انتشار: 1403/01/20 - بروزرسانی: 1403/03/24 توسط: : امیرحسین سالمی
معرفی گزارش User explorer در ga4
گوگل آنالیتیکس ۴ بعد از اینکه به بازار عرضه شد، روش تصمیم گیری بازاریابا رو تغییر داد. کسایی که میخوان در زمینه کاری خودشون پیشرفت کنند میتونن از گزارشهای مختلف ga4 و استفاده از قابلیتها و امکانات اونها، برای بهبود اوضاع وب سایت یا اپلیکیشنشون کمک بگیرند. یکی از گزارشهای خوب و کاربردی در ga4 گزارش User explorer هست که به بازاریابا این امکان رو میده تا در رابطه با یه گروه خاص از کاربران که با وب سایتشون در تعامل هستند، به یک درک عمیق برسند و اطلاعات خوبی در این خصوص به دست بیارن. در واقع اطلاعاتی که از این گزارش به دست میاد بهت این امکان رو میده تا بتونی کلیه مشکلاتی که در تجربه کاربری وب سایت یا اپلیکیشن وجود داره و باعث ترک سایت توسط کاربران میشود رو بفهمی و با از بین بردن این مشکلات اوضاع سایتت رو بهتر کنی.
فهرست مطالب
کمی بیشتر درباره گزارش User explorer در ga4 بدانیم
چه کارهایی را می توان با استفاده از گزارش های User explorer انجام داد؟
نحوه ایجاد گزارش User explorer چگونه است؟
جمع بندی
به طور مثال اگه نرخ رها کردن سبد خریدت بالاست، با استفاده از گزارش User explorer میتونی مواردی که باعث میشه تا کاربرا تا مرحله سبد خرید پیش برن ولی از خریدشون صرف نظر کنند رو به صفر برسونی و به این ترتیب درآمد خودت رو افزایش بدی. من تو این مقاله قصد دارم به طور کامل در رابطه با گزارش User explorer در ga4 باهات صحبت کنم و اطلاعات مفیدی که در این زمینه در اختیار دارم را باهات به اشتراک بذارم. پس اگه تو هم دوست داری در رابطه با این موضوع اطلاعات بیشتری به دست بیاری، با من در ادامه مقاله همراه باش.
کمی بیشتر درباره گزارش User explorer در ga4 بدانیم
همونطور که در ابتدای مقاله هم بهش اشاره کردم، با استفاده از گزارش User explorer میتونی اطلاعات دقیقی در رابطه با فعالیتهای هر کاربر به دست بیاری و با فهمیدن مشکلات کاربران در قسمتهای مختلف و برطرف کردن این مشکلات، شرایط وب سایتت را بهبود ببخشی. به دست آوردن این اطلاعات بهت کمک میکنه تا با واقعیتها مواجه بشی و تصمیم گیریهای درستی رو برای تجهیز کردن سایتت بگیری. در واقع این گزارشها بهت کمک میکنه تا با مشتریت بهتر و بیشتر آشنا شی و در رابطه با علاقمندیهای اون اطلاعات بیشتری به دست بیاری و از این اطلاعات برای جذب مشتری استفاده کنی. پس گزارشهای User explorer بهت این امکان رو میده تا به صورت خلاصه در رابطه با ترجیحات، رفتارها و ... کاربران اطلاعات به دست بیاری و در نهایت تصمیم گیریهایی مبتنی بر داده بگیری و این تصمیماتت نتایج بهتری به دنبال داشته باشه. در کل دونستن رفتار کاربر به بازاریاب کمک میکنه که ارتباط بهتری باهاش برقرار کنه.
