نمایش فیچر اسنیپت در گوگل | مشاوره سئو رایانه کمک
انتشار: 1401/10/26 - بروزرسانی: 1402/02/27 توسط: : جوانی

کاربرد فیچر اسنیپت Featured Snippets

فیچر اسنیپت Featured snippet چیست؟

فیچر اسنیپت Featured Snippets متن کوتاهی است که بالاتر از نتیجه های سرچ گوگل به کاربران نمایش داده میشود، کار فیچر اسنیپت این است که یک جواب دقیق و کوتاه را در سریع ترین حالت ممکن در اختیار کاربران قرار دهد، احتمالا برای شما هم پیش آمده در زمان سرچ یک عبارت خاص با متن کوتاهی مواجه شده اید که پاسخ سوال شما در این متن نمایش داده شده و بدون اینکه مجبور باشید سایت خاصی را باز کنید به جواب خود رسیده اید، برای مثال اگر عبارت " رام گوشی چیست " را سرچ کنید همانطور که در تصویر پایین مشاهده می کنید، خواهید دید که گوگل یک فیچر اسنیپت یا پاسخ کوتاه در اختیار شما قرار میدهد که مربوط به سایت رایانه کمک است.

 

فیچر اسنایپت گوگل

 

حالا میخواهیم با هم یاد بگیریم که فیچر اسنیپت چیست و چگونه میتوانیم برای سایت خود از این ویژگی استفاده کنیم. در صورتی که با هر نوع سوال کامپیوتری و موبایلی رو به رو شدین و یا نیاز به مشاوره سئو سایت دارید، کافیه با ما در ارتباط باشید: برای تماس با رایانه کمک از طریق تلفن های ثابت سراسر کشور شماره 9099071540 و از طریق موبایل شماره 0217129 را شماره گیری کنید.

✴️✴️ تماس با کارشناسان فنی رایانه کمک  : ☎️از طریق تلفن ثابت 9099071540 و 📱 از طریق موبایل 0217129

 

در این مقاله چه خواهیم خواند؟

فیچر اسنیپت ها (Featured Snippets) چیست و شامل چه مواردی میشود؟

دلیل اهمیت  feature snippet در سئو

آیا رقابت بر روی عبارت های فیچر اسنیپت عاقلانه است؟

انواع فیچر اسنیپت feature snippet

چه تعداد کلمات برای بخش فیچر اسنیپت استفاده کنیم ؟

 بهینه سازی سایت برای فیچر اسنیپت

راه های پیدا کردن سرچ های فیچر اسنیپت

تفاوت فیچر اسنیپت و گراف دانش در چیست؟

پاسخ به سوالات متداول کاربران در رابطه با کاربرد فیچر اسنیپت Featured Snippets

سخن آخر

 

فیچر اسنیپت ها (Featured Snippets) چیست و شامل چه مواردی میشود؟

در رابطه با آشنایی با فیچر اسنیپت در مقدمه مقاله کامل متوجه شدین، حالا میدانید که متن کوتاهی که در بالای سرچ گوگل می آید با نام Featured Snippets خوانده میشود. اما در رابطه با اینکه چه چیزهایی را ممکن است به صورت فیچر اسنیپت شناخته شود و باعث گرفتن ورودی برای سایت ما شود ، این موراد شامل لیست زیر میشود:

  • مراحل کار ( برای مثال مراحل فعالسازی اینترنت آیفون )
  •  لیست ها  ( مانند لیست قیمت )
  •  تعاریف ( مانند همان رام گوشی چیست که در مقدمه به آن اشاره کردیم)
  •   جداول ( برای مثال جدول قیمت یک محصول )

 

 

کاربرد فیچر اسنیپت

مهمترین کاربرد فیچر اسنیپت گوگل در دستیار هوشمند صوتی GOOGLE ASSISTANT می باشد به کمک قابلیت فیچر اسنیپ کاربران به جواب دقیق و درست سرچ خود در گوکل میرسند. همچنین سرویس دستیار هوشمند گوگل از این بخش برای پاسخ به سوالات کاربران استفاده می کند.

