رایانه کمک
انتشار: 1401/10/10 - بروزرسانی: 1401/11/16 توسط: : مهدیه درخشانی

سایت مپ چیست و آموزش ساخت نقشه سایت

در این مقاله ساخت نقشه سایت را یاد خواهیم گرفت ، همچنین لازمه با اصطلاح سایت مپ آشنا شوید چرا که زمانی که قرار است از یک ویژگی استفاده کنیم بهتر است با خود  این ابزار آشنا شویم و پس از آن میتوانیم تصمیم بگیریم که آیا از این ابزار برای سایت خود استفاده کنیم یا خیر؟ یکی از بهترین راه هایی که میتوانیم محتوای خود را برای موتور های جستجو بهینه سازی کنیم ، البته برخی از سئو کارها ترجیح میدهند که از این ابزار استفاده نکنن که آن هم دلایل خاص خودش را دارد که در انتهای این مقاله معایب استفاده از نقشه سایت را خواهیم گفت و این تصمیم با شماست که آیا مایل به استفاده از این ابزار گوگل هستید یا خیر؟ ، همراه گروه پشتیبانی سئو رایانه باشید.

در این مقاله چه خواهیم خواند ؟

نقشه سایت (sitemap) چیست؟

هدف از ایجاد نقشه سایت چیست ؟

آشنای با انواع نقشه سایت یا site map

آشنایی با نقشه سایت HTML

آشنایی با سایت مپ XML

نقشه سایت شامل چه مواردی است؟

نحوه کار سایت مپ xml  چگونه است ؟

چگونه در وردپرس سایت مپ xml بسازیم؟

مراحل ساخت نقشه سایت با yoast seo

پیدا کردن ادرس سایت مپ site map

معرفی سایت مپ سایت به گوگل

مزایا و معایت ساخت نقشه سایت چیست

مزایای ایجاد نقشه سایت چیست؟

معایب استفاده از نقشه سایت xml

سوالات متداول

سخن آخر

نقشه سایت (sitemap) چیست؟

نقشه سایت در حقیقت یک نقشه راه برای وب سایت محسوب میشود که به موتور های جستجو برای خزیدن ، ایندکس کردن و شناسایی اطلاعات یک وب سایت کمک میکند ، همچنین با استفاده از نقشه سایت میتوانیم موتور های جستجو را در رابطه با صفحات ضروری وب سایت خود مطلع کنیم

 

همچنین میتوانیم در sitemap اطلاعات اضافی را در اختیار ربات های موتور های جستجو قرار دهیم ، برای مثال اطلاعاتی همچون اینکه این صفحه آخرین بار کی به روز رسانی شده است ، و یا اینکه آیا این url به زبان های دیگر نیز وجود  دارد یا  خیر ، در حقیقت با استفاده از نقشه سایت شما متا دیتاهای اضافی را نیز در اختیار موتور های جستجو قرار میدهیم که این باعث میشود گزارش سریع ترین از صفحات شما گرفته شود و یا تغییرات ایجاد شده را زودتر متوجه شوند.

سایت مپ یا نقشه سایت یک مدل از محتوایی است که شما بر روی سایت خود قرار داده اید، این مدل به موتور های جستجو کمک میکند تا راحت تر به محتواهای سایت شما دسترسی داشته باشند و ارتباط موضوعی بین صحفات را متوجه شوند، حتما فهرست اول کتاب ها را دیده اید با تهیه نقشه سایت شما لیستی از صفحات سایت خود ایجاد کرده اید که به صورت سلسله مراتب صفحات سایت را به ربات های گوگل معرفی میکند و دستور العمل چگونگی خزیدن در صفحات سایت خود را در اختیار گوگل قرار میدهد، 

در حقیقت میتوانیم بگوییم sitemap نوعی نقشه راه محسوب میشود که باعث میشود ربات های گوگل راحت تر صفحات سایت شما را شناسایی کنند. یکی از مزایای سایت مپ این است که بر روی بهینه سازی سئو سایت شما تاثیر دارد چرا که حتی اگر لینک سازی داخلی قوی نداشته باشید، از طریق نقشه سایتی که ایجاد کرده اید ربات های گوگل میتوانند صفحات مهم سایت شما را شناسایی کنند.