چه کارهایی را می توان با استفاده از گزارش های User explorer انجام داد؟
با استفاده از گزارش User explorer میتونی کارهای زیر رو انجام بدی:
بررسی رفتار یک کاربر خاص
با استفاده از گزارش User explorer این امکان را داری که رفتار برخی از کاربران خاص رو مورد تجزیه و تحلیل قرار بدی و نسبت به فعالیتهای اون کاربران اطلاعات دقیقتری در اختیار داشته باشی. به طور مثال با داشتن گزارش نمای کلی مخاطب میتونی متوجه شی که کدوم یک از کاربران کانادایی کمترین میانگین مدت زمان حضور در جلسه رو داشتند با بررسی این نتایج میتونی متوجه شی که چه عاملی باعث ترک زود هنگام جلسه توسط این کاربرا شده و در صورت امکان با برطرف کردن اون عامل، این مشکل رو برطرف کنی. پس برای دونستن مسئله ای که باعث به وجود آمدن این مشکل شده نیاز به استفاده از گزارش User explorer خواهی داشت.
پیشنهاد مطلب: معرفی گزارش Free form در ga4
هدف گذاری مجدد کاربران
با استفاده از گزارش User explorer همچنین میتونی اقدام به بررسی تک تک کاربران کرده و عاملی که اونها رو از تکمیل خرید باز میداره رو پیدا کنی. اگه توی سایتت این مشکل رو داری که کاربر تا مرحله سبد خرید پیش میره ولی از پرداخت هزینه صرف نظر میکنه، با استفاده از گزارش User explorer میتونی عامل بازدارنده رو پیدا کنی و با برطرف کردن اون مشکل میزان درآمدت را افزایش بدی. به طور مثال تو این جور مواقع میتونی یه سری تبلیغات شخصیسازی شده درست کنی که توی اون تبلیغات محصولاتی که تو سبد خرید اون کاربرا وجود داره رو تبلیغ کنی و با این کار اون کاربرا رو دوباره هدفگیری کنی و اونها رو ترغیب به خرید کنی.
یا مثلاً میتونی کاربرایی که یه محصول از سایتت خریدن ولی موارد مکمل اون محصول رو ازت تهیه نکردن با استفاده از این تبلیغات شخصیسازی شده ترغیب به خرید محصولات مکمل کنی. مثلاً شخصی که ازت یه روتختی خریده رو ترغیب کنی تا رو بالشتیهای ست اون رو هم از خودت تهیه کنه. پس اطلاعاتی که از گزارشهای User explorer به دست میاد بهت کمک میکنه تا بتونی با ارائه یک سری تبلیغات شخصیسازی شده، کاربران رو دوباره هدفگیری کنی و میزان فروشت رو افزایش بدی.
توسعه پرسوناهای خاص
اگه میخوای ببینی که مخاطبینت به ابتکارات بازاریابیت چه واکنشی نشون میدن تا در نهایت بتونی به بهترین شکل ممکن اونها رو هدف قرار بدی و ترغیب به خرید محصولات مختلف کنی، پروفایلهای مشتری ایده آل یا ICP بهت در این زمینه کمک زیادی میکنه. در واقع تو میتونی بر مبنای فعالیت هایی که کاربر توی وب سایتت داشته یه گزارش User explorer ایجاد کنی که توی این گزارش گروهبندی کاربران رو بر مبنای فاکتورهای مختلف علاقمندیهای اونها انجام بدی و به هر گروه از این کاربران یک برنامه خاص تبلیغاتی ارائه کنی و اونها را ترغیب به خرید محصول کنی. مثلاً میتونی به یه گروه از کاربران زنی که دارای بازی سنی ۲۰ تا ۳۰ سال هستند و به زمینههایی مثل تناسب اندام علاقمند هستند، یه سری تبلیغات خاص در این زمینه ارائه کنی و کاری کنی که اونها بعد از مشاهده این تبلیغات خریدشون رو انجام بدن و نادیده گرفتن محصولات در سبد خرید رو به صفر برسونی.