کاربرد فیچر اسنیپت

 

دلیل اهمیت  feature snippet در سئو

طبیعتا زمانی که شما بالاتر از سرچ گوگل قرار میگیرید از نظر سئو میتواند اهمیت بالایی داشته باشد از طرفی شما بالاتر از رقبای خود هستید و این موضوع باعث میشود کاربران بیشتری وارد سایت شما شوند ، در ثانی کاربری که تکه ای از مطلب را میخواند و متوجه میشود به جواب سوال او نزدیک است احتمال این وجود دارد که بر روی سایت شما کلیک کند ، این نیز باعث میشود امتیاز این صفحه از سایت شما بالاتر برود.

یکی دیگر از نکاتی که اهمیت فیچر  اسنیپت را افزایش میدهد این است که شما بدون اینکه تلاش زیادی کرده باشید در گوگل بدون رتبه بالا خواهید بود ( معمولا در صفحاتی که شما پوزیشن های بین یک تا سه را داشته باشید میتوانید یک فیچر اسنیپت قرار دهید تا خیلی سریع تر به لینک صفر گوگل بیآیید)

بله درسته لینک صفر ! اکثر سئوکارها این بخش را با عنوان لینک صفر گوگل میشناسند چرا که پوزیشن های بعد از این لینک تازه از پوزیشن یک شروع میشود. یکی دیگر از نقاط قوت وجود feature snippet این است که سرچ بدون کلیک صفحه سایت شما را بالا میبرد که این مورد نیز به ضرر سایت شما نیست چرا که الگوریتم گوگل شما را به عنوان یک سایت با محتوای دقیق مشخص کرده است.

ممکن است بگویید اگر لینک صفری وجود دارد پس رقابت بر روی عبارت هایی که فیچر اسنیپت دارند بسیار سخت است و کاری بیهوده است اما اینگونه نیست !

 

آیا رقابت بر روی عبارت های فیچر اسنیپت عاقلانه است؟

ابتدا آماری را بررسی کنیم، بر اساس آمار سایت search engin land کل آمار کلیک های روزانه را فیچر اسنیپت ها از آن خود کرده اند، پس گویا به همین راحتی نمیتوانیم از رقابت کردن بر روی این عبارت ها چشم پوشی کنیم چون درصد بالایی است، حتی ممکن است بتوانید در سایت هایی که انگلیسی هستند هم کلیک بگیرید و امتیاز سایت خود را افزایش دهید.

همچنین بر اساس آمار سایت SEMrush مقدار 11.84% تمام کوئری ها فیچر اسنیپت دارند، اگر بخواهیم در عبارت هایی که فیچر اسنیپت دارند رقابت نکنیم، درصد بالایی از سرچ گوگل را از دست خواهیم داد!

بنابراین رقابت کردن بر روی عبارت هایی که فیچر اسنیپت دارند نه تنها کار عاقلانه است بلکه کاملا واجب است که در این عبارت ها تلاش کنید تا به لینک های اول برسید.

 

انواع فیچر اسنیپت feature snippet

به صورت کلی چهار نوع feature snippet داریم که میتوانیم در مطالب مختلف به شکل های متفاوتی در سرپ گوگل مشاهده کنیم.

Definition Box یا باکس تعریف : گوگل از این باکس برای پاسخ صریح و سریع به کاربر استفاده میکند معمولا از این باکس برای پاسخ به سوالات what is”  یا به فارسی همان کلمه چیست استفاده میکند، در تصویر پایین مشاهده میکنید که ما عبارت rich snippet را سرچ کرده ایم و گوگل با یک باکس تعریف ، یک تعریف خلاصه و دقیق از این عبارت برای کاربران خود قرار داده است، بنابراین استفاده از این باکس میتواند شانس نمایش سایت شما به عنوان fearture snippet را بیشتر کنید.

نکته : باز هم بر این نکته تاکید میکنیم، تعاریفی که گوگل از آنها استفاده میکند مفید، مختصر و کوتاه است.

