انتشار: 1402/01/26 - بروزرسانی: 1403/03/26 توسط: : امیرحسین سالمی
١٠ متاتگ كه بايد در صفحات وب از ان استفاده كنيد
یکی از پارامترهای مهم در سئو استفاده از متاتگ ها می باشد. متاتگ های بسیاری در HTML وجود دارند که توسط موتورهای جستجو پشتیبانی می شوند. اما الزاماً همه آنها در سئو موثر نیستند.
متاتگ هایی در سال های پیش وجود داشتند که امروزه استفاده از آنها دیگر پیشنهاد نمی شود. بنابراین نیاز است که با آنها آشنا شویم. در ادامه این مطلب از رایانه کمک به معرفی مهمترین متاتگ های وب سایت خواهیم پرداخت.
متاتگ چیست؟
متاتگ ها بخشی از کدهای HTML می باشند که جز محتوای اصلی وب سایت محسوب نمی شوند ولی اطلاعات مربوط به صفحه را در اختیار بازدیدکنندگان و موتورهای جستجو قرار می دهند. متاتگ های HTML به زبان ساده توضیحات کوتاهی برای موتورها جستجوگر می باشند و هدف اصلی استفاده از آن ها توصیف بهتر محتوای وب سایت است.
متا تگ های اصلی در صفحات وب
در ادامه به معرفی اصلی ترین متاتگ های صفحات وب می پردازیم.
1-متا تگ Title
از مهمترین متاتگ های سئو می توان به متاتگ Titel اشاره کرد. مخاطبان پس از سرچ محتوای مورد نظر به دنبال کلمات کلیدی در عنوان صفحه خواهند بود و وجود کلمه های همسان سبب ترغیب مخاطب به کلیک روی وب سایت می شود. تیتری که برای نوشته خود انتخاب می کنید در همین تگ قرار می گیرد
بهتر است کلمات و کلید واژه های اصلی در ابتدای تگ تایتل درج شود هرچه کلمه کلیدی اصلی به ابتدای آن نزدیک تر باشد، احتمال کسب رتبه و همینطور کلیک، و شانس کرال شدن افزایش خواهد یافت. بهتر است عنوان شما بیشتر از 55 کاراکتر «حرف» نشود، تا به صورت کامل در نتایج نمایش داده شود.

2-متا دیسکریپشن
پس از جستجوی موضوعات علاوه بر تایتل توضیحاتی زیر لینک نمایش داده می شود که به آن تگ دیسکرپشن گفته می شود. می توان بعد از تگ تایتل، تگ دیسکریپشن را به عنوان مهمترین تگ از نظر سئو نام برد. متا دیسکریپشن جز فاکتورهای رتبه بندی گوگل محسوب نمی شود ولی توضیحات متا توسط کاربران خوانده می شود و در صورت همخوانی با محتوای مورد نظر روی لینک کلیک می کنند. پیشنهاد می شود کلمات کلیدی را در Description را به گونه ای قرار دهید که جزو 150 کاراکتر اول این توضیحات باشد.

3-تگ های Heading
در هنگام بررسی محتوای سایت حتما مشاهده کرده اید که عنوان اصلی با جلوه بیشتری درج شده است و سایر تیترها و عنوان ها با هدینگ های مختلفی تعریف شده اند. سرتیترهای هر مطلب با تگHeading مشخص می شوند هدینگ ها از H1 شروع شده و تا H6 در محتوا مورد استفاده قرار می گیرند. در این بین H1 و H2 از اهمیت بیشتری برخوردار هستند و H6 تقریباً بی تأثیر می باشد. نکات مهم در استفاده از تگ هدینگ به شرح زیر می باشد:
توجه داشته باشید در هر صفحه بیشتر از یک هدینگ H1 استفاده نکنید.
هدینگ H1 را به سرتیتر اول اختصاص دهید و سایر سرتیترها را با سایر هدینگ ها تعریف کنید.
محتوای H1 به موضوع اصلی متن مرتبط انتخاب شود.
از هدرها برای ساختار بندی محتوا استفاده کنید.