 

هدف از ایجاد نقشه سایت چیست ؟

به صورت کلی میتوانیم بگوییم زمانی ما شروع به ساخت نقشه سایت میکنیم که بخواهیم ارتباط بین محتوای سایت خود را به گوگل نشان دهیم ، همه ما میدانیم که هدف از ایجاد یک سایت نمایش محتوای درون سایت به کاربرانی است که در حال سرچ در گوگل و دیگر موتور های جستجو هستند، حال قبل از کاربران لازم است که موتورهای جستجو به محتوای سایت ما دسترسی داشته باشند و درک خوبی در صفحاتی که بر روی سایت قرار داده ایم نیز داشته باشند تا زمانی که کاربران موضوعی را سرچ میکنند اگر ما در رابطه با این موضوعی مطلبی بر روی سایت خود داریم ، سایت ما را نیز به کاربران پیشنهاد دهند. میدانید که گوگل از طریق خزیدن ربات های خود روزانه صفحات مهم سایت ها را بررسی میکند ، حال اگر این صفحات به صورت مناسبی به یکدیگر لینک نشده باشند و ارتباط موضوعی به درستی مشخص نشده باشد پیدا کردن صفحات مرتبط برای ربات ها کار بسیار دشواری میشود اما سایت مپ به ما کمک میکند که حتی اگر روش های ساخت بک لینک های داخلی و شبکه سازی داخلی سایت را به درستی نمیدانیم، بتوانیم از طریق این ابزار و با ثبت نقشه سایت و معرفی آن به موتور های جستجوی گوگل ، صفحات سایت را به ربات های گوگل برای خزیدن داخل صفحات نشان دهیم.

آشنای با انواع نقشه سایت یا site map

 

از لحاظ ساختاری میتوانیم نقشه سایت را به چند دسته متفاوت تقسیم کنیم ، اما دو نوع از انواع نقشه سایت از مهمترین آنها به شمار میرود که اکثر پشتیبان های سایت از این نقشه ها استفاده میکنند، سایت مپ HTML و XML دو مدلی از نقشه سایت هستند که اکثر پشتیبان های سایت از آنها استفاده میکنند که در این بخش قصد داریم آنها را به شما معرفی کنیم.

خدمات رایانه کمک : در شرکت رایانه کمک کارشناسان سئو مجربی هستند که میتوانند در زمینه حل مشکلات سایت و مشاوره سئو به شما کمک کنند برای دریافت مشاوره میتوانید از طریق تلفن های سراسر کشور با شماره 9099071540 تماس بگیرید و یا از طریق موبایل با شماره 0217129 با ما در تماس باشید.

آشنایی با نقشه سایت HTML

همانطور که میدانید برای نشان دادن ساختار یک وب سایت ما از زبان html استفاده میکنیم ، حالا نقشه سایت که با زبان نشانه گذاری ابر متنی و یا Hypertext Markup Language نوشته میشوید اطلاعاتی در رابطه با صفحات وب سایت و همچنین موقعیت اجزای درون آن را مینویسد، نقشه سایت HTML به صورت دیداری در اختیار کابران سایت قرار داده میشود و میتوانند با استفاده از این نوع site map به این طریق به بخش های مختلفی در سایت دسترسی داشته باشند.

