انواع گزارش ها در ga4 | رایانه کمک
انتشار: 1402/12/23 - بروزرسانی: 1402/12/23 توسط: : امیرحسین سالمی

معرفی انواع گزارش ها در ga4

با اینکه مدتی از عرضه ی گوگل آنالیتیکس 4 میگذره اما مطمئنم هنوز هم دنبال یادگیری بخشهای متنوع آن هستی، یعنی تا تمامی جزئیات ابزارهای مختلف رو بلد نباشی نمیتونی از رقبات جلو بزنی؛ پس اگه سئوکاری و در این زمینه فعالیت داری بهت پیشنهاد میکنم واسه یادگیری انواع گزارش ها در ga4 حتما تا آخر این مقاله از رایانه کمک با من همراه باش؛ مطمئنم این مطلب خیلیییی به دردت میخوره.

📍 راستی اگه دنبال یک منبع رایگان واسه دانلود نرم افزارهای مختلف میگردی یادت باشه سری به سایت دانلود رایانه کمک بزنی، خیالت راحت دست خالی برنمیگردی! 😊

فهرست مطالب

GA4 یا گوگل آنالیتیکس 4 چیست؟

معرفی گزارشهای کاربردی در Google Analytics 4

هوش مصنوعی در Google Analytics 4

و اما در آخر...

GA4 یا گوگل آنالیتیکس 4 چیست؟

قطعا دیگه Google Analytics 4  رو خیلی خوب میشناسی اما بذار قبل از اینکه برم سراغ اصل مطلب در مورد این ابزار یک کم بهت توضیح بدم ببین گوگل آنالیتیکس که معرف حضورت هست همون ابزار رایگانی که گوگل در اختیار صاحبان وب سایتها قرار داده تا بتونند با بررسی آن کیفیت و رتبه ی سایتشون رو بهبود ببخشند؛ GA4 که در تاریخ 2020 به عنوان نسخه بتا عرضه شد حالا به عنوان نسخه ی اصلی در دسترس قرار داره، در حقیقت گوگل آنالیتیکس 4 برعکس اینورسال به جای اینکه تمرکزش رو بذاره روی صفحات و مشاهده ی آنها بر روی رویدادها (event) تمرکز کرده و میاد با بررسی رویداد، کلیک روی دکمه ها، مشاهده ی ویدئوها، تعامل با عناصر صفحه رفتار کاربران رو به خوبی تجزیه و تحلیل میکنه.

خلاصه اینکه ga4 در مقایسه با گوگل آنالیتیکس اینورسال کلییییی تغییرات مثبت داشته به خصوص در بخش گزارش دهی که حالا در ادامه بیشتر بهت توضیح میدم.

پیشنهاد مطلب: معرفی گزارش Free form در ga4

 

معرفی گزارشهای کاربردی در Google Analytics 4

در بخش گزارشهای پیشرفته (Advanced Analysis Reports) میتونی به موارد زیر دسترسی داشته باشی:

معرفی گزارش Traffic acquisition: Session در ga4

 

این گزارش رو در گوگل آنالیتیکس یونیورسال هم دیدی، همون گزارشی که از مسیر Acquisition و All traffic بهش میرسیدی و میتونستی کانالهای ورودی رو بر حسب منبع مشخص در Session   نشون بدی.

ویژگیهای گزارش Traffic acquisition در ga4

اگه متخصص سئو باشی میدونی که یکی از مهمترین گزارشهایی که لازم داری گزارش کانالهای ورودی سایت است تا بتونی ترافیک ارگانیک سایتت رو مشاهده کرده و با کانالها مقایسه کنی، خوشبختانه با کمک دو گزارش Traffic acquisition میتونی ورودی از کانال های مختلف رو با میزان ترافیک ارگانیک مقایسه کنی گزارشی اینطور تفکیک شده در یونیورسال وجود نداشت!

ویژگیهای گزارش Traffic acquisition در ga4 | تعمیر لپتاپ

 

بررسی گزارش Referral در GA4

اگه سئوکار باشی که قطعا با بک لینک و اهمیتش واسه رتبه ی سایت آشنا هستی، این بک لینکها اگه بی کیفیت باشند قطعا تاثیری در سئوی سایت ندارند و واسه همین باید هم تعداد و هم کیفیتشون رو بررسی کنی که این امر به کمک گزارش Referral امکانپذیر شده؛ در واقع از این بخش میتونی ترافیک ورودی به وبسایتت رو از سایتهای دیگه ببینی؛ جالبه بدونی که این بخش به صورت مجزا در گوگل آنالیتیکس یونیورسال وجود نداشت.

واسه دسترسی به این قسمت باید از بخش Reports و Acquisition گزارش Traffic acquisition: Session رو انتخاب کنی؛ حالا میتونی ترافیک ورودی از سایتهای دیگه رو در جدول ببینی. باز هم با وارد کردن عبارت Referral در سرچ بالای صفحه میتونی فقط همین گزارش رو ببینی.

