حذف صفحه سایت از ایندکس گوگل
انتشار: 1401/07/02 - بروزرسانی: 1401/09/15 توسط: : سید جلال حسینی

نحوه حذف صفحات ایندکس شده در گوگل

حذف کردن صفحات ایندکس شده سایت از گوگل میتونه دلایل مختلفی داشته باشه ممکنه شما صفحه ای با ارزش پایین داشته باشید یا صفحه ای باشد که محتوای تکراری داشته باشد و برای سایت شما امتیاز منفی داشته باشد بنابراین لازم است این صفحه از صفحات ایندکس شده گوگل حذف شود وگرنه اعتبار سایت شما کسر میشود، قبلا در رابطه با افزایش سرعت ایندکس شدن صفحات سایت در گوگل با هم صحبت کردیم ، میدانیم که یکی از بزرگترین دغدغه های مدیران وب این است که کار کنند که صفحات وبسایت آنها زودتر از بقیه ایندکس شود و امتیاز مطالب تازه را بتوانند از آن خود کنند ، اما حذف صفحات ایندکس شده نیز یکی از مهمترین موضوعات است چرا که همین صفحات و کسر اعتباری که به واسطه این صفحات از سایت شما میشود دقیقا یکی از دلایلی است که باعث میشود صفحات سایت شما دیرتر ایندکس شود.

 

 

در این مقاله چه میخوانم؟

✅چرا لازم است صفحات ایندکس شده در گوگل را حذف کنیم؟

✅دلیل خارج کردن صفحات سایت از ایندکس گوگل چیست؟

✅حذف صفحه از گوگل به دلیل محتوای بی ارزش

✅حذف کردن صفحات با محتوای نامربوط به سایت از گوگل

✅محتوای قدیمی را از ایندکس شدن در گوگل حذف کنید

✅صفحات با اطلاعات خصوصی در گوگل نباید نمایش داده شود

✅صفحات حذف شده سایت را از ایندکس گوگل خارج کنید

✅صفحات مرتبط با محتوای سایت قبل را حذف کنید

✅نحوه پیدا کردن صفحات ایندکس شده در گوگل

✅نحوه حذف صفحات از ایندکس گوگل

✅رمزگذاری بر روی صفحات سایت

صفحه مورد نظر را noindex کنید

حذف صفحه سایت از سرچ کنسول

✅حذف لینک های سایت از سرچ گوگل

✅سخن آخر

 

چرا لازم است صفحات ایندکس شده در گوگل را حذف کنیم؟

فرض کنید که شما وارد یک مغازه ای میشود که 10 جنس بی کیفیت دارد و در کنار اینها چندین جنس با کیفیت هم دارد، معمولا این مغازه جزو مغازه هایی نیست که برای من و شما الویت سر زدن باشد چرا که قبلا جنس های بی کیفت هم در این مغازه دیدیم  پس خیلی خاطره خوبی از فروشنده و یا مغازه دار نداریم، دقیقا سایت هم همین است اگر خزندگان گوگل با برخی صفحاتی از سایت شما رو به رو شوند که ارور دارند و یا صفحاتی با محتوای کپی شده را مشاهده کنند و یا صفحاتی که سئو نشده و بی ارزش هستند از نظر خزندگان گوگل اعتبار سایت شما بالا نیست چرا که شما برای کابرانی که وارد سایتتان میشوند ارزش قائل نیستید و صفحاتی با ارزش پایین را همچنان روی وب سایت خود نگهداری میکنید! بنابراین در این مقاله که از طرف کارشناسان پشتیبان سئو رایانه کمک نوشته شده است ، تصمیم گرفتم شما را با این موضوع آشنا کنیم که چطور صفحات ایندکس شده را از گوگل حذف کنید و با این کار اعتبار سایت خود را بالا ببرید اما قبل از هر چیز لازم است ما با این صفحات آشنا شویم و بدانیم چه صفحاتی را لازم است از روی وب سایت خود حذف کنیم در ادامه به این موضوع خواهیم پرداخت.

