آشنایی کامل با Conversion Rate در ga4 – پشتیبانی کامپیوتری به صورت تلفنی
انتشار: 1402/12/24 - بروزرسانی: 1402/12/24 توسط: : امیرحسین سالمی

آشنایی کامل با Conversion Rate در ga4

تو دیجیتال مارکتینگ و بازاریابی عملکردی، سعی شده تا بر حسب داده‌ هایی که وجود داره هزینه‌ ها انجام بشه تا در نهایت بشه با بهینه سازی و کاهش هزینه‌ ها، میزان سود و درآمد رو افزایش داد. پارامتر های مختلفی می ‌تونن تو رسیدن به این هدف بهمون کمک کنند که از اون جمله می ‌تونم به نرخ تبدیل اشاره کنم. نرخ تبدیل اقدام به تعریف اهداف مهم کاربر در مارکت می ‌کنه و محاسبه اون می ‌تونه اطلاعات با ارزشی رو در اختیار فرد قرار بده. به همین خاطر من تو این مقاله می ‌خوام به طور کامل تو رو با Conversion Rate در GA4  آشنا کنم. پس اگه تو هم دوست داری در رابطه با Conversion Rate اطلاعات بیشتری به دست بیاری تا بتونی ازش برای رسیدن به اهداف مالی خودت بهترین استفاده رو کنی، پیشنهاد می ‌کنم خوندن ادامه این مقاله رو از دست ندی.

فهرست مطالب

درباره ga4 کمی بیشتر بدانیم

تعریف کانورژن

نحوه محاسبه نرخ تبدیل

بررسی تفاوت‌ های User Conversion Rate  و Session Conversion Rate

چگونگی مشاهده نرخ تبدیل در GA4  

چگونگی مشاهده نرخ تبدیل در گزارش‌ های Explore

جمع ‌بندی

درباره ga4 کمی بیشتر بدانیم

ga4 نسل جدید گوگل آنالیتیکس هست که نسبت به نسخه‌های قبلی از امکانات بیشتری برخورداره و بین کاربرا خیلی محبوبه. این ابزار به وسیله کمپانی گوگل در اختیار صاحبان وب سایت قرار داده شده تا با استفاده از اون بتونن کیفیت سایت خودشون از جهات مختلف رو مورد تحلیل و بررسی قرار بدن و با شناسایی نقاط ضعف و قوت، در صدد بهبود سایتشون بر بیان. تحلیل‌هایی که توسط ga4 در اختیار دیجیتال مارکترها و وب مسترها قرار می‌گیره می‌تونه به اون‌ها کمک کنه تا خیلی راحت‌تر اهداف خودشون برای بهبود امکانات سایت رو دنبال کنند. این ابزار کمک می‌کنه تا این کاربرا بتونن نقاط ضعف سایتشون رو شناسایی کنند و با تقویت این نقاط امکانات سایت رو بهبود ببخشند. در نتیجه با استفاده از این ابزار صاحبان سایت خیلی راحت می‌تونن اولویت‌ها و نیازهای مشتریان رو بررسی کنند و سایت خودشون رو به سمتی سوق بدن که بتونه به بهترین شکل ممکن نیاز کاربران را مرتفع کنه و اون‌ها را ترغیب به بازدید مجدد از وب سایت کنه.

پس اگه قصد بهبود عملکرد سایتت رو داری بهت پیشنهاد می‌کنم که حتماً از ابزار ga4 گوگل که به صورت رایگان در اختیار کاربران قرار گرفته استفاده کنی. بسیاری از دارندگان سایت با کمک گرفتن از ابزار ga4 نیازها و اولویت‌های مشتری رو شناسایی می‌کنند و اهدافشون رو جوری تنظیم می کنند که بتونه نیاز مشتریان را برطرف کنه و با این کار اون سازمان موسسه محبوبیتش در بین کاربران روز به روز بیشتر بشه. ga4 نسبت به نسخه‌های قبلی تغییرات زیادی رو تجربه کرده و عملکردش نسبت به اونا خیلی بهبود داشته. علاوه بر این امکانات جدیدی هم توی این نسخه از گوگل آنالیتیکس گنجونده شده تا بتونه به بهترین شکل ممکن به نیاز کاربران پاسخ بده. پس این نسخه از گوگل آنالیتیکس یه نسخه ساده و پیش پا افتاده نیست.