چه تعداد کلمات برای بخش فیچر اسنیپت استفاده کنیم ؟

با توجه به آمار سایت semrush میانگین تعداد کلماتی که گوگل برای فیچر اسنیپت استفاده میکند بین 40 تا 60 کلمه است که شما نیز میتوانید از همین تعداد کلمه برای کادر پاسخ کوتاه سایت خود استفاده کنید.

1- لیست مراحل انجام کار :

همانطور که بالاتر مثال زدیم ، فرض کنید که ما مراحل فعال کردن هاست اسپات آیفون را سرچ میکنیم ، معمولا یک فیچر اسنیپت مشاهده میکنیم که مراحل کار را دنبال هم نوشته است، همانطور که مشاهده میکنید در تصویر زیر مراحل کار به صورت fearture snippet از سایت پشتیبان اپل نوشته شده است.

 

 

2-جداول :

یکی از کارهایی که گوگل انجام میدهد این است که اطلاعاتی را از سایت شما بیرون میکشد و به صورت یک جدول در فیچر اسنیپت در اختیار کاربران قرار میدهد ، برای مثال در بسیاری از مواقع زمانی که یک لیستی از قیمت یا منویی را لازم دارید با چنین صحفه ای رو به رو میشوید که لیست و هزینه را در اختیار شما قرار میدهد و بدون کلیک کردن بر روی لینک هیچ سایتی میتوانید قیمت ها را مشاهده کنید

 

 3- ویژگی های یک محصول

اگر مدل یک پرینتر و یا یک گوشی را سرچ کنید معمولا بخش اول ویژگی هایی را مشاهده میکنید که به صورت کادر نقل قول نمایش داده شده است و دسترسی به این اطلاعات را برای شما راحت کرده است

4- لیست نامنظم کارها

در بالا متوجه شدین که در برخی مواقع گوگل لیستی را از یک هزینه یا یک منو در اختیار شما قرار میدهد ، در این حالت که لیست نامنظم است گوگل مواردی را لیست میکند که ارتباتی با هم ندارند ( مانند یک منو و هزینه های آن نیست) ولی به صورت لیست در اختیار کاربران قرار داده میشود تا موارد مختلف در یک زمینه را مشاهده کنند.

 

 

 بهینه سازی سایت برای فیچر اسنیپت

اگر شما هم یک سئو کار باشید زمانی که با این ویژگی گوگل آشنا میشوید به طور قطع میخواهید صفحات سایت خود را برای feature snippet بهینه سازی کنید، برای انجام اینکار ، کارهایی که در ادامه میگوییم را انجام دهید :

اولین کاری که لازم است انجام دهید این است که نتایجی را پیدا کنید که از قبل فیچر اسنیپت دارند ، یعنی فرصت های فیچر اسنیپت برای سایت خود را بیابید، اگر نگاهی به انواعی که در بالا گفتیم بیاندازید متوجه خواهید شد که چه صفحاتی از سایت شما فرصتی محسوب میشود که سایت شما در بخش فیچر اسنیپت نمایش داده شود .

زمانی که فیچر اسنیپت هایی که از قبل وجود دارد را پیدا میکنید متوجه میشویم که گوگل برای این سرچ ترم چه نوع feature snippet را نمایش میدهد و ما میتوانیم از کدام مورد در صفحه خود استفاده کنیم ، برای مثال ممکن است برای این موضوع باکس نقل قول باشد، و یا جدول و یا هر نوع دیگری ، این ذهن ما را برای انتخاب بهترین فیچر اسنیپت در صفحه سایت باز میکند.

راه های پیدا کردن سرچ های فیچر اسنیپت

به صورت کلی دو راه برای انجام اینکار داریم، یکی از مطمئن ترین راه ها این است که یکی یکی عبارت های مورد نظر خود را سرچ کنید و بررسی کنید که آیا فیچر اسنیپت برای این عبارت وجود دارد یا خیر

راه دوم این است که از ابزار هایی مانند Ahrefs و SEMrush برای شناسایی کلماتی که فیچر اسنیپت دارند استفاده کنید که لازم است مهارت لازم در استفاده از ابزارهای سئو را داشته باشید.

