الکسا چیست ؟ و چه کاربردی دارد | فیلم آموزش های کامپیوتر
1399/10/15 - 14:49

الکسا چیست و چگونه کار میکند

کارآفرین‌هایی با نام‌ بروس گلیتو (Bruce Gilliat) و بروستر کیل (Brewster Kahle) حدود 25 سال پیش استارت‌آپ الکسا اینترنت را پایه‌گذاری کردند. نام این استارپ‌آپ از نام کتابخانه سلطنتی اسکندریه مصر برگرفته شده است، به این منظور که الکسا از Royal Library of Alexandria  نشات می‌گیرد.آن‌ها معتقد بودند در دنیای وب، الکسا دقیقا مهم‌ترین کتابخانه جهان باستان است که پتانسیل تبدیل‌شدن به یکی از بزرگ‌ترین مراجع موثق دانش در دنیای وب را دارد.

پروژه آرشیو‌سازی محتوا شروع به کار می‌کند. بروسترکه از طرفدارهای دسترسی جهانی به محتواها و دانش است، سرپرستی پروژه آرشیو‌سازی را برعهده می‌گیرد.

 از سال 2001 هر محتوایی منتشرشده بود، توسط سرورهای الکسا در مکان‌های مختلف جهان آرشیو می‌شد، نه تنها محتوای وب بلکه بیست میلیون کتاب هم به صورت الکترونیکی منتشر، که حدود یک میلیون به صورت رایگان در اختیار همه قرار گرفت، و پس 3 سال یعنی در سال 1999 کمپانی آمازون کل سهام الکسا را خرید و الکسا را به یک موتور هوشمند تبدیل کرد.

به این منظور در همکاری با گوگل به این دلیل موتورهای جستجو مناسب نبوده با شکست مواجه شده و پس از آن در  ژانویه ۲۰۰۹ تیم شرکت به‌طور تخصصی اقدام به رتبه‌بندی سایت‌ها کرد.

نتایج این پروژه درحال حاظر در سایت Archive.org برای همه قابل دسترسی است و به عنوان یک ویژگی Wayback در الکسا موجود است.


تعریف الکسا (Alexa)

همانطور که در بالا اشاره شد الکسا از زیر مجموعه‌های کمپانی آمازون است، که امروزه یک منبع بسیار مفید از داده‌ها وبگاه‌های اینترنتی محسوب می‌گردد.

 رتبه الکسا (که در ادامه به آن می‌پردازیم) پس از صفحه رنکینگ گوگل، برای مالکان وب‌سایت‌ها از اهمیت بسیاری برخوردار است و می‌توان گفت سایت الکسا بهترین ابزار برای مقایسه دو سایت با یکدیگر محسوب می‌گردد.


ازجمله خدماتی که الکسا ارائه می‌دهد:

What’s Hot: صفحات معروف اینترنت را نشان داده و هر ۵ دقیقه به روز رسانی می‌گردد.

The Alexa Toolbar: شناخته شده‌ترین نوار ابزار الکسا که تمامی خدمات وب‌گاه الکسا را به راحتی به کاربران ارائه می‌دهد.

For Site Owners: در این بخش صاحبان وبگاه‌ها می‌توانند داده‌های وب‌گاه خود را در الکسا وارد یا ویرایش نمایند.

مهم‌ترین بخش این وب‌گاه رتبه‌بندی وبگاه‌‌ها طبق میزان بازدید کاربران است و نقش اصلی و تعیین‌کننده را همین تعداد بازدیدها شامل می‌شود.

وبگاه‌‎های برتر: در این بخش وب‌گاه‌‌های پربازدید نمایش داده شده‌اند و برای نمایش وبگاه‌های پربازدید از سه نوع فیلتر استفاده می‌شود: بر پایه موضوع خاص، جهانی و کشوری.

Site Info: الکسا طیف گسترده‌ای از داده‌های دقیق برای هر وب‌گاه را شامل می‌شود.

برای اینکه بتونید یک تکنسین کامپیوتر شوید ما به شما تمام ترفند های کامپیوتری را در پیج آموزشی ده مهارت آموزش دادیم

رتبه‌بندی الکسا (Alexa Traffic Rank)

از طریق وب‌سایت الکسا (alexa.com) بازدید سایت‌های اینترنتی کل دنیا اندازه‌گیری و به وب‌سایت‌های مختلف بر اساس کشور و رتبه در دنیا رتبه بازدید داده می‌شود. رتبه الکسا یک اقدامی مقایسه‌ای برای سنجش و معیار رقابتی وب‌سایت‌ها می‌باشد، که کاربرد فراوانی دارد.

ترافیک ورودی، میزان بازدید روزانه و متوسط حضور در وب‌سایت‌ها در رنکینگ رتبه الکسای (AlexaTraffic Rank) آن تعیین کننده بوده و به این منظور هنگامی‌که بازدیدکنندگان روی نوار ابزار مرورگر خودشان الکسا را نصب دارند و از سایت شما بازدید می‌کنند رنکینگ وب‌سایت شما افزایش پیدا خواهد کرد و همچنین رنکینگ وب‌سایت‌ها را متناسب با عملکردشان حفظ می‌کند.


