قابلیت کرال (Crawl) کردن در موتور جستجو چیست؟| رایانه کمک
انتشار: 1401/11/19 - بروزرسانی: 1402/04/17 توسط: : جوانی

قابلیت Crawl شدن چیست؟

قابلیت کرال شدن یکی از مفهوم های پایه در سئو محسوب میشود، سایت شما برای اینکه در موتورهای جستجو دارای رتبه بندی بالایی باشد لازمه از نظر فنی  seo  بی عیب ونقص باشد. در این مقاله قرار است در مورد یکی از مفهوم های مهم SEO ، قابلیت کرال شدن و کرالرها صحبت کنیم. سرویس کلودفلر یکی از قابلیت هایی است که به  سئو  سایت شما کمک می کند برای مطالعه  بیشتر آن مقاله ذکر شده را حتما مطالعه کن.

✴️✴️ تماس با کارشناسان فنی رایانه کمک  : ☎️از طریق تلفن ثابت 9099071540 و 📱 از طریق موبایل 0217129

 

 

آنچه در این مقاله می خوانیم:

 

  crawler چیست؟

قابلیت کرال شدن چیست؟

جلوگیری از کرال شدن توسط موتور های جستجو 

انواع crawler ها

وظایف crawler ها چیست؟

بودجه crawler برای هر سایت

برای افزایش crawling سایت چه کنیم؟

سخن آخر

 

 crawler چیست؟

 crawler در لغت فارسی به معنی خزنده می باشد. در واقع web crawler ها  یکی از مهم ترین اجزای تشکیل دهنده یک موتور جستجو میباشند که وظیفه شناسایی و رتبه بندیه مطالب جدید منتشر شده در سایت های مختلف را بر عهده دارند.

نحوه عملکرد یک web crawler ها مانند یک عنکبوت در حال تنیدن تار می‌باشد. یک خزنده وب هم دقیقا به این صورت کار میکند هنگامی که خزنده ها ی موتور جستو جو شروع به کار میکنند درواقع لینک های موجود در سایت مانند نقاط اتصال تارهای عنکبوت بررسی و ثبت میشوند هر چقدر این لینک ها در سایت شما بیشتر باشد ، کرالر ها به سایت بیشتر سر میزند.

قابلیت کرال شدن چیست؟

قابلیت کرال شدن یعنی اینکه مطلب سایت شما دارای ویژگی هایی باشد که کرالرها بتوانند این مطالب را دیده و بررسی کنند. بهتر است بدانید که راه های اندکی برای بلاک کردن ربات ها وجود دارد. اگر وب سایت شما یا صفحه ای از وب سایتتان بلاک شده باشد درواقع به خزنده های گوگل سیگنال داده میشود که اینجا نیاید و این صفحه را بررسی نکنید برای مثلا از طریق فایل robot.txt میتوانیم دسترسی خزنده های گوگل به صفحات مختلف وب سایت را بگیریم . بنابراین صفحه وب یا سایتتان در نتایج جستو جوی گوگل دیده نمیشود.

جلوگیری از کرال شدن توسط موتور های جستجو 

1.    قبل از کرالر کردن سایتتان، کرالرها نگاهی به عنوان HTTP سایت میندازند. HTTP دارای یک کد وضعیت است، اگر این کد وضعیت طبق بررسی هایی انجام شده نشان دهد، صفحه ای وجود ندارد، گوگل سایت را کرالر نمیکند.

2.    اگر با استفاده از تگ متا که شما به عنوان وبمستر مشخص کرده اید، ایندکس شدن یک صفحه خاص را بلاک شود، گوگل صفحه را Crawl میکند اما آن را ایندکس نمی کند.

3.    اگر با استفاده از فایل robots.txt کرالرها را بلاک کنید ، گوگل دیگر به سایت شما یا صفحه مورد نظر به آن نمیاد. بنابراین صفحه کرال نمیشود.  

عکس زیر نشان دهنده ایندکس کردن ربات ها میباشد:

 

 

انواع crawler ها

بات های مثبت: این بات ها به سایت سر میزنند و باعث ایندکس شدن مطالب میشوند، بنابراین تاثیر مستقیمی بر پیشرفت سایت  و رتبه بندی آن در گوگل دارد.

بات های تشخیص دهنده ی spam: این دسته ربات ها اگر در سایت شما مطالبی کپی شده یا لینک خرابی را پیدا نمایند، سایت شما را جریمه و spam قرار میدهند که درواقع ربات های منفی به حساب می‌آیند، اگر با مشکل جدی مواجه شوند از سمت الگوریتم های گوگل سایت شما امتیاز منفی دریافت خواهد کرد.