در مرحله دوم برای داشتن فیچر اسنیپت این است که محتوای سایت خود را برای آن بهینه کنید، جدول قرار دهید یا کادر نقل قول یا باکس تعریف و ....

مثال اگر یک باکس تعریف بخواهیم ایجاد کنید لازم است یک قطعه کوتاه (در حد ۴۰ تا ۶۰ کلمه) متنی را برای این بخش در نظر بگیمتا گوگل آن را به عنوان فیچر اسنیپت شناسایی کند و نمایش دهد.

کادر تعریف معمولا با کلمات پرسشی ایجاد میشود برای مثال چطور ............ یا فیچر اسنیپت چیست؟ و یا چگونه .............. و پس از این سوال یک کادر تعریف قرار میدهیم و محتوای مربوطه که پاسخ سوال بالا است و کاملا صحیح و سئو شده نوشته اید را میآروید.

تفاوت فیچر اسنیپت و گراف دانش در چیست؟

- نمودار یا گراف دانش و فیچر اسنیپت هر دو برای کسب اطلاعات هر چه بیشتر در حوزه سؤال کاربر در صفحه گوگل به نمایش می‌آیند اما با این تفاوت که گراف دانش در کادر سمت راست صفحه جستجو قرار می‌گیرد و موتور جستجوگر گوگل از چندین سایت معتبر نظیر ویکی‌پدیا اطلاعاتش را استخراج می‌کند. اما  فیچر اسنیپت یا پاسخ برجسته گوگل در رتبه صفر صفحه قرار دارد و ممکن است منبع آن یکی از سایت‌های ساکن در رتبه پنجم گوگل باشد.

 

پاسخ به سوالات متداول کاربران در رابطه با کاربرد فیچر اسنیپت Featured Snippets

در این قسمت به تعدادی از سوالات کاربران در رابطه با Featured Snippet یا فیچر اسنیپت چیست؟ پاسخ خواهیم داد. کارشناسان مجرب و متخصص رایانه کمک برای ارائه خدمات کامپیوتری خود از طریق تماس تلفنی و پاسخگویی آنلاین به صورت شبانه روزی آماده پاسخگویی به سوالات شما عزیزان هستند

شما می توانید برای دریافت پاسخ سوال های خود از طریق تلفن های ثابت با شماره 9099071540 و از طریق موبایل با شماره  0217129 با کارشناسان رایانه کمک در ارتباط باشید.

فیچر اسنیپت Featured snippet چیست؟

- Feature Snippet  باکسی است که بالاتر از رتبه یک در صفحه نتایج گوگل به کاربر نشان داده می‌شود و حاوی پاسخ مستقیم به  موضوعی است که کاربر سرچ کرده است.  گوگل این پاسخ‌ها را به صورت هوشمندانه از سایت‌ها بر می‌دارد و سایت‌ها هیچ کنترلی روی آن ندارند.

آیا در وب فارسی فیچر اسنیپت داریم؟

- اگر این سوال برای شما پیش امده است که آیا این ویژگی در وب فارسی هم موثر است باید بگوییم فیچر اسنیپت برای کاربران وب فارسی فعلا فعال نیست و فقط تعداد محدودی نشان داده می شود.

محتوای فیچر اسنیپت ها از کجا می آیند؟

- برای اینکه که از مزیت های فیچر اسنیپت ها بهره مند باشید گزینه خاصی برای فعال کردن ان  وجود ندارد. در واقع این محتواها  بخشی از بلاگ هایی هستند که در رتبه اول نتایج قرار دارند و گوگل نشان می دهد.

 

 

 

سخن آخر

در این مقاله به صورت کامل با فیچر اسنیپت آشنا شدین، امیدواریم استفاده از این ویژگی باعث شود سایت شما در سرپ گوگل بهتر دیده شود و به کسب و کار شما کمک کرده باشیم  در صورتی که نیاز به مشاوره در رابطه با سایت خود و یا سئو سایت خود دارید کافیه از طریق تلفن های ثابت با شماره 9099071540 و از طریق موبایل با شماره 0217129 تماس حاصل فرمایید.