تفاوت نوت پد  notepad++ ++  با نوت پد ویندوز چیست؟ - خدمات کامپیوتری تلفنی
انتشار: 1402/12/22 - بروزرسانی: 1402/12/22 توسط: : امیرحسین سالمی

تفاوت notepad++ با نوت پد ویندوز چیست؟

 

یکی از برنامه‌های پیش فرضی که موقع نصب ویندوز روی سیستم نصب می‌شه برنامه نوت پد هست. این برنامه در طول آپدیت‌های مختلفی که از سیستم عامل ویندوز به بازار عرضه شده، تغییر چندان زیادی نداشته. برنامه نوت ‌پد دارای کاربردهای مختلفیه و می‌تونی از اون برای نوشتن چک نویس، یادداشت‌های سریع یا چسباندن لینک مقاله‌های مختلف توی صفحات خالی استفاده کنی. اما یه برنامه  با امکانات فوق العاده هم به بازار عرضه شده که اسمش notepad++ هست و نسبت به نوت پد ویندوز از قابلیت‌ها و امکانات بسیار بهتری برخورداره.

اگه با خطای ERROR BOOKMARK NOT DEFINED در ورد روبرو شدی بزن روی لینک و نحوه رفع این خطا رو  برای بوک مارک ورد مطالعه کن.

 

از جمله امکانات برنامه notepad++ می‌تونم به پشتیبانی از افزونه‌ها، بهبود تجربه کاربری، هایلایت کردن syntax  و مواردی از این دست اشاره کنم. وجود امکانات و قابلیت‌های مختلف تو برنامه notepad++ باعث میشه که انجام دادن کارها با اون راحت‌تر از نوت پد معمولی باشه و از ابزارهای مختلف این برنامه میشه واسه افزایش بهره‌وری پرسنل استفاده کرد. من تو این مقاله قصد بررسی تفاوت‌های بین نوت پد ویندوز با notepad++ رو دارم. پس اگه تو هم دوست داری در این زمینه اطلاعات بیشتری به دست بیاری، با من در ادامه مقاله همراه باش.

فهرست مطلب

چه دلایلی سبب گرایش مردم به استفاده از notepad++ به جای نوت پد ویندوز شده؟

بررسی امکانات و ویژگی‌های برنامه notepad++

بررسی تفاوت‌های موجود بین نوت پد با notepad++

جمع ‌بندی

چه دلایلی سبب گرایش مردم به استفاده از notepad++ به جای نوت پد ویندوز شده؟

کاربران سیستم عامل ویندوز در مواقعی که قصد ذخیره سازی سریع اطلاعات رو دارند معمولاً سراغ نوت پد میرن و این اطلاعات رو توی نوت پد ذخیره می‌کنند. اما متاسفانه امکانات نوت پد پیش فرض ویندوز خیلی محدود و پایینه و این موضوع باعث گله مند شدن کاربران مختلف از این نرم‌افزار شده. علاوه بر این نوت پد پیش فرض ویندوز که یه ویرایشگر متنی سادس، حتی با زبان فارسی سازگاری درستی هم نداره و وقتی توش یه متن فارسی تایپ میشه، کاربر برای انجام کارهایی مثل راست به چپ کردن متن به دردسر می‌افته. به همین خاطر یه برنامه نرم‌افزاری فوق العاده به اسم notepad++ به بازار عرضه شده که جایگزین خیلی خوبی برای نوت پد ویندوز می‌تونه معرفی بشه. این برنامه جزو برنامه‌های رایگانه و از زبان‌های برنامه نویسی مختلف هم پشتیبانی می‌کنه.

چه دلایلی سبب گرایش مردم به استفاده از notepad++ به جای نوت پد ویندوز شده؟ - پشتیبانی کامپیوتری به صورت تلفنی

بررسی امکانات و ویژگی‌های برنامه notepad++

همانطور که قبلاً هم بهش اشاره کردم، برنامه notepad++ نسبت به نوت پد پیش فرض ویندوز از امکانات و قابلیت‌های بیشتری برخورداره. در ادامه قصد دارم به برخی از امکانات و قابلیت‌های این نرم‌افزار اشاره کنم:

بررسی امکانات و ویژگی‌های برنامه notepad++ - کمک کامپیوتری آنلاین

1.مشخص نمودن syntaxها

2.قابلیت جستجوی كامل و راحت با استفاده از جست‌وجوگر منظم برنامه

3.قابلیت ضبط و اجرای ماكروها

4.پشتیبانی از 42 زبان برنامه نویسی مختلف و برطرف کردن نیازهای کاربران در زمینه های گوناگون

5.قابلیت تنظیم کردن زبان جدید توسط خود کاربر (User Difine)

6.تفكیك و قالب بندی كدها

7.تكمیل خودكار كدها

8.شناسایی قوانین زبان مد نظر کاربر با استفاده از برنامه .notepad++ با انجام این کار به برنامه می‌گی که مثلا چه علامت‌هایی به معنی کامنت‌ها هستند و هر علامتی برای چه کاری مورد استفاده قرار می‌گیره و با این کار کاربر می‌تونه رنگ و قواعد رو مطابق با سلیقه خودش ادیت کنه.