معمولا زمانی کاربرد دارد که شما یک سایت با هزاران صفحه دارید و نیاز است که کاربر را برای ورد به بخش های مختلف سایت راهنمایی کنید و همچنین صفحات داخلی را با استفاده از لینک داخلی به هم متصل کنید.  این نوع نقشه سایت منسوخ شده است و دیگر استفاده نمیشود

آشنایی با سایت مپ XML

یکی دیگر از انواع سایت مپی که اکثر وب مستر ها از آن استفاده میکنند ، سایت مپ XML است که به زبان نشانه گذاری قابل توسعه (Extensible Markup Language) نوشته میشود، این نوع سایت مپ را کاربرانی که به سایت مراجعه میکنند مشاهده نمیکنند و فقط برای نشان دادن محتوای سایت به خزنده های موتور های جستجو مورد استفاده قرار میگیرد. ما این نوع سایت مپ را  ایجاد میکنیم و به موتور های جستجو میگوییم سایت ما چند صفحه دارید و به روز رسانی های جدید را از طریق این سایت مپ به گوگل اعلام میکنیم تا صفحات زودتر ایندکس شود، همانطور که میدانید افزایش سرعت ایندکس مطالب میتواند تاثیر بسیار مثبتی بر روی سئو سایت شما داشته باشد

خدمات رایانه کمک : برای پشتیبانی وب سایت خود و همچنین مشاوره آنلاین میتوانید از طریق تلفن های ثابت سراسر کشور با شماره 9099071540 و از طریق موبایل با شماره 0217129 تماس حاصل فرمایید.

نقشه سایت شامل چه مواردی است؟

همانطور که گفتیم ما نقشه ی سایت و یا site map را ایجاد میکنیم تا محتوای سایت را در اختیار کاربران و موتور های جستجو قرار دهیم ، بنابراین لازمه اطلاعات درستی را در این فایل قرار دهیم تا از این ابزار به درستی استفاده کنیم، این موارد لازم است در یک نقشه سایت قرار داده شود.

1-میزان اهمیت هر کدام از صفحاتی که بر روی وب سایت است در مقایسه با دیگر صفحات سایت شما

2-آخرین به روز رسانی های انجام شده و مطالب جدیدی و لینک های جدید ایجاد شده

3-هر صفحه سایت در کدام قسمت قرار گرفته است

4- آپدیت های انجام شده بر روی صفحات قدیمی

به این نکته توجه داشته باشید که هر چه این اطلاعات به  روز باشد و سریع تر این نقشه را تنظیم کنید و در اختیار گوگل قرار دهید سرعت ایندکس شدن مطالب شما افزایش خواهد یافت.

نحوه کار سایت مپ xml  چگونه است ؟

نقشه سایت xml یکی از بهترین راه هایی به شمار میرود که میتوانیم سرعت ایندکس صفحات سایت خود را در موتور های جستجو افزایش دهیم، میدانید که موتورهای جستجو سایت های مختلف را مورد خزش قرار میدهند و لینک های صفحات را مورد بررسی قرار میدهند ، حال زمانی که صفحاتی به روز شده باشد صفحه مورد نظر را مجدد بررسی میکنند و امتیاز جدیدی را با توجه به بروزرسانی انجام شده برای صفحه مورد نظر در نظر میگیرند که این امر میتواند منجر به تغییر رتبه شما در سرچ گوگل و دیگر موتور های جستجو شود.

حال همانطور که متوجه شدین خزش در سایت از لینک های داخلی صورت میگیرد یعنی اگر صفحاتی در سایت شما باشد مانند برگه های وردپرس که در هیچ کجا به آنها لینک داده نشده باشد موتورهای جستجو به راحتی نمیتوانند این صفحات را پیدا کنند، اما سایت مپ از آنجایی که تمام صفحاتی که شما جلو آنها را نگرفتین را در اختیار گوگل قرار میدهد ، تمامی صفحات از طریق همین فایل روی سایت شما بررسی میشود.

هر صفحه یک آدرس اینترنتی دارد که نقشه سایت نیز یک فایل است شامل همین آدرس های اینترنتی که بر روی سایت قرار دارد ، زمانی که یک مقاله یا یک صفحه جدیدی در سایت خود ایجاد م یکنیم آدرس این صفحه در سایت مپ قرار میگیرد و این باعث میشود که ربات های گوگل خیلی سریع تر به صفحات شما دسترسی داشته باشند.