 

 پیشنهاد مطلب: ثبت مکان در گوگل مپ

 

دلیل خارج کردن صفحات سایت از ایندکس گوگل چیست؟

به دلایل متعددی شما به عنوان یک وب مستر این تصمیم را میگیرید و ما اینجا مروری داریم بر مهمترین دلایلی که در نهایت لازم است تدابیری باندیشید و صفحات این چنینی را از گوگل حذف کنید

 

حذف صفحه از گوگل به دلیل محتوای بی ارزش

اولین موضوعی که میخواهم با هم بررسی کنیم ، بررسی ارزش محتوای یک صفحه است، فراموش نکنید اگر صفحات با محتوای بی ارزش دارید یا لازمه این لینک این صفحات را حفظ کنید و روی متاتگ های درست کار کنید و محتوای مناسبی را طی چندین آپدیت به این صفحه اضافه کنید و یا این صفحه را از ایندکس گوگل حذف کنید تا خشک و تر به پای هم نسوزد ، اجازه ندین محتواهای با ارزش شما قربانی این چند محتوای بی ارزش شوند ، بنابراین ما یا این صفحات را حذف میکنیم یا از ایندکس گوگل این صفحات را خارج میکنیم چرا میگم از ایندکس گوگل خارج میکنیم ؟ برای اینکه هم من میدانم هم شما که برخی صفحات نمیتوانند محتوای با ارزشی داشته باشند مثلا صفحه ورد کاربر ، صفحه انتقال به درگاه پرداخت ، صفحه فاکتور محصولات و یا صفحه پروفایل کاربران و .... ما برای این صفحات بخواهیم یا نخواهیم نمیتوانیم محتوای با ارزشی تولید کنیم اما چاره کار حذف صفحه نیست بلکه میتوانیم صفحه مورد نظر را از دسترس گوگل خارج کنیم تا ایندکس نشود که در ادامه به شما یاد خواهم داد.

 بعضی وقتا لازمه آنتی ویروس ویندوزت رو غیر فعال کنی اما میدونی چطور میشه فرایند غیر فعال کردن آنتی ویروس ویندوز رو بدون دردسر انجام داد؟

 

حذف کردن صفحات با محتوای نامربوط به سایت از گوگل

خیلی از افراد برای سایت خود از cms آماده وردپرس استفاده میکنند که ما در پکیج ده مهارت آموزش کامل وردپرس را برای شما قرار داده ایم، زمانی که شما از این سیستم مدیریت محتوا استفاده میکنید لازم است قالبی را نصب کنید که بتوانید با توجه به قالب مورد نظر طراحی برای سایت خود انجام دهید، اگر صرفا قالب خالی را نصب کنیم صفحات مرتبط را لازم است خودمان ایجاد کنیم اما زمانی که قالب مورد نظر را به صورت دمو نصب میکنیم یه تعداد بسیار زیادی صفحه ایجاد میشود که ممکن است کاملا با محتوای سایت ما نامربوط باشد معمولا چنین صفحاتی زبان فارسی ندارند و محتوای نامرتبط داخل آنهاست که در کنار تمام صفحات ارزشمندی که شما با محتوای مناسب ایجاد میکنید در گوگل ایندکس میشوند، این موضوع باعث کسر اعتبار سایت شما میشود و اعتبار صفحات دیگر سایت شما نیز پایین میآید بنابراین برای جلوگیری از کاهش رتبه سایت خود لازم است این صفحات از ایندکس گوگل حذف شوند.

 

محتوای قدیمی را از ایندکس شدن در گوگل حذف کنید

بسیاری از مواقع محتواهایی بر روی وب سایت شما قرار دارند که دیگر اعتباری ندارند فرض کنید من مطلبی دارم در رابطه با بهترین گوشی های سال 2010 این مطلب در حال حاضر دیگر اعتباری ندارد هیچ کاربری چنین چیزی را سرچ نمیکند و یا محصولی که دیگر تولید نمیشود و ما در وب مستر مشاهده میکنیم که برای مدت بسیار طولانی است که هیچ فردی این مطلب را سرچ نمیکند و کلیک نمیکند و حتی برای این مطلب خاص ایمپرشن هم نداریم ، خب طبیعتا این صفحات نباید دیگر با صفحات با ارزش سایت ما ایندکس شود

ما لازمه به گوگل اعلام کنیم دیگر نیازی به ایندکس کردن این صفحات نیست و اینها از نظر ما اعتبار ندارند و نیازی نیست به کاربران هم نمایش داده شود، این کار میتونه شدیدا به بهبود سئو سایت شما کمک کنه.

 

صفحات با اطلاعات خصوصی در گوگل نباید نمایش داده شود

ممکن است شما نیز مثل ما صفحاتی را داشته باشید که حاوی اطلاعات محرمانه ای باشد که صرفا لازم است برخی افراد خاص به این صفحات دسترسی داشته باشند، شما لازم است جلوگیری کردن از ایندکس شدن این صفحات سایت را بلد باشد ، نیازی نیست همه افراد به این صفحات دسترسی داشته باشند.