9.ویرایش چندین سند و فایل متنی به صورت همزمان

10.قابلیت Drag & Drop کردن و باز کردن اسناد

11.امکان بزرگ‌نمایی و کوچک‌نمایی روی متن

12.امکان باز کردن چندین فایل در یک پنجره و امکان فراخوانی آن‌ها با باز کردن مجدد نرم افزار

13. قابلیت جایگزینی متن برای ویرایش متن

14. این برنامه از زبان‌های مختلفی پشتیبانی می‌کند و سازگاری خوبی با زبان فارسی دارد. بنابراین ویرایش متون فارسی در آن به سادگی انجام می شود.

پیشنهاد مطلب : تنظیمات پاورقی (Footnotes) در ورد

بررسی تفاوت‌های موجود بین نوت پد با notepad++

اگه بخوام به تفاوت‌های بین نوت پد با notepad++ اشاره کنم، باید بهت بگم که در کل اون امکاناتی که توی نوت پد پیش فرض ویندوز وجود داره خیلی خیلی محدوده. این در حالیه که امکانات موجود در notepad++ خیلی بیشتر از نوت پد معمولیه و تو همین مقاله به بررسی این امکانات پرداختم. نوت پد پیش فرض ویندوز برای کاربران فارسی زبان مشکلات بسیار مختلفی را به وجود میاره و کار کردن با این برنامه از راست به چپ خیلی سخته. علاوه بر این نوت پد اطلاعات رو به طور پیشفرض در قالب فرمت UTF-8  ذخیره نمی‌کنه.

تصویری از محیط برنامه notepad++ - خدمات کامپیوتری تلفنی

این موضوع باعث به وجود آمدن مشکل برای کاربران فارسی زبان برای ذخیره کردن اطلاعات با استفاده از این نرم‌افزار شده. البته از نکات مثبت برنامه نوت پد هم میتونیم به در دسترس بودن اون در ویندوز و سبکتر بودن نسبت به نرم افزار های مشابه اشاره کنیم توی ویندوز ۱۱ هم امکانات بیشتری به این برنامه اضافه شده و قابلیت باز کردن تب های مختلف توی این برنامه گنجانده شده‌ و از طرفی برنامه notepad++ از زبان‌های برنامه نویسی مختلفی پشتیبانی می‌کنه و کلیه اشکالات موجود در نوت پد پیش فرض ویندوز رو برطرف کرده. پس برای اینکه بتونی برای ویرایش متنهات یه ویرایشگر خوب با امکانات مناسب در اختیار داشته باشی بهت پیشنهاد می‌کنم در اولین فرصت ممکن نسبت به نصب برنامه notepad++ روی سیستمت اقدام کنی.

راستی اگه قصد دانلود نرم افزار notepad++ رو داری، روی همین لینک کلیک کن.

رایانه کمک

جمع ‌بندی

تو این مقاله به بررسی تفاوت‌های موجود بین نوت پد با notepad++ پرداختم و گفتم که برنامه نوت پد پیش فرض ویندوز به دلیل امکانات محدودی که داره محبوبیت کمتری بین کاربران داره و علاوه بر این کاربران فارسی زبان در حین استفاده از این نرم‌افزار چه برای نوشتن اطلاعات از راست به چپ و چه برای ذخیره سازی اطلاعات با مشکل مواجه هستند. نظر تو درباره برنامه notepad++ چیه؟ آیا امکانات اون رو برتر و بهتر از برنامه نوت پد پیش فرض ویندوز می‌دونی؟ ممنون میشم نظرات و تجربیات مفیدت در این زمینه را در بخش کامنت با من و بقیه کاربران در میون بذاری.

در آخر می‌خوام ازت تشکر کنم که تا آخر این مقاله با من همراه بودی و امیدوارم تونسته باشم بهت کمک کنم تا تفاوت‌هایی که بین نوت پد با notepad++ وجود داره رو به خوبی درک کنی.

 اگر سوالی درباره نحوه استفاده از برنامه notepad++ برای انجام کارهای مختلف داشتی، به راحتی می‌تونی با خدمات کامپیوتری رایانه کمک با استفاده از تلفن های ثابت : 9099071540 و شماره: 0217129 برای ارتباط از طریق موبایل تماس بگیری تا به جواب سوالاتت برسی و کارشناسان ما سوالاتت را در کمترین زمان پاسخ می دهند و ابهاماتت را برطرف می کنند.