4-متا تگ Viewport
تنظیمات چگونگی نمایش صفحات سایت، از متا تگ Viewport استفاده می شود. متا تگ Viewport به صورت مستقیم روی سئو سایت تاثیری ندارد اما وجود آن ضروری محسوب می شود به دلیل استفاده زیاد کاربران از مرورگرهای موبایل نیاز است سایزهای متنوعی برای نمایش تعریف شود.
5-متن جایگزین برای تصاویر
. برای تشریح بهتر alt تصاویر به عکس های 3در 4 اشاره می کنیم که پشت نویسی می شوند. این نوشته ها قطعاً کمک می کنند تا تصاویر در پوشه های درست جای گذاری شوند و گم نشوند.
در کنار محتوای متنی تصاویر مرتبط نیز در وب سایت ها مشاهده می شوند آلت تصاویر کمک می کند تا موتورهای جستجو تصاویر مرتبط با موضوع را بیابند. ناگفته نماند که متن قبل و بعد از تصویر نیز حائز اهمیت هستند ولی اگر alt تصاویر به درستی تعریف شود کمک شایانی به یافتن موضوع مرتبط می کند.
Canonical6-متا تگ
استفاده از تگ canonical از بروز مشکلاتی که در زمان ارجاع به یک صفحه با محتوای یکسان از ادرس ها یا url های مختلف استفاده می شود، جلوگیری می نماید. در واقع مانع از تکراری بودن می شود و به حفظ ارزش لینک کمک می کند.
7-تگ Robots
از متا تگ های تأثیرگذار در سئو می توان به تگ Robots اشاره کرد. به طور کلی کاربرد تگ Robotsاجازه دسترسی ربات ها به صفحه و لینک های آن می باشد.
در تگ Robots توضیحاتی از قبیل ایندکس شدن یا نشدن را می توان برای خزنده های موتور های جستوجو مشخص کرد.
8-متا تگ نوفالو
لینک هایی که تگ Nofollow دارند سبب می شوند ترافیک سایت افزایش پیدا کند از تگ نوفالو عمدتاً برای لینک های داخلی استفاده می شود از ویژگی های اصلی استفاده از این تگ در لینک های غیر مرتبط و تبلیغاتی است و باعث حفظ ارزش لینک های مهم و فالو می شود توجه داشته باشید تنظیمات به صورت پیش فرض روی ایندکس قرار دارد در نتیجه اگر دستوری برای ربات های خزنده ثبت نکنید، همه محتوا را در نتایج نشان داده و لینک ها را دنبال خواهد کرد.
9-متا تگ نوایندکس
در برخی از مواقع تمایل دارید محتوا و لینک مورد نظرتان در صفحه نتایج نمایان نشود در این شرایط استفاده از متا تگ نوایندکس یک ضرورت محسوب می شود.

10-متاتگ keywords
متاتگ keywords برای توضیح کلمات کلیدی استفاده می شود و کمک می کند تا موتورهای جستجو موضوع صفحه را شناسایی کند و ایندکس کردن با سهولت بیشتری انجام شود. البته قابل ذکر است به علت زیاده روی وبمسترها در استفاده از تگ های کیوورد جز عوامل اصلی گوگل برای سئو سایت محسوب نمی شود در صورتی که از این تگ استفاده می کنید عدم استفاده مکرر از آن مهم محسوب می شود.

سخن آخر
قدردان همراهی و توجه شما تا پایان این مقاله هستیم در این مقاله ١٠ متاتگ كه بايد در صفحات وب از ان استفاده كنيد را بررسی نمودیم اگر سوالی در این زمینه داشتید و یا دنبال حل مشکلات کامپیوتری اینترنتی و موبایل در کوتاه ترین زمان هستید، می توانید با مجموعه رایانه کمک تماس بگیرید تا در اسرع وقت مشکلات شما توسط کارشناسان رایانه کمک برطرف شوند. راه ارتباط با ما شماره هوشمند 9099071540 از طریق تلفن های ثابت و همچنین شماره اعتباری 0217129 از طریق موبایل یا تلفن ثابت می باشد.