بررسی گزارش Referral در GA4 | خدمات کامپیوتری حضوری

 

کاربرد گزارش User acquisition در گوگل آنالیتیکس 4

این گزارش ورودیها رو بر اساس اولین منبع کاربر ثبت میکنه میدونی یعنی چی؟؟!! الان بهت میگم ببین مثلا اگه کاربر دفعه ی اول از گوگل وارد سایت بشه و بار دیگه از منبعهای مختلف در این صورت همه ی سشن ها (session ) واسه گوگل یعنی همون ورودی اول ثبت میشه. شاید با خودت بپرسی خوب این گزارش به چه دردی میخوره؟!! این گزارش بهت نشون میده کدوم کانالها کاربر رو با سایتت آشنا کرده همین! 😉

میتونی از منوی Reports و از بخش Acquisition این گزارش رو ببینی، اگه میخوای متوجه بشی ترافیک ارگانیک چقدر بوده کافیه از قسمت سرچ بالای صفحه عبارت Organic رو جستجو کنی.

 

دسترسی به گزارش landing page در گوگل آنالیتیکس 4 چگونه است؟

لندینگ پیج اولین صفحه ای است که کاربر از طریق آن وارد سایت شده، این گزارش میتونه خیلی بهت کمک کنه مثلا از این صفحات میشه واسه تشویق کاربران به خرید محصول یا مطالعه ی مقالات دیگه استفاده کرد، با این بخش جذااااب 😍 در GA4 خیلی راحت متوجه میشی کدوم محتوا بهتر عمل کرده است.

گزارش landing page در گوگل آنالیتیکس 4 | حل مشکل رایانه

تجزیه و تحلیل کانورژن ها در  Google Analytics 4

کانورژن ها در حقیقت تعامل کاربر با تبلیغات برند سایتت است حالا این تعامل شامل کلیک، پر کردن فرم، خرید، عضویت خبرنامه و ... میشه؛ گوگل آنالیتیکس 4 تحلیل این بخش رو در اختیارت گذاشته تا کیفیت ورودیها رو بررسی کنی چون ممکنه خیلی از کاربران وارد سایت شده اما این اقدامات رو انجام ندهند.

واسه به دست آوردن گزارش کامل و صحیح از این بخش باید ایونتها رو تعریف کرده و از بخشAdmin  و  Conversionبه عنوان کانورژن تعریفشون کنی و بعد گزارشهای مربوط به این بخش رو ببینی.

 پیشنهاد مطلب: اسکریمینگ فراگ چیست؟

بررسی سرچ کنسول در گوگل آنالیتیکس 4

این گزارش بهت کمک میکنه تا بعد از اتصال سرچ کنسول به نسخه ی جدید گوگل آنالیتیکس، اطلاعات مربوط به سرچ کنسول رو در ga4 ببینی در واقع این بخش کارتو خیلی آسون کرده 😉.

بازگشت کاربران در GA4

یکی دیگه از فاکتورهای مهم سئو نرخ بازگشت کاربر است، در واقع هرچی تعداد کاربران بازگشتی به سایت بیشتر باشند گوگل بیشتر خوشش میاد و میتونی رتبه ی بهتری بگیری، واسه دیدن این گزارش باید از بخش Reports و در پایین گزینه ی Monetization روی  Retention یا Overview کلیک کنی تا برسی به گزارشهای Retention. تازه میتونی از بخش Explore از طریق گزارشهای Cohort اطلاعات خوبی در اینباره به دست بیاری.

 

پیدا کردن کاربران موبایلی در گوگل آنالیتیکس 4

دیگه اینروزها هیچ کسی رو پیدا نمیکنی که از تاثیر نحوه ی باز شدن سایت در پلتفرمهای مختلف روی سئو بی خبر باشه، واسه دیدن ترافیک موبایل میتونی از طریق بخش Reports و گزینه ی Tech details و بعد از آن User رو انتخاب کنی؛ حالا با انتخاب گزینه ی Device category میتونی ترافیک موبایل رو به صورت مجزا ببینی.

بررسی سرچ کنسول در گوگل آنالیتیکس 4 | حل مشکل گوشی

هوش مصنوعی در Google Analytics 4

پای هوش مصنوعی مثل خیلی دیگه از برنامه ها به گوگل آنالیتیکس 4 هم باز شده و در این بخش با تجزیه و تحلیل آمار سایت توسط هوش مصنوعی یکسری اطلاعات به صورت خودکار بهت نشون داده میشه که میتونه در سئوی سایتت خیلی موثر باشه. واسه دیدن این بخش میتونی از منوی Reports گزینه ی Report snapshot رو انتخاب کرده و با کلیک روی گزینه ی View all insights وارد بخش آمارها بشی.

 رایانه کمک

و اما در آخر...

از اینکه تا آخر این مقاله با من همراه شدی ازت ممنونم و امیدوارم الان با گزارش های ga4 آشنا شده باشی، اگه در خصوص گوگل آنالیتیکس 4 با سوال یا مشکلی مواجه شده و نیاز به راهنمایی داشتی کافیه از طریق شماره های 9099071540  و  0217129  با کارشناسان رایانه کمک تماس بگیری، متخصصین این مجموعه میتونن به صورت تلفنی و اینترنتی راهنماییت کنند.

راستی اگه به ویدیوهای آموزشی علاقه داری حتما سری به آپارات رایانه کمک بزن چون کلیییی کلیپ کاربردی واست گذاشتم 😉.