انتشار: 1402/08/27 - بروزرسانی: 1403/03/26 توسط: : ساناز عباسی

راه اندازی CDN روی وردپرس

شاید بارها اصطلاح cdn رو شنیده باشی قبلا در مورد شبکه توزیع محتوا یا  CDN صحبت کردیم و الان به کابردش و نحوه راه اندازی CDN مب پردازیم. اگه در زمینه ی وردپرس داری فعالیت میکنی حتما باید با این مفهوم و کاربردش آشنا باشی برای همین هم تصمیم گرفتم در این مقاله ی آموزشی رایانه کمک در خصوص CDN توضیحات مفید و کاملی بهت ارائه بدم، پس اگه دوست داری با این اصطلاح آشنا بشی و سایت وردپرسی خودت رو بهبود ببخشی تا آخر این مقاله با من همراه باش.

📌 اجازه بده قبل از اینکه برم سر وقت بحث مربوط به سی دی ان اول از همه یک سایت آموزشی خیلی خوب رو بهت معرفی کنم تا بتونی کلی مقاله های آموزشی در آن پیدا کرده و اطلاعاتت رو کاملتر کنی، سایت آموزش کامپیوتر و موبایل رایانه کمک همون سایتیه که یک عالمه مقاله ی آموزشی داره که میتونی ازش استفاده کنی.

 

فهرست

Cdn چیست؟

عملکرد Cdn چگونه است؟

بررسی مزایا و معایب cdn

انواع cdn ایرانی و خارجی

انتخاب بهترین شبکه تحویل محتوا

آموزش راه اندازی cdn روی وردپرس

کلام آخر

 

Cdn چیست؟

خُب دیگه بریم سر وقت بحث اصلی خودمون؛ میخوام اول از تعریف CDN شروع کنم، ببین CDN مخفف عبارت Content Delivery Network  بوده و به زبان فارسی یعنی شبکه تحویل محتوا حالا یعنی چی؟ سی دی ان سرویسی است که سرعت نمایش اطلاعات سایتت رو مثل جت افزایش میده و این موضوع باعث بهبود عملکرد سایت و رتبه ی بهتر سئو 📈 میشه حالا در ادامه بهت میگم که چطوری اینکار رو انجام میده. راستی میدونی Cdn بازی چیست؟ CDN باعث کاهش تاخیر در زمان بازیهای رایانه ای میشه.

 

 

عملکرد Cdn چگونه است؟

شرکتهای ارائه دهنده ی سی دی ان، سرورهای گوناگونی در مناطق جغرافیایی مختلف داشته و این سرورها با هم در ارتباط هستند، با توجه به اینکه کدوم سرور به کاربر یعنی همون بازدید کننده ی سایت نزدیک است به درخواست کاربر پاسخ داده میشه و برای همین سایت با سرعت زیادی لود خواهد شد، در اینصورت سرور اصلی بار کمتری رو تحمل خواهد کرد.

خوبه که شبکه تحویل محتوا رو با یه مثال ساده بهت توضیح بدم، فرض کن یه وبسایت وردپرسی داری که سرور اصلیش در تهران قرار داره حالا اگه یه کاربری از تهران بهش وارد بشه قطعا سرعت خوبی رو تجربه میکنه؛ اما اگه کاربر از شهر دورتری مثل بخشهای جنوبی کشور بخواد به سایتت دسترسی داشته باشه شاهد سرعت کمتری خواهد بود چرا که فاصله ی کاربر از سرور اصلی بیشتره و برای همین هم استفاده از شبکه تحویل محتوا باعث میشه که کاربر موقعی که سایتت رو درخواست میکنه به نزدیکترین سرور متصل بشه و سرعت بیشتری رو تجربه کنه، میبینی چقدرررر جذابهههه 😍.

سرویسCDN  میاد اطلاعات مختلف مثل فایل کدهای جاوااسکریپت، CSS و... رو روی سرورهای مختلف خودش که در بخشهای گوناگون دنیا قرار داره ذخیره میکنه، بعد وقتی کاربری وارد سایت بشه و نیاز به این اطلاعات داشته باشه این داده های ذخیره شده رو از نزدیکترین سرور به سمت کاربر میفرسته. در واقع اطلاعات از نزدیکترین سرور به کاربر ارسال میشه و هر موقع که CDN مشکل داشته باشه داده ها از سرور اصلی بارگذاری خواهند شد.

یکی از سوالاتی که اکثر کاربرا از ما میپرسن اینه که  چگونه از سی دی کپی بگیریم اگه سوال توهم هست حتما یه سر اینجا بزن.

 

بررسی مزایا و معایب cdn

تا اینجا بهت گفتم که CDN چیه و عملکردش چطوریه حالا در ادامه مزیتهای این سرویس رو بهت توضیح دادم تا متوجه بشی اصلا چرا باید از CDN استفاده کنیم.