زمانی که ما یک نقشه سایت به گوگل معرفی میکنیم ، گوگل هر بار که به سراغ سایت ما میآید اولین کاری که میکند این است که این نقشه را بررسی میکند، کلیه لینک های داخل این فایل بررسی میشود بنابراین تمامی نوشته‌ها، برگه‌ها، رسانه‌های آپلود شده در وردپرس، دسته‌بندی‌ها و برچسب‌هایی که در سایت منتشر کردید سریعتر از قبل ایندکس خواهند شد، بنابراین اگر فراموش کنید که به صفحات منتشر شده خود لینک دهید با استفاده از سایت مگ xml گوگل تمامی صفحات موجود بر روی سایت را بررسی خواهد کرد.

چگونه در وردپرس سایت مپ xml بسازیم؟

همانطور که میدانید میتوانیم ، از افزونه های مختلف در وردپرس استفاده کنیم که این کار را برای وبمستر ها ساده کرده است، از نظر من بهترین نرم افزونه sitemap  وردپرس که میتوانید به راحتی با آن کار کنید همان افزون سئو یاست است که برای بهبود سئو داخلی سایت از آن استفاده میکنید ، یکی از قابلیت های افزونه yoast seo این است که امکان ساخت نقشه سایت XML را برای کاربران ورپرسی فراهم میکند، در این بخش قصد داریم شما را با روش ساخت نقشه سایت با سئو یاست آشنا کنیم تا به راحتی بتوانید نقشه ساخت خود را ایجاد کنید و آن را به گوگل معرفی کنید.

مراحل ساخت نقشه سایت با yoast seo

حتما از قبل این افزونه محبوب بهبود سئو را نصب کرده اید، بهتر است از نسخه خریداری شده این افزونه استفاده کنیم چرا که امکانات بیشتری را در اختیار ما قرار میدهد.

برای ساخت site map با yoast seo مراحل را به این صورت دنبال کنید :

1-از منو سمت چپ پیشخوان وردپرسی خود گزینه سئو را انتخاب کنی

2-زیر مجموعه سئو وارد گزینه عمومی شوید

3-حال به بخش امکانات بروید، و بر روی گزینه نقشه های xml کلیک کنید و در نهایت کافیه این گزینه را در حالت فعال و یا روشن قرار دهید.

 

نقشه سایت شما ایجاد میشود لازمه در نهایت بر روی گزینه ok کلیک کنید تا کار تمام شود.

خدمات رایانه کمک : اگر در زمینه حل مشکلات وب سایت خود سوالی دارید تلفن را برداید و با مشاورین رایانه کمک در تماس باشید، برای دریافت مشاوره میتوانید از طریق تلفن های سراسر کشور با شماره 9099071540 تماس بگیرید و یا از طریق موبایل با شماره 0217129 با ما در تماس باشید.

پیدا کردن ادرس سایت مپ site map

 تا به اینجا پاسخ سوال چگونه site map بسازیم را گرفتین ، حالا میخواهیم سایت مپ سایت خود را مشاهده کنیم برای اینکار کافی آدرس سایت خود را بنویسید و پس از قرار دادن یک اسلش عبارت sitemap.xml را وارد کنید تا بتوانید نقشه سایتی که گوگل مشاهده میکند را شما نیز مشاهده کنید.

معرفی سایت مپ سایت به گوگل

تا به اینجا با هم یک سایت مپ xml ساختیم ، البته که میتوانید این فایل را به صورت دستی نیز ایجاد کنید اما اگر از سیستم تولید محتوای وردپرس استفاده میکنید بهتر است از سئو یاست استفاده کنید، حالا میخواهیم این فایل را به گوگل معرفی کنیم تا از این ابزار برای دسترسی به صفحات سایت ما استفاده کند برای اینکار ابتدا وارد وب مستر گوگل میشویم به آدرس زیر :

https://www.google.com/webmasters

سپس ازسمت چپ پنل به بخش Crawl> Sitesmap  میرویم.

