محاسبه مجموعه مربعات در اکسل/ پشتیبانی کامپیوتر تلفنی
انتشار: 1399/11/06 - بروزرسانی: 1402/07/26 توسط: : سمانه مومنی

نحوه محاسبه مجموعه مربع اعداد در اکسل Excel

نحوه‌ی انجام محاسبات در اکسل

یافتن مجموعه مربعات در اکسل عملی  است که بارها به صورت مکرر با آن روبرو شده ایم و انجام داده ایم. فرمول نویسی در اکسل کار سختی نیست اما لازم است یاد بگیریم چگونه انجام دهیم. بسیاری از کاربران سوال را داشته اند فرمول نویسی در اکسل با کدام گزینه شروع می شود. در واقع یافتن مجموعه مربعات در میکروسافت اکسل  (Microsoft Excel) نیاز به وارد کردن داده های زیادی دارد. در این مقاله می خواهیم به نحوه محاسبه جمع مربع اعداد ( حاصل جمع توان دوم اعداد ) در اکسل بپردازیم که برای انجام مجموعه مربعات در اکسل زیاد شناخته شده نیست در حالی که مجموعه مربعات را به آسانی محاسبه می کند.

✴️✴️ تماس با کارشناسان فنی رایانه کمک  : ☎️از طریق تلفن ثابت 9099071540 و 📱 از طریق موبایل 0217129

 

 

آنچه در این مقاله می خوانیم:

یافتن مجموع مربعات برای چند سلول

محاسبه مجموع مربعات در اکسل

پاسخ به سوالات متداول کاربران در رابطه با نحوه محاسبه مجموعه مربع اعداد در اکسل   Excel

سخن پایانی

 

 

یافتن مجموع مربع برای چند سلول یک ستون

ابتدا اکسل را باز کنید در صفحه باز شده ستون جدیدی را در هر صفحه از اکسل که می خواهید انتخاب کنید و آن را برچسب گذاری کنید. توجه کنید حتما نیاز نیست سلول مربع ها در کنار هم باشند و همچنین قسمت خروجی نیز نباید باشند. می توانند هرجای صفحه اکسل باشد. در ادامه به حل محاسبه مربع های این سلول های ستون می پرداریم.

 

 

پس از انتخاب سلول مد نظر فرمول زیر را در سلول اول ستون جدید تایپ کنید :

SUMSQ=

 

 

از اینجا می توانید ترکیب حرف و عدد ستون و ردیف را به صورت دستی اضافه کنید. یا اینکه با کمک ماوس و کلیک این عمل را انجام دهید. در اینجا ما از ماوس استفاده خواهیم کرد. و کلیک می کنیم این بخش از فرمول در سلول به طور خودکار با نام   A2 پر می شود.

 

 

سپس یک ویرگول اضافه کنید و شماره بعدی را به فرمول اضافه می کنید. این بار فقط فرمول B2 را تایپ کنید  یا برای پر کردن خودکار سلول با ماوس کلیک نمایید تا B2 اضافه شود.

 

 

پرانتز فرمول نوشته شده ببندید و "Enter" را از صفحه کلید فشار دهید تا مجموع هر دو مربع نمایش داده شود. اگر می خواهید به  فرمول نویسی اینجا ادامه دهید، سلول های اضافی را با علامت کاما از هم جدا کنید و طبق نام گذاری  انجام شده در فرمول اضافه کنید.

برای استفاده از فرمول در سلول های اضافی، به دنبال مربع کوچک پر شده در سلول بگردید که راه حل اصلی محاسبه مجموع مربعات چند سلول در اینجاست. در این مثال، سلول انتخابی ما C2 است که این مربع کوچک مد نظر در پایین سلول سمت چپ گوشه سلول قرار دارد. روی مربع کلیک کنید و آن را تا آخرین ردیف جفت اعداد ستون ها بکشید تا جمع بقیه مربع ها به طور خودکار حساب شود.

 

 

حتماً  بعد از نصب ویندوز یا برای انجام کارهای مختلف فونت فارسی لازمت میشه با کلیک روی عنوان دانلود فونت فارسی کلی فونت پر کاربرد در اختیار شماس.