نحوه رتبه‌بندی در الکسا به دو صورت:

رتبه محلی: محبوبیت وب‌سایت را درکشورثبت شده دامنه نشان می‌دهد.  

رتبه سراسری: محبوبیت وب‌سایت را در جهان نشان می‌دهد.


و مشاهده رتبه سایت در الکسا نیز به دو صورت امکان پذیر است:

Alexa.com: با رفتن به سایت الکسا کافی است درون کادر مشخص شده آدرس سایت را وارد کرده، تا رتبه سایت، نرخ خروج، زمان ماندگاری و کلمات کلیدی برای شما نمایش داده شود.

Alexa Toolbar: نصب و اجرای نوار ابزار الکسا.


در الگوریتم الکسا داده‌های سایت شما را با دیگر سایت‌ها مقایسه می‌شود و تمرکز آن بر سه ماه اخیر است، به این صورت که مقایسه‎ای نسبی برای اعتبارسنجی سایت‌ انجام می‌شود.

وب‌سایتی که بهترین رتبه را دارد در جایگاه اول/کمترین رتبه و وب‌سایتی که بیش‌ترین رتبه را دارد حدودا در جایگاه سی میلیون/آخرین  قرار می‌گیرد.

"عدد کوچک‌تر= سایت موفق‌تر >> بهبود رتبه الکسا در واقع کاهش رتبه الکسا"

 سایت‌هایی که بازدیدکننده ندارند در فهرست رتبه‌بندی الکسا قرار نمی‌گیرند. و در خصوص سایت‌های تازه‌کار ممکن است تا زمانی که الکسا بتواند داد‌های‌ آن‌ها را جمع‌آوری کند در فهرست الکسا قرار نگیرند.

هنگامی‌که در رنکینگ الکسا رتبه خوبی داشته باشید، تبلیغات بیشتری از سایت‌های دیگر دریافت خواهید کرد و سایت‌ها و وبلاگ‌های دیگر بیشتر علاقه‌مند به لینک دادن به سایت شما خواهند بود.

کاهش رتبه الکسا موجب افزایش اعتماد و اعتبار به سایت و تبلیغات بیش‌تر موجب افزایش درآمد سایت، شناخته‌شدن سایت و به طور غیرمستقیم در بهبود سئو تاثیرگذار خواهد بود.


روش‌هایی برای بهبود رتبه الکسا

  • ارائه محتوای ارزشمند،کاربردی (بیش از2000کلمه) و منحصر به فرد برای کاربران و بهینه‌سازی سئو.
  • نصب و اجرای نوار ابزار الکسا (Alexa Toolbar).
  • دریافت ترافیک از کاربران (Alexa Toolbar).
  • همیشگی، مداوم و در ارائه مطالب به روز باشید و رقبا را به درستی شناسایی کنید.
  • ازکلمات کلیدی متناسب با سایت و کسب وکارتان به خوبی استفاده کنید.
  • بارگذاری سریع سایت.
  • افزایش کیفیت سئو سایت.
  • ایجاد لینک‌های داخلی و خارجی (back link) و ارائه پیشنهادات جذاب به کاربر در زمان مطالعه مطالب و پاسخگویی به تمامی سوالات کاربر از طریق وب‌سایت شما.
  • تعداد بازدیدها از سایت توسط هرکاربر.
  • زمان سپری شده در سایت به ازای هرکاربر.
  • نرخ کلیک و ضریب بازگشت (Bounce Rate).
  • هدایت کاربران از رسانه‌های اجتماعی (اشتراک گذاری رسانه‌های اجتماعی، لایک، کامنت‌ها و...).
  • ایمیل مارکتینگ.
  • تبلیغات پولی.
  • UI و UX خوب.


نتیجه گیری

وب‌سایت‌هایی که اکانت حرفه‌ای الکسا را تهیه و کد الکسا را در سایت خود قرار می‌دهند، رتبه بهتری نسبت به سایر سایت‌ها پیدا می‌کنند. از طرفی الکسا نمی‌تواند بسیاری از انواع بازدیدها از جمله: بازدید موبایل را اندازه گیری کند، درنتیجه معیار قابل اعتمادی برای اندازه‌گیری و مقایسه وضعیت سایت‌های اینترنت نیست.

رتبه در الکسا صرفا جهت تخمین وضعیت حدودی یک سایت است.

نکاتی که در  بالا اشاره شد به بهبود رتبه الکسا کمک خواهند کرد، اما نکات بسیار زیاد دیگری نیز وجود دارد که ممکن است به بهبود رتبه سایت شما در الکسا کمک کند که در این مطلب به آن‌ها اشاره نشده است. امیدواریم مطلبی که به آن پرداختیم برای شما مفید واقع شود. شما میتوانید برای طراحی سایت از پکیج آموزشی ده مهارت و قسمت آموزش وردپرس اقدام به یادگیری طراحی سایت کنید.