بتونید یک تکنسین کامپیوتر شوید ما به شما تمام ترفند های کامپیوتری را در پیج آموزشی ده مهارت آموزش دادیم

رتبه‌بندی الکسا (Alexa Traffic Rank)

 

از طریق وب‌سایت الکسا (alexa.com) بازدید سایت‌های اینترنتی کل دنیا اندازه‌گیری و به وب‌سایت‌های مختلف بر اساس کشور و رتبه در دنیا رتبه بازدید داده می‌شود. رتبه الکسا یک اقدامی مقایسه‌ای برای سنجش و معیار رقابتی وب‌سایت‌ها می‌باشد، که کاربرد فراوانی دارد.

ترافیک ورودی، میزان بازدید روزانه و متوسط حضور در وب‌سایت‌ها در رنکینگ رتبه الکسای (AlexaTraffic Rank) آن تعیین کننده بوده و به این منظور هنگامی‌که بازدیدکنندگان روی نوار ابزار مرورگر خودشان الکسا را نصب دارند و از سایت شما بازدید می‌کنند رنکینگ وب‌سایت شما افزایش پیدا خواهد کرد و همچنین رنکینگ وب‌سایت‌ها را متناسب با عملکردشان حفظ می‌کند.

نحوه رتبه‌بندی در الکسا به دو صورت:

رتبه محلی: محبوبیت وب‌سایت را درکشورثبت شده دامنه نشان می‌دهد.  

رتبه سراسری: محبوبیت وب‌سایت را در جهان نشان می‌دهد.

و مشاهده رتبه سایت در الکسا نیز به دو صورت امکان پذیر است:

Alexa.com: با رفتن به سایت الکسا کافی است درون کادر مشخص شده آدرس سایت را وارد کرده، تا رتبه سایت، نرخ خروج، زمان ماندگاری و کلمات کلیدی برای شما نمایش داده شود.

Alexa Toolbar: نصب و اجرای نوار ابزار الکسا.

در الگوریتم الکسا داده‌های سایت شما را با دیگر سایت‌ها مقایسه می‌شود و تمرکز آن بر سه ماه اخیر است، به این صورت که مقایسه‎ای نسبی برای اعتبارسنجی سایت‌ انجام می‌شود.

وب‌سایتی که بهترین رتبه را دارد در جایگاه اول/کمترین رتبه و وب‌سایتی که بیش‌ترین رتبه را دارد حدودا در جایگاه سی میلیون/آخرین  قرار می‌گیرد.

"عدد کوچک‌تر= سایت موفق‌تر >> بهبود رتبه الکسا در واقع کاهش رتبه الکسا"

 سایت‌هایی که بازدیدکننده ندارند در فهرست رتبه‌بندی الکسا قرار نمی‌گیرند. و در خصوص سایت‌های تازه‌کار ممکن است تا زمانی که الکسا بتواند داد‌های‌ آن‌ها را جمع‌آوری کند در فهرست الکسا قرار نگیرند.

هنگامی‌که در رنکینگ الکسا رتبه خوبی داشته باشید، تبلیغات بیشتری از سایت‌های دیگر دریافت خواهید کرد و سایت‌ها و وبلاگ‌های دیگر بیشتر علاقه‌مند به لینک دادن به سایت شما خواهند بود.

کاهش رتبه الکسا موجب افزایش اعتماد و اعتبار به سایت و تبلیغات بیش‌تر موجب افزایش درآمد سایت، شناخته‌شدن سایت و به طور غیرمستقیم در بهبود سئو تاثیرگذار خواهد بود.

روش‌هایی برای بهبود رتبه الکسا

  • ارائه محتوای ارزشمند،کاربردی (بیش از2000کلمه) و منحصر به فرد برای کاربران و بهینه‌سازی سئو.
  • نصب و اجرای نوار ابزار الکسا (Alexa Toolbar).
  • دریافت ترافیک از کاربران (Alexa Toolbar).
  • همیشگی، مداوم و در ارائه مطالب به روز باشید و رقبا را به درستی شناسایی کنید.
  • ازکلمات کلیدی متناسب با سایت و کسب وکارتان به خوبی استفاده کنید.
  • بارگذاری سریع سایت.
  • افزایش کیفیت سئو سایت.
  • ایجاد لینک‌های داخلی و خارجی (back link) و ارائه پیشنهادات جذاب به کاربر در زمان مطالعه مطالب و پاسخگویی به تمامی سوالات کاربر از طریق وب‌سایت شما.
  • تعداد بازدیدها از سایت توسط هرکاربر.
  • زمان سپری شده در سایت به ازای هرکاربر.
  • نرخ کلیک و ضریب بازگشت (Bounce Rate).
  • هدایت کاربران از رسانه‌های اجتماعی (اشتراک گذاری رسانه‌های اجتماعی، لایک، کامنت‌ها و...).
  • ایمیل مارکتینگ.
  • تبلیغات پولی.
  • UI و UX خوب.

چگونه رتبه سایت را در الکسا ببینیم؟

 

برای مشاهده رتبه سایت در الکسا، می توانید وارد صفحه ابزار ترافیک در الکسا شوید و با استفاده از این ابزار، می توانید رتبه الکسا سایت خود را ببینید. در این ابزار، رنک سایت در الکسا، در کنار رتبه سایت های دیگر نمایش داده می شود. ابزاری که سایت الکسا به صورت رایگان جهت بررسی رنگ الکسا در وب سایت ارائه کرده است، علاوه بر دیدن رتبه سایت ، می‌توانید از آن برای تحلیل رتبه سایت نیز استفاده کنید.