رایانه کمک

تعریف کانورژن

هر اقدام خوبی که واسه کسب و کار به وسیله کاربر تو اپلیکیشن یا سایت انجام می شه، به عنوان یک کانورژن در نظر گرفته می ‌شه. از جمله مهمترین کانوورژن‌ هایی که تو سایت‌ های مختلف وجود دارند می ‌تونم به مواردی مثل تکمیل فرم ثبت نام در خبرنامه، خرید و مواردی از این دست اشاره کنم. کسایی که قبلاً از آنالیتیکس یونیورسال واسه چک کردن نتیجه فعالیت‌ های بازاریابی و کمپین‌ های تبلیغاتیشون استفاده می ‌کردند با مفهوم Goal  آشنا هستند. اما باید بدونی که تو آنالیتیکس ۴ این مفهوم وجود نداره و به جاش این اقدامات ارزشمند با نام Conversionاندازه‌گیری و گزارش دهی می شه.

در آنالیتیکس ۴ امکان مشاهده Conversion  وجود داره و به خاطر اینکه کاربرا بعد از نصب آنالیتیکس ۴ روی سایت نمی ‌تونستن کانورژن ریت رو ببینن، در نتیجه تو نسخه‌ های جدید سعی شد تا این امکان در اختیار کاربرا قرار داده بشه. دلیل اهمیت این موضوع اینه که مشاهده کانورژن ریت که یه متریک کاربردی و خیلی مهمه به کاربر کمک می ‌کنه تا بهتر بتونه به اهداف بازاریابیش دست پیدا کنه. شاید برات جالب باشه که بدونی گوگل آنالیتیکس ۴ هم کانورژن ریت معمول رو که درصد سشن‌ های شامل کانوورژن به کل سشن‌ هاست رو به کاربر نشون می ده و هم یه نوع جدید از کانورژن ریت که تعداد یوزر های تبدیل شده به کل یوزر ها در سایت هست رو هم در اختیار کاربر قرار می ده.

پیشنهاد مطلب: معرفی انواع گزارش ها در ga4

نحوه محاسبه نرخ تبدیل

برای محاسبه Conversion Rate در اولین قدم باید مهم‌ترین اقدامات کسب و کار را به عنوان کانورژن معرفی کنیم و در نهایت اقدام به ردیابی و تحلیل نتایج به دست اومده کنیم. البته تعداد کانورژن‌ ها به صورت تکی نمی ‌تونه یه تحلیل درست در اختیارمون قرار بده. مثلاً یه سایت رو در نظر بگیر که توی یه تایم مشخص ۱۰۰ تا کانورژن داشته باشه و یه سایت دیگه تو همین تایم ۲۰۰ تا کانوورژن رو به ثبت برسونه. با تحلیل نتایج این دو تا سایت به این نتیجه می ‌رسیم که سایت دوم برای اینکه بتونه کاربران رو ترغیب به انجام کانورژن‌ ها کنه عملکرد موفق‌تری داشته. اما اگه بیایم بررسیمون رو یکم دقیق‌تر کنیم و ببینیم که این تعداد کانورژن واسه چه تعداد کاربر به ثبت رسیده، ممکنه نتیجه برعکس بشه! مثلاً اگه بفهمیم سایت اول این ۱۰۰ تا کانورژن رو از ۱۰۰۰ کاربر و سایت دوم از ۲۰۰۰ تا کاربر به دست آورده، نتیجه این می شه که سایت اول تو ترغیب تعداد کاربرا یه جورایی بهتر عمل کرده. چون تعداد ورودی‌ های سایتش محدودتر بوده و با توجه به این تعداد، عملکردش موفق‌تر بوده.

با درک این مثال اهمیت استفاده از متریک نرخ تبدیل معلوم می شه. پس اگه تعداد کانورژن رو به نسبت بقیه متریک‌ ها حساب کنیم، در انتها تحلیل‌ های بهتری به دست میاریم و در نهایت می ‌تونیم یه مقایسه خوب تو کانال‌ های مختلف ورودی کاربران برای محاسبه کیفیت هر کانال انجام بدیم. جالبه بدونی که تو نسخه یونیورسال یک متریک نرخ تبدیل واسه سشن‌ ها وجود داشت. این در حالیه که توی GA4  دو تا متریک مختلف واسه کانورژن‌ ها وجود داره.