سمت راست بالای صفحه گزینه add site map را کلیک کنید  

پس از وارد کردن عبارتی که بعد از آدرس سایت برای دسترسی به سایت مپ را وارد کنید و برای اتمام کار بر روی دکمه Submit کلیک کنید.

پس از انجام دادن این مراحل اگر صفحه را یکبار رفرش کنید ، کافیه صفحه را به سمت پایین اسکرول کنید در انتها مشاهده خواهید کرد که هر دسته بندی و پست تایپ و taxonomy در نقشه xml گوگل که برای سایتتون ثبت کردید را  مشاهده خواهید کرد.

مزایا و معایت ساخت نقشه سایت چیست

در بخش ابتدایی این مقاله به شما گفتم که برخی از وب مستر ها و کارشناسان سئو اعتقاد دارند که بنا به دلایلی استفاده از نقشه سایت کار اشتباهیه اما برخی دیگر به شدت از استفاده از site map توصیه میکنند برای تصمیم گیری بهتر لازمه مزایا و معایب استفاده از سایت مپ برای سایتمان را بررسی کنیم ، در ادامه به شما خواهم گفت:

مزایای ایجاد نقشه سایت چیست؟

همانطور که تا به اینجا متوجه شدین نقشه سایت پیغامی را به موتور های جستجوی گوگل ارسال میکند که در سایت شما بخزند و محتوایی که درون سایت قرار داده اید را ایندکس کنند که باعث افزایش سرعت ایندکس شدن مطالب سایت شما میشود. بنابراین این یکی از مزایای داشتن سایت مپ XML به شمار میرود.

همچنین Sitemap میتواند محتواهای به روز شده بر روی سایت را به موتور جستجوی گوگل اطلاع دهد

یکی دیگر از مزایای سایت مپ این است که زمینه محتوایی بر روی سایت شما را در اختیار گوگل قرار میدهد این باعث میشود که سایت شما در دسته بندی مرتبط خود به راحتی شناسایی شود

علاوه بر اینکه زمان به روز رسانی به موتور گوگل اطلاع رسانی میشود همچنین فاصله زمانی میان آپدیت ها و تعداد تکرار این update ها بر روی سایت نیز به موتور های جستجو اطلاع رسانی میشود

نقشه سایت XML همچنین میتواند به ایندکس شدن صفحات Dynamic (پویا) وب سایت ما بسیار کمک کند.

تا حدودی وجود نقشه سایت میتواند ضعف لینک سازی های داخلی را بپوشاند.

تا به اینجا به مزایای داشتن نقشه سایت xml آشنا شدیم و حالا میدانیم که به چه دلایلی لازم است از این ابزار کاربردی استفاده کنیم اما ممکن است برخی بگویید داشتن نقشه سایت معایبی هم دارد و این  موضوع هم درست است، لازم است حالا با معایب آن نیز آشنا شوید تا در نهایت تصمیم گیرنده نهایی شما باشید که بخواهید از این ابزار استفاده کنید یا نه، در ادامه معایب نقشه سایت را بررسی خواهیم کرد.

معایب استفاده از نقشه سایت xml

اولین موضوعی که لازم است به این دقت کنیم این است که آیا از نقشه سایت ایستا استفاده میکنید؟ اگر پاسخ شما مثبت است باید بگوییم فقط زمانی که به تازگی یک سایت را راه اندازی کرده اید و میخواهید تمامی صفحات سایت ایندکس شود استفاده از نقشه سایت ایستا توصیه میشود زمانی که تعداد صفحات سایت زیاد میشود و یا هر روز آپدیت هایی را بر روی آن انجام میدهید نمیتوانیم از یک نقشه سایت ایستا استفاده کنیم چرا که تغییرات جدید را گوگل اصلا متوجه نمیشود.