معرفی ابزارها جهت بررسی رتبه سایت در الکسا

شما می توانید علاوه بر سایت الکسا از ابزارهای رایگان دیگر برای رتبه سایت خود استفاده کنید که این ابزارها شامل:

  •  ابزار سایت upseo: با استفاده از این ابزار می توانید رتبه جهانی و کشوری سایت خود را همراه با نمودار و تغییرات آن مشاهده کنید.
  •  ابزار سایت حسابگر: یکی از ابزارهای دقیق و کامل جهت بررسی رتبه سایت در الکسا ابزار سایت حسابگر است که با استفاده از اسکریت اختصاصی کار می کند و اطلاعات جامعی را به شما نمایش می دهد.
  •  ابزار سایت الکسا چکر: این ابزار نیز اطلاعات خوبی از رتبه سایت در الکسا را به شما نمایش می دهد.

مزایای داشتن رتبه الکسا در کسب و کارها

  1. جلب توجه مخاطبان: رتبه شما در بین سایت های دیگر و همچنین در بین رقبا می تواند باعث شود تا مخاطبان بیشتری به سمت شما بیایند.
  2. افزایش درآمد از تبلیغات: رتبه الکسا رابطه مستقیمی با تعداد بازدیدکنندگان و صفحات نمایش داده شده سایت شما دارد و در نتیجه اگر از طریق تبلیغات، همکاری در فروش فعالیت می‌کنید، به‌واسطه رتبه پایین‌تر الکسا می‌توانید درآمد بیشتری کسب کنید.
     
  3. افزایش اعتبار: هرچه رتبه الکسا شما کمتر باشد، فعالیت در سایت شما بیشتر شده و حتی امکان انتشار پست‌های مهمان برایتان افزایش پیدا می‌کند. این کار باعث می‌شود رفته‌رفته به یک منبع موفق تبدیل شوید و اعتبارتان بیشتر شود.

پاسخ به سوالات متداول کاربران در رابطه الکسا چیست و چگونه کار میکند؟ 

در این قسمت به تعدادی از سوالات کاربران در رابطه با الکسا چیست و چگونه کار میکند؟ پاسخ خواهیم داد. کارشناسان مجرب و متخصص رایانه کمک برای ارئه خدمات کامپیوتری خود از طریق تماس تلفنی و پاسخگویی آنلاین به صورت شبانه روزی آماده پاسخگویی به سوالات شما عزیزان هستند. شما می توانید برای دریافت پاسخ های خود از طریق تلفن های ثابت با شماره 9099071540 و از طریق موبایل با شماره 0217129 با کارشناسان رایانه کمک در ارتباط باشید.

آیا هرچقدر رنک الکسای سایت بالاتر باشد بهتر است؟

از آنجایی که رتبه بندی الکسا، یک مقدار نسبی است، لذا شما باید رتبه خود را با رقبا مقایسه کنید و ببیند در کجای این مقایسه مانده اید. ما به شما پیشنهاد میکنیم که سایت خود را با سایت های بزرگ و محبوب جهانی مقایسه نکنید. همین که در مقایسه با رقبا، جایگاه بالاتری داشته باشید، یعنی Alexa Rank  خوبی دارید.

چگونه میتوان نوار ابزار الکسا را نصب کرد؟

این کار بسیار آسان است. می توانید با استفاده از مرورگر خود صفحه نصب نوار ابزار الکسا در قسمت (Alexa Toolbar Installation Page) بروید و بر روی گزینه نصب افزونه ا لکسا Install Alexa extension کلیک کنید. تا نوار ابزار الکسا بر روی مرورگر شما نصب شود.

اطلاعات الکسا چقدر دقیق است؟

اطلاعات مربوط به ترافیک و میزان بازدید کننده هر وب ‌سایت تنها در اختیار صاحبان وب‌ سایت و افرادی که آن‌ها صلاح می‌دانند، قرار می‌گیرد و دیگران دسترسی به این آمار و ارقام ندارند. پس الکسا چطور ترافیک وب‌ سایت‌ها را محاسبه می‌کند؟ الکسا از طریق تولبارهایی که بر روی مرورگرهای وب نصب می‌شود، اطلاعات شمای کاربر را جمع‌آوری می‌کند و براساس آن‌ها ترافیک احتمالی وب‌ سایت‌های مختلف را محاسبه می‌کند.

 

 

سخن پایانی

وب‌سایت‌هایی که اکانت حرفه‌ای الکسا را تهیه و کد الکسا را در سایت خود قرار می‌دهند، رتبه بهتری نسبت به سایر سایت‌ها پیدا می‌کنند. از طرفی الکسا نمی‌تواند بسیاری از انواع بازدیدها از جمله: بازدید موبایل را اندازه گیری کند، درنتیجه معیار قابل اعتمادی برای اندازه‌گیری و مقایسه وضعیت سایت‌های اینترنت نیست.

رتبه در الکسا صرفا جهت تخمین وضعیت حدودی یک سایت است.

نکاتی که در  بالا اشاره شد به بهبود رتبه الکسا کمک خواهند کرد، اما نکات بسیار زیاد دیگری نیز وجود دارد که ممکن است به بهبود رتبه سایت شما در الکسا کمک کند که در این مطلب به آن‌ها اشاره نشده است.

امیدواریم مطلبی که به آن پرداختیم برای شما مفید واقع شود. شما میتوانید برای طراحی سایت از پکیج آموزشی ده مهارت و قسمت آموزش وردپرس اقدام به یادگیری طراحی سایت کنید. همچنین اگر  با مشکلات کامپیوتری و موبایلی مواجعه شدید میتوانید  با شماره های 909071540 یا 0217129 تماس بگیرید و از کارشناسان ما در این زمینه مشاوره تلفنی و طراحی سایت دریافت کنید.