محاسبه مجموع مربعات در اکسل

در ستون "مجموع مربعات" که در مثال قبلی ایجاد کردیم (C2) ، فرمول زیر را تایپ کنید:

 

=SUM ( (A2) ^ 2 , (A3) ^ 2)

 

 

در روش دیگر ، ما فقط می توانیم اعداد را به جای نام سلول ها به فرمول اضافه کنیم. هر دو روش یکی است. این فرمول به این شکل است:

=SUM ( 9) ^ 2 , (29) ^ 2)

به عنوان مثال می توانید این فرمول ها را تغییر دهید ، سلول ها را تغییر دهید ، اعداد اضافی اضافه کنید یا مجموع مربع هایی را که حتی در کتاب کار شما نیست پیدا کنید. اگرچه با کمک آموزش های بالا به آسانی می توانید ، با استفاده از فرمول SUMSQ ، چندین مربع را محاسبه کنید ، اما راه حل ساده تر  این می باشد که برای سریعتر شدن عمل محاسبه این فرمول را تایپ کنید.

 

 

پاسخ به سوالات متداول کاربران در رابطه با نحوه محاسبه مجموعه مربع اعداد در اکسل   Excel

در این قسمت به تعدادی از سوالات کاربران در رابطه با نحوه محاسبه مجموع سلول‌ها در Excel در سیستم پاسخ خواهیم داد. کارشناسان مجرب و متخصص رایانه کمک برای ارائه خدمات کامپیوتری خود از طریق تماس تلفنی و پاسخگویی آنلاین به صورت شبانه روزی آماده پاسخگویی به سوالات شما عزیزان هستند

شما می توانید برای دریافت پاسخ سوال های خود از طریق تلفن های ثابت با شماره 9099071540 و از طریق موبایل با شماره  0217129 با کارشناسان رایانه کمک در ارتباط باشید.

فرمول نویسی در اکسل با کدام گزینه شروع می شود؟

در ابتدا برای فرمول نویسی شما باید از = استفاده کنید برای مثال برای فرمول جمع دو سلول باید به این صورت آن را بنویسید

: A2+ A3=

چگونه حاصل‌ جمع مربع اعداد چند ستون و ردیف مجاور را محاسبه کنیم؟

- برای جمع زدن توان ۲ اعداد، می‌ توانید ستون یا ردیفی جدید بسازید و در آن توان دوم اعداد را محاسبه کنید و سپس مقدار سلول‌های این ستون یا ردیف جدید را جمع بزنید. اما راهکار ساده‌تر، استفاده از تابع SUMSQ است که مستقیماً این کار را انجام می‌دهد.

فرمول نویسی در اکسل به چه صورت است؟

- فرمول نویسی ، از یک سری قوانین (پایه) پیروی می‌کند که لازم است ان ها را یادبگیرید و در اکسل انجام دهید. در این مقاله به نحوه محاسبه مجموعه مربع اعداد در اکسل   Excel پرداختیم. در صورت نیاز به اموزش های بیشتر فرمول نویسی می توانید از کارشناسان فنی رایانه سوال کرده و یا بسته آموزشی ده مهارت را تهیه فرمایید.

 

 

 

سخن پایانی 

امیدواریم مقاله نحوه محاسبه مجموعه مربع اعداد در اکسل   Excel برای شما مفید بوده باشد. اگر در مراحل بالا دچار مشکل شده اید می توانید از مشاوره رایانه کمک استفاده نمایید. چنانچه میخواهید با حل مشکلات کامپیوتری و ترفند های گوشی آشنا شوید باید از  اینستاگرام رایانه کمک را دنبال کنید و اگر قصد ذخیره کردن فیلم های آموزش کامپیوتر را بر روی گوشی و کامپیوتر خود به صورت کامل دارید میتوانید آپارات رایانه کمک را نیز دنبال کنید.

چنانچه با مشکلات کامپیوتری و موبایلی روبرو شدید میتوانید  با شماره های 909071540 یا 0217129 تماس گرفته و از کارشناسان مجرب در زمینه مشاوره تلفنی و اینترنت دریافت کنید.