یکی دیگر از معایب وجود نقشه سایت محدودیت تعداد صفحات است ،باید بدانیم که سرویس های آنلاین محدودیت هایی نیز دارند ، ممکن است در زمانی که به سراغ سایت شما میآیند فقط 500 صفحه از سایت را بررسی کنند بنابراین اگر یک سایت بزرگی داشته باشید با تعداد صفحات زیاد و هر بار بخواهد از این ابزار ایستا برای پیمایش سایت شما استفاده کند ممکن است پس از بررسی تعداد محدود شده از سایت شما خارج شود ، بنابراین برخی صفحات شما هرگز ایندکس نخواهد شد مگر به نحوی دیگر مثلا لینک سازی های داخلی یا خارجی

همچنین یکی دیگر از معایب وجود نقشه سایت این است که شما هر بار لازم است آن را مجدد ایجاد کنید و این باعث اتلاف وقت شما میشود در حالی که با لینک سازی های درست میتوانید کاری کنید که صفحات جدید و صفحات به روز شده به سرعت ایندکس شود.

سوالات متداول 

پاسخ به سوالات متداول کاربران در رابطه با سایت مپ چیست و آموزش ساخت نقشه سایت پاسخ خواهیم داد. کارشناسان مجرب و متخصص رایانه کمک برای ارئه خدمات کامپیوتری خود از طریق تماس تلفنی و پاسخگویی آنلاین به صورت شبانه روزی آماده پاسخگویی به سوالات شما عزیزان هستند.

شما می توانید برای دریافت پاسخ های خود از طریق تلفن های ثابت با شماره 9099071540 و از طریق موبایل با شماره 0217129 با کارشناسان رایانه کمک در ارتباط باشید.

نقشه سایت چیست و چه کاربردی دارد؟

نقشه سایت یک فایل با فرمت XML است که لیست کاملی از URL های یک سایت به همراه برخی جزییات مهم آن از جمله زمان آخرین آپدیت صفحه را به همراه دارد. هدف اصلی از ایجاد سایت مپ، راهنمایی و تعیین اولویت خزش صفحات سایت توسط ربات های موتورهای جست و جو می باشد.

داشتن نقشه سایت بر سئو تاثیر گذار است؟

استفاده از نقشه سایت تاثیر مستقیم بر رتبه‌بندی صفحات وب ندارد. به عبارت دیگر حتی اگر سایت شما فاقد نقشه باشد امکان ایندکس توسط گوگل و نمایش در بالاترین جایگاه نتایج جستجو را دارد. این فایل بر مدیریت بودجه خزش و سرعت ایندکس یا به‌روزرسانی صفحات تاثیرگذار است و البته تا زمانی که صفحات ما ایندکس نشوند هیچ شانسی برای حضور در نتایج جستجو ندارند. 

نقشه HTML سایت چیست؟

نقشه HTML سایت یک صفحه HTML است که در آن تمام زیر شاخه های سایت می باشد.  بر  خلاف نقشه XML، نقشه HTML برای کاربران و دسترسی راحت آن ها به صفحات مختلف سایت، ایجاد می شود.

 

🎯 رفع مسئولیتمحتوای این صفحه صرفاً برای اطلاع رسانی است و هدف از انتشار این مطالب به هیچ وجه توصیه فنی، تخصصی یا حقوقی نیست، در صورتی که تسلط کافی برای انجام موارد فنی مقاله ندارید حتما از کارشناس فنی کمک بگیرید.

 

سخن آخر

در این مقاله تلاش خود را کردیم تا شما را با یکی از ابزارهای قدرتمند سئو آشنا کنیم ، همانطور که مشاهده کردین ساخت نقشه سایت معایب و مزایای خاص خود را دارد ، تصمیم گیرنده نهایی شما هستید که آیا میخواهید از نقشه سایت xml استفاده کنید یا خیر ما تمامی اطلاعات را در اختیار شما قرار دادیم ، همچنین اگر نیاز به مشاوره در زمینه سئو و سایت خود دارید کافیه از طریق تلفن ها ی ثابت شماره 9099071540 را شماره گیری کنید و یا از طریق موبایل با شماره 0217129 با کارشناسان ما در ارتباط باشید