 

صفحات حذف شده سایت را از ایندکس گوگل خارج کنید

به دلایلی ممکن است شما صفحه ای را حذف کرده باشد حالا ایندکس شده و در گوگل است اما زمانی که کاربر عبارت کلیدی این صفحه را سرچ میکند و بر روی لینک سایت شما کلیک میکند با صفحه 404 رو به رو میشود این یعنی محتوایی که شما براش اینجایی دیگه اینجا نیست !!! دیدن این ارور و بک زدن و ... میدونید چه بلایی سر سایت شما میاره ؟ به شدت  افت اعتبار سایت خواهید داشت شاید فکر کنید منظور من از اعتبار اتوریتی سایت شماست اما نه ! منظور از اعتبار سایت اعتباری است که نزد گوگل دارد و پوزیشن سایت بر مبنای این اعتبار و کلی فاکتور دیگر تعیین میشود. بنابراین اگر صفحه ای را حذف کردین لازم است این صفحه را از ایندکس در گوگل نیز حذف کنید.

خدمات رایانه کمک : اگر در زمینه طراحی سایت و سئو سایت سوالی داشته باشید میتوانید با شماره 9099071540 از طریق تلفن های ثابت و با شماره 0217129 از طریق موبایل با کارشناسان پشتیبان سئو و طراحی سایت رایانه کمک تماس بگیرید، همچنین میتوانید به صورت رایگان درخواست خود را در سایت اصلی رایانه کمک ثبت کنید " درخواست طراحی و سئو سایت "

 

صفحات مرتبط با محتوای سایت قبل را حذف کنید

بسیاری از افراد برای اینکه زودتر بتوانند در گوگل بالا بیآیند کاری که میکنند این است که یک سایتی که اعتبار دارد را میخرند و شروع میکنند به کار کردن و تولید محتوا کردن برای این سایت تا در عبارت های کلیدی خودشان بتوانند این سایت را بالا بیآورند اولا به شما بگوییم اگر یک سایت خیلی خیلی نامرتبط را میخواهید بخرید لطفا دست نگه دارید !!! اگر شما یک سایت را از صفر شروع کنید خیلی کارتان راحت تر است تا اینکه یک سایت با یک محتوای دیگر داشته باشید و حالا بخواهید به گوگل بگویید اون کاری که قبلا میکردیم را دیگر نمیکنیم و در حال توسعه یک کار جدید هستیم! زحمت شما چندین برابر میشود ، اما به هر حال فرض میکنیم که شما یک سایت خریداری کردین که محتوای نامربوط به شما داخل این است زمانی که تولید محتوا میکنید لازم است محتواهای سایت قبلی را از ایندکس گوگل حذف کنید صرفا تغییر دادن محتوای صفحات و یا حذف URL  ها داخل سایت کفایت نمیکند لازمه از ایندکس گوگل هم حذف شود که در کنار محتوای جدید شما این محتوا نیز ایندکس نشود و گوگل نتواند مسیر کسب و کار شما و دسته ای که لازم است وب سایت شما درون این دسته قرار بگیرد را تشخیص دهد.

 

نحوه پیدا کردن صفحات ایندکس شده در گوگل

برای اینکه متوجه شوید صفحه ای از وب سایت شما در گوگل ایندکس شده است یا نه راحت ترین راه این است که در گوگل سرچ کنسول لینک صفحه موردنظر را در بخش inspect url کپی کنید و اجازه دهید گوگل به شما بگویید که آیا این صفحه را ایندکس کرده است یا نه!

اما اگر بخواهید لیستی از صفحات ایندکس شده سایت خود را ببینید چطور ؟ در ادامه به شما خواهم گفت

 

مشاهده لیست صفحات ایندکس شده سایت در گوگل

اگر من کلمه site را بنویسم و یک علامت : قرار دهم و بعد از آن آدرس سایت خودم را بنویسم چیزی که گوگل سرچ میکند تمام صفحاتی است که از وب سایت من تا به حال ایندکس شده است به همین راحتی

site:www.yoursite.com

حالا صفحات گوگل را ورق بزنید و هر صفحه ای که به نظر شما نباید در ایندکس گوگل باشد را بردارید تا به شما بگویم با این url چه کنید و چطور از ایندکس گوگل آن را حذف کنید.

اگر دوست داری فرایند خاموش کردن آنتی ویروس ویندوز رو یاد بگیری با من همراه باش!  