سرعت سایت وردپرس: همونطور که گفتم استفاده از سی دی ان سرعت سایت رو بهبود میبخشه.

راه اندازی ساده: نصب و راه اندازی ساده در کنار هزینه ی کم به دلیل استفاده از سرورها توسط چند نفر از دیگر مزیتهای این سرویس است.

خرابی کمتر: با CDN دیگه 100 درصد ترافیک روی سرور اصلی نیست و این بار بین چند تا سرور تقسیم میشه و برای همین هم به سرور اصلی فشار کمتری وارد خواهد شد.

تجربه ی بهتر برای کاربران: سرعت بالا، رضایت کاربر رو در پی داره یعنی هر چه سرعت لود صفحه بالاتر باشه سایتت پیش کاربر محبوب تره، در واقع بارگذاری سریع سایت باعث کم شدن نرخ پرش میشه.

بهبود رتبه ی سئو سایت: همونطور که میدونی سرعت یکی از مهمترین فاکتورهای سئوی سایت بوده و سایتهایی با سرعت بیشتر در رتبه های بالاتر موتور جستجو جای میگیرند.

افزایش امنیت سایت: CDN یک راهکار خوبی برای جلوگیری از حملات  DDOS  به سرور سایت است، علاوه بر این از آنجایی که یکی از رایجترین حمله ها به سایتهای وردپرسی xmlrpc.php است این امکان وجود داره تا با تنظیم فایروال در سی دی ان مانع از این حملات شده و امنیت رو افزایش بدی، در واقع به خاطر ارتباط  غیر مستقیم و محافظت شده امنیت افزایش خواهد یافت. در ضمن خیلی از CDN‌ ها دارای گواهی SSL رایگان هستند که برای هر سایت وردپرسی ضرورت دارد.

مزیتهای CDN رو بهت گفتم حالا بریم سراغ معایبش، اصلا به نظرت یه همچین سرویسی عیبی هم داره؟؟ در واقع  Content Delivery Networkبرای سایتهای وردپرسی به خصوص وبسایت هایی که کاربر راه دور داره خیلی خوبه و نمیشه معایبی رو برایش نام برد شاید تنها عیب سی دی ان، این باشه که راه اندازیش با همه ی امکانات هزینه 💲 داره البته CDN های رایگان هم وجود دارند که کارتو راه میندازند اما نسبت به پولی ها امکانات کمتری دارند.

انواع cdn ایرانی و خارجی

از بین شرکتهای ارائه دهنده ی CDN که البته تعدادشون هم خیلی زیاد نیست میشه به کلودفلر اشاره کرد که تا الان به وب سایتهای زیادی سرویس سی دی ان ارائه کرده اما متاسفانه Cloudflare در ایران و برای ما کاربران ایرانی سروری نداره. اما از بین شرکتهای ایرانی ابر آروان اسم و آوازه ی خوبی داره و در شهرهای بزرگی مثل تهران، اصفهان، تبریز، اهواز، مشهد و شیراز سرور ابری داره.

انتخاب بهترین شبکه تحویل محتوا

بطور کلی بهترین شبکه تحویل محتوا از بین CDN های خارجی Amazon CloudFront و CloudFlare نام داره که به خاطر نداشتن سرور در ایران عملا برای ما قابل استفاده نیست اما در بین سی دی ان های داخل ایران  استفاده از cdn ابر آروان و ابر دراک رو بهت پیشنهاد میکنم.

آموزش راه اندازی cdn روی وردپرس

راه اندازی شبکه تحویل محتوا روی سایتهای وردپرسی خیلی ساده است از آنجایی که هر شرکتی که CDN ارائه میده یک افزونه یا پلاگین هم داره کافیه آن رو روی سایت وردپرسی خودت نصب کنی، بعد از آن با انجام تغییراتی روی سایت و افزونه، کش سرورها بصورت خودکار خالی خواهند شد و داده های سایت شما روی سرور cdn بارگزاری میشه.

البته برای استفاده از سی دی ان های معروفی مثل کلاود فلر باید یک حساب کاربری در سایت cdn  بسازید و تنظیمات شبکه توزیع نیز از طریق همین حساب کاربری صورت میگیره.  در واقع نصب افزونه کافی نیست و لازمه که تنظیماتی بر روی پنل cdn  هم انجام بدی‌.

کلام آخر رایانه کمک...

میخوام ازت تشکر کنم که تا آخر این مقاله با من همراه شدی و امیدوارم مفهوم CDN رو خیلی خوب درک کرده و بتونی واسه سایت وردپرسی خودت هم این سرویس جذاب و کاربردی رو راه اندازی کنی، اگه سوال یا مشکلی داری که در این مقاله به جواب نرسیدی میتونی از طریق شماره های 9099070192 و  0217129   با کارشناسان رایانه کمک تماس بگیری و مشکلت رو با کمک متخصصین این مجموعه به راحتی رفع کنی، نگران نباش متخصصین این مجموعه در کنارت هستند.