شخصیسازی سفر مشتری
طبق اطلاعات به دست اومده حدود ۷۱ درصد از مشتریان توقع دارند تا با ورود به یه سایت یا اپلیکیشن برای خرید محصول یه سفر شخصی سازی شده داشته باشن. پس برای اینکه بتونی میزان فروش خودت رو افزایش بدی باید برای هر کاربر یه سفر شخصیسازی شده ایجاد کنی. بزار با یه مثال این موضوع رو برات شفافتر کنم. فرض کن یه کاربر از سایتت قبلاً خرید یه محصول رو خریده حالا وقتی که بعد از گذشته مدت زمانی دوباره اون کاربر به وب سایتت مراجعه میکنه، در صورتی که به تناسب محصولی که قبلاً از سایتت خریده یه سری توصیههای شخصی سازی شده بهش ارائه کنی حس بهتری توی کاربر به وجود میاری و اون رو برای خرید دوباره از سایتت ترغیب میکنی. حتی اگه کاربری که ازت قبلاً خرید داشته یه تایم طولانی به سایتت مراجعه نکرد، بهتره خودت بعد از این وقفه زمانی طولانی باهاش تعامل برقرار کنی و اون رو دوباره هدفگیری کنی تا وارد سایتت بشه و ازت خرید کنه. در این خصوص هم گزارش User explorer میتونه بهت کمک کنه تا بتونی برای هر کاربر یه سفر شخصیسازی شده ایجاد کنی.
نحوه ایجاد گزارش User explorer چگونه است؟
اگه قصد ساخت یک گزارش User explorer رو داری باید این مژده رو بهت بدم که تو چند مرحله خیلی راحت میتونی این گزارشها رو ایجاد کنی. برای انجام این کار باید وارد حساب GA خودت بشی و مراحل زیر را به ترتیب برای انجام این کار طی کنی:
1.از منوی پیمایش قرار گرفته در سمت چپ روی گزینه Explore کلیک کن.
2.بعد از اون روی گزینه Template gallery کلیک کن.
3.حالا باید روی گزینه User explorer کلیک کنی.
پیشنهاد مطلب: آشنایی کامل با Conversion Tracking در ga4
4.برای اینکه به فعالیتهای فردی کاربر دسترسی پیدا کنی، روی گزینه App-instance ID کلیک کن.
5.حالا میتونی از فیلترهای موجود در این قسمت برای گروهبندی کاربران استفاده کنی. بدین ترتیب کاربرانی که با معیارهای مد نظرت تطابق دارند شناسایی میشن و بهت نمایش داده میشن.
راستی اگه قصد نصب و فعال سازی آنالیتیکس 4 روی سایت رو داری روی همین لینک کلیک کن تا خیلی راحت بتونی روش انجام این کار رو یاد بگیری.
جمع بندی
در این مقاله در رابطه با گزارش User explorer در ga4 صحبت کردم و گفتم که این گزارش بهت کمک میکنه تا مشکلاتی که در تجربه کاربری وب سایت یا اپلیکیشنت وجود داره و باعث ترک سایت توسط کاربران میشه رو بفهمی و با برطرف کردن این مشکلات و معضلات اوضاع سایتت رو بهبود ببخشی. البته در اوایل کار با این گزارش ممکنه با گزینههای مختلف اون چندان آشنا نباشی و نتونی گزارشهای چندان کاربردی را تولید کنی. اما اگه به کار خودت ادامه بدی و کم کم با تنظیمات بخشهای مختلفش آشنا بشی، مطمئن باش یه گزارش خیلی خوب و عالی میتونی تولید کنی که بهت برای بهبود شرایطت کمک میکنه. نظر تو در رابطه با گزارش User explorer چیه؟ عملکرد اون رو چطور توصیف میکنی؟ ممنون میشم نظرات و تجربیات مفیدت در این زمینه را در بخش کامنت با من و بقیه کاربران در میون بذاری. در آخر میخوام ازت تشکر کنم که تا آخر این مقاله با من همراه بودی و امیدوارم تونسته باشم تو رو به طور کامل با گزارش User explorer آشنا کنم..
اگر سوالی درباره کار با نرم افزار های کامپیوتری و یا موبایل سوالی داشتی، به راحتی میتونی با خدمات کامپیوتری رایانه کمک با استفاده از تلفن های ثابت : 9099071540 و شماره: 0217129 برای ارتباط از طریق موبایل تماس بگیری تا به جواب سوالاتت برسی و کارشناسان ما سوالاتت را در کمترین زمان پاسخ می دهند و ابهاماتت را برطرف می کنند.