نحوه حذف صفحات از ایندکس گوگل

تا به اینجا با دلایل خارج کردن صفحات از ایندکس گوگل  آشنا شدیم ، همچنین یاد گرفتیم چطور صفحات ایندکس شده سایت خود را در گوگل مشاهده  کنیم حالا نوبت به این رسیده است که یاد بگیریم چطور صفحات ایندکس شده در گوگل را حذف کنیم

 

صفحه موردنظر را حذف و ریدایرکت کنید

نکته بسیار مهم که خیلی از وب مستر ها رعایت نمیکنند این است صفحه ای را از سایت خود حذف میکنند و به خیال خود میگویند این صفحه ارور 404 یا صفحه یافت نشد به کاربر میدهد و پس از مدتی از ایندکس گوگل حذف خواهد شد اما اولا اگر شما به گوگل بگویید که صفحه ای را میخواهید حذف کنید خیلی بهتر است تا خودش بفهمد اگر خودش این موضوع را بفهمد پای نابلدی شما و یا اهمیت قائل نشدن شما برای کاربران خود میگذارد که این شدیدا به ضرر شماست ، نکته دوم و مهمتر اینکه این صفحه به هر حال یک اعتباری دارد چرا از اعتبار آن برای صفحات دیگر خود استفاده نکنیم ! ابتدا صفحه را ریدایرکت 301 بزنید به یک صفحه دیگر که محتوای مشابه دارد و این محتوا توجیح کننده است و سپس این صفحه را حذف کنید.

 

رمزگذاری بر روی صفحات سایت

یکی از راه های عالی که در سیستم مدیریت محتوای وردپرس نیز به راحتی میتوانید به آن دسترسی داشته باشید رمز گذاشتن بر روی صفحات وب سایت است ، زمانی که شما برای صفحه ای از وب سایت خود رمزی را تعریف میکنید به این معنی است که جلو دسترسی گوگل به این صفحه را میگیرید ، بنابراین این صفحه دیگر ایندکس نمیشد و در اختیار کاربران قرار داده نمیشد و از طرفی ضربه ای نیز به اعتبار سایت شما نخواهد خورد ، بنابراین این کار را هر چه سریع تر انجام دهید با اینکار اطلاعات صفحه مورد نظر فقط با وارد کردن رمز و پسوردی که تعیین کرده اید قابل دستیابی است، برای انجام اینکار مراحل زیر را دنبال میکنیم.

1-ابتدا برگه و یا نوشته مورد نظر را باز کنی

2-حالا از قسمت سمت چپ باکسی که وجود دارد قسمت قابلیت مشاهده را ویرایش کنید

3-این بخش را بر روی حالت محافظت شده با رمز عبور قرار دهید و یک رمز برای صفحه خود انتخاب کنید

  

 صفحه مورد نظر را noindex کنید

نوایندکس کردن صفحه به این معنی است که به ربات گوگل میگویم ، دست نگه دار این صفحه را نمیخواهم ایندکس کنی ! ما متاتگی داریم به نام متاتگ noindex زمانی که در هدر صفحه خود از این متاتگ استفاده میکنیم گوگل این صفحه را ایندکس نمیکند، اگر یادتان باشد یکی از دلایلی که برای حل مشکل ایندکس نشدن صفحات وب سایت به شما گفتیم همین بود که قرار شد در view source بررسی کنید که این کد در متاتگ های شما موجود نباشد، اما حالا که میخواهید این صفحه ایندکس نشود کافیه این متاتگ را به صفحه مورد نظر خود اضافه کنید، نگران نباشید اگر به کد نویسی آشنایی ندارید و از سیستم مدیریت محتوای وردپرس استفاده میکنید جلوتر به شما میگویم که اینکار در وردپرس مثل آب خوردن انجام میشود.

<meta name=”robots” content=”noindex”>

 

در وردپرس ما معمولا از افزونه سئو یاست استفاده میکنیم تا سئو صفحات داخلی سایت خود را بررسی کنیم و بهترین کیفیت سئو را برای انتشار مطالب سایت داشته باشیم اگر این افزونه را نصب ندارید همین الان آن را نصب کنید

افزونه Yoast SEO را سرچ کنید و آن را نصب کنید زمانی که این افزونه را در سایت خود فعال میکنید در بخش پایین صفحه با گزینه هایی که در تصویر زیر مشاهده میکنید رو به رو میشوید

گزینه اول را بر روی خیر بگذارید با اینکار به گوگل میگویید ایندکس نکن این صفحه رو ! البته که سئو یاست یک کد متاتگ نوایندکس بالای این صفحه برای گوگل مینویسد که دیگه خزندگان گوگل این صفحه را ایندکس نکنند