کراول ها یابنده: هنگامی که سایت جدیدی ساخته میشود گوگل برای پیدا کردن و کشف این سایت ها از این دسته ربات ها جهت جستجو استفاده میکنند. ممکن است این ربات ها از طریق بک لینک و لینک ها این سایت ها را کشف نمایند یا از طریق ادمین سایت که به وسیله ی وبمستر به گوگل درخواست داده است به صفحه مورد نظر دسترسی پیدا میکند که در مقاله افزایش سرعت ایندکس شدن مطالب سایت در این باره به شما عزیزان کامل آموزش داده شد.

 

وظایف crawler ها چیست؟

کراول ها وظایف مشخصی دارند که در ادامه آنها را بررسی میکنیم.

1.    Crawling(کراول کردن): در مرحله ی اول محتواهای سایت شما و همچنین  مطالب سایتتان مورد بررسی قرار میگیرد که به اصطلاح به این کار کراولینگ crawling گفته میشود.

2.    Indexing(ایندکس کردن): در مرحله Indexing ربات ها به مطلب و ارزش مطلب سایت شما دقت می کنند و آن را ایندکس می نمایند تا در دسته بندی درستی از مطالب گوگل قرار دهند و در زمان مناسب با توجه به سرچ کاربران مطالب را به آنها ارائه دهند.

3.    Ranking(رتبه بندی): و در مرحله رنکینگ محتوای ایندکس شده از سایت شما را در رتبه و جایگاه درست قرار می دهد که در این مرحله به سئو داخلی و خارجی و همچنین امتیاز سایت شما دقت میشود.

بودجه crawler برای هر سایت

 

 

گوگل کروم برای بررسی سایت شما مقدار خاصی از خزنده های خود را ارسال میکنند. حالا حتما برایتان سوال پیش امده که گوگل برای هر سایت چه میزان خزنده جهت تحلیل سایت شما ارسال میکند؟ اینکه گوگل برای سایت شما چه تعداد خزنده ارسال میکند به دو عامل crawl limit و Crawl Demand بستگی دارد که در ادامه توضیح میدهیم.

crawl limit : این عامل به میزان محتوای شما در سایت بستگی دارد. هر چقدر محتوای بیشتری، مرتبط با موضوع سایت خود منتشر کنید محدودیت کرال کمتری داشته و کرالرهای موتور جستجوگر بیشتر به سایت شما سر میزنند.

Crawl Demand: آیا سایت شما ارزش کرال شدن دارد؟ این موضوع به عوامل گوناگونی بستگی دارد که در زیر به برخی از مهم ترین آنها اشاره میکنیم:

- محتوای شما به صورت مستمر با کیفیت باشد

-دارای لینک های داخلی و خارجی باشد

- میزان کلمات کلیدی مرتبط

- رعایت قواعد نگارشی

با رعایت کردن این اصول میتوانید مقدار خزندش که میگیرید را افزایش دهید.

برای افزایش crawling سایت چه کنیم؟

همانطور که میدانید سایت های بزرگ که قطعا محتوای آنها سریع تر بروزرسانی میشوند، دارای رتبه SEO بالاتری بوده و این موضوع به خزش بیشتر توسط موتورهای جستجو نیاز دارد. شما میتوانید از موارد زیر برای رشد خزش سایت خود استفاده نمایید:

-          گرفتن بک لینک از سایت های بزرگ

-         آپدیت کردن محتوا های قدیمی سایت

-         افزایش حجم تولید محتوا

-         انتشار محتوای سایت در سایت هایی که رفرنس هستند.

-         اضافه کردن بخش هایی به سایت که در آن بروزرسانی رخ میدهد، مانند اعلام گاها مشاهده شده استفاده از روش هایی مانند ipts نیز نرخ خزش سایت را افزایش داده اند

-          گاها مشاهده شده استفاده از روش هایی مانند ipts نیز نرخ خزش سایت را افزایش داده اند.

 

 

سخن آخر

ما در این مقاله در رابطه با قابلیت Crawl شدن و انواع crawler ها صحبت کردیم، همچنین در مورد وظایف crawler ها و بودجه crawler برای هر سایت را به شما توضیح دادیم. امیدواریم مطالب اراِئه شده در این مقاله برای شما مفید بوده باشد. چنانچه سوالی در زمینه SEO و کرالرهای موتورهای جستوجو داشتید میتوانید از طریق شماره‌های 9099071540 و برای خطوط ثابت 0217129 با کارشناسان شرکت رایانه کمک تماس حاصل فرمایید.

رفع مسئولیت: محتوای این صفحه صرفاً برای اطلاع رسانی است و در صورتی که تسلط کافی برای انجام موارد فنی مقاله ندارید حتما از کارشناس فنی کمک بگیرید.