خدمات رایانه کمک : اگر در زمینه طراحی سایت و سئو سایت سوالی داشته باشید میتوانید با شماره 9099071540 از طریق تلفن های ثابت و با شماره 0217129 از طریق موبایل با کارشناسان پشتیبان سئو و طراحی سایت رایانه کمک تماس بگیرید، همچنین میتوانید به صورت رایگان درخواست خود را در سایت اصلی رایانه کمک ثبت کنید " درخواست طراحی و سئو سایت "

 

 حذف صفحه سایت از سرچ کنسول

یکی از مهمترین کارهایی که یک وب مستر لازم است بلد باشد این است که برخی url ها را از داخل سرچ کنسول حذف کند تا به اینجا هر آنچه یاد گرفتیم داخل سایت بود اما شما لازمه کامل با سرچ کنسول آشنا شوید چرا که یکی از ابزار های شدیدا پر کاربرد گوگل محسوب میشود، برای حذف صفحه از سرچ کنسول مسیر زیر را طی میکنیم

1-در مرحله اول لازم است وارد سرچ کنسول شویم و پس از آن از منوی سمت چپ گزینه Removals  را انتخاب کنیم.

 

2- پس از انتخاب این گزینه صفحه زیر را مشاهده میکنید که لازم است بر روی دکمه NEW REQUEST کلیک کنید.

 

 

3-در مرحله بعد لازم است آدرس URL صفحه ی موردنظر را بصورت کاملا درست در کادر Enter URL  بنویسیم تا این صفحه را به ما نمایش دهد در این قسمت ما بخش های مختلفی داریم که در ادامه بررسی میکنیم :

Temporarily Remove URL  در این بخش لینکی که قرار میدهیم از سرچ گوگل به مدت 6 ماه بلاک میشه یعنی دیگر به کاربران نمایش داده نمیشود همچنین اسنیپت و کش انجام شده نیز حذف میشود ، تو کراول بعدی ریجنریت خواهد شد، و اگر میخواهیم این صفحه کامل حذف شود یعنی permanent removal صورت بگیرد لازم است این صفحه بلاک شده از سایت هم حذف شود تا به صورت کامل از گوگل نیز حذف شود.

Clear Cached URL  معمولا گوگل یک کش از صفحات در ذهن خود نگه میدارد این کشی که نزد گوگل است را حذف میکند تا مجدد ایندکس نشود کشی وجود نخواهد داشت. بنابراین اگر میخواهیم صفحه ای را  کامل حذف کنید باید از گزینه قبلی استفاده کنیم.

در بخش پایین هم اگر گزینه اول انتخاب شده باشد فقط همین یو آر الی که قرار داده اید حذف میشود ولی اگر صفحاتی دارید که prefix مشابه دارند و میخواهید تمام آنها حذف شود لازم است گزینه دوم را بزنید که ما پیشنهاد نمیدهیم ، به پیشنهاد کارشناسان سئو رایانه کمک بهتر است تک تک صفحاتی که قصد حذف لینک از سرچ گوگل را دارید بررسی شود و مجزا حذف شود.

زمانی که کار را به صورت کامل انجام دادیم گزینه  NEXT کلیک کنید.

 

حذف لینک های سایت از سرچ گوگل

در مرحله بعد شما با صفحه remove url رو به رو میشوید که تایید شما را میخواهد داشته باشد، میخواهد مطمئن شود شما در حذف کردن این لینک مصمم هستید، برای تایید نهایی بر روی SUBMIT REQUEST کلیک کنید تا درخواست حذف لینک شما از طرف گوگل مورد بررسی قرار گیرد اگر این لینک از داخل سایت شما هم حذف شده باشد گوگل صفحه را کامل حذف خواهد گرد وگرنه 6 ماه آن را نگه خواهد داشت.

 

سخن آخر

در این مقاله ما یاد گرفتیم چطور حذف لینک های سایت از سرچ گوگل را انجام دهیم ، خیلی از مواقع نیاز است از ایندکس شدن برخی صفحات سایت جلوگیری کنیم تا از اعتبار سایت ما کاسته نشود، روش هایی که در بالا به شما گفته شد همه تست شده و میتوانید با خیال راحت از آنها استفاده کنید همچنین اگر در زمینه سئو و مشاوره سئو و طراحی سایت سوالی داشته باشید کافیه با شماره 9099071540 تماس حاصل فرمایید ، رایانه کمک در کمترین زمان مشکلات شما را برطرف خواهد کرد همچنین اگر قصد تماس با ما با موبایل را دارید میتوانید از شماره 0217129 استفاده کنید.