نرخ تبدیل سشن‌ ها در GA4  

متریک فوق درست مثل نسخه یونیورسال اقدام به محاسبه درصد تعداد سشن‌ هایی که به کانورژن منجر شدن می ‌کنه. فرمول محاسبه این متریک در ادامه آورده شده:

نرخ تبدیل سشن‌ ها در GA4  - مشاوره کامپیوتری تلفنی

پس اگه توی یه تایم مشخص تعداد سشن‌ های کل سایت ۱۰۰ و تعداد کانوورژن‌ های اون ۱۰ باشه، در نهایت نرخ تبدیل معادل با ۱۰ درصد می شه. بررسی این نرخ تبدیل در گزارشات به کاربر این امکان رو می ده تا اقدام به مقایسه کانال‌ های ورودی سایت با هم بکنه و عملکرد اون‌ ها در انجام تبدیل رو مورد بررسی قرار بده. باید بهت بگم که به جز این نرخ تبدیل، یه متریک دیگه هم وجود داره که تو قسمت بعدی اون رو برات معرفی می ‌کنم.

نرخ تبدیل کاربران در GA4  

اگه کانورژنت جوری باشه که کاربر فقط یه بار باید اونو انجام بده، پس اگه تحلیل بر مبنای نرخ تبدیل سشن‌ ها انجام بشه ممکنه تو گمراه بشی. مثلاً کانورژن خرید و کانورژن عضویت در خبرنامه رو در نظر بگیر. کانورژن اولی ممکنه چندین بار انجام بشه، این در حالیه که کانورژن دومی فقط یک بار لازمه تا انجام شه. مثلاً فرض کن که از طریق یه منبع ورودی ۱۰ تا کاربر و هر کدوم ۵ مرتبه وارد سایت شدن و همه این ۱۰ تا کاربر هم عضو خبرنامه سایت شدند. در این صورت تعداد سشن‌ ها خیلی راحت با ضرب کردن تعداد کاربر و دفعات ورود اون‌ ها به سایت به دست میاد که معادل عدد ۵۰ هست. حالا برای اینکه بتونیم نرخ تبدیل سشن رو به دست بیاریم کافیه عدد ۱۰ رو بر ۵۰ تقسیم کنیم که می شه ۲۰ درصد! حالا اگه همه این افراد کانورژن مد نظر تو رو انجام داده باشند و اگه از یه ورودی دیگه ۵۰ تا کاربر و هر کدوم یک مرتبه وارد سایت بشن و ۱۰ نفر از این ۵۰ نفر هم تو خبرنامه عضو بشن، بازم نرخ تبدیل سشن در این حالت هم معادل ۲۰ درصد می شه.

خوب همونطور که دیدی تو حالت اول با وجود اینکه تعداد کاربرا کمتر بودند اما در انتها نرخ تبدیل سشن ۲۰ درصد شد. ولی تو حالت دوم تعداد کاربران چندین برابر بیشتر بود و نرخ تبدیل انتهایی این حالت هم معادل ۲۰ درصد بود. پس این دو تا کانال ورودی با وجود اینکه هر دو دارای نرخ تبدیل سشن ۲۰ درصد هستند، اما به یک شکل عمل نکردند و عملکرد کانال ورودی اول به مراتب بهتر از دومی بوده.

فرمول محاسبه این متریک به صورت زیره:

نرخ تبدیل کاربران در GA4  - خدمات کامپیوتری تلفنی

پس واسه کانورژن‌ های عنوان شده و کانوژن‌ هایی مثل خرید به دست آوردن نرخ تبدیل کاربران می ‌تونه یه اقدام بسیار مفید و کاربردی باشه و بهت کمک کنه تا بتونی متوجه شی که کدوم یک از کانال‌ های ورودی عملکرد بهتری داشته و کدام یک از خودش ضعف نشون داده. برای محاسبه نرخ تبدیل سشن‌ ها، سشن‌ هایی که توی اون‌ ها کانورژن اتفاق افتاده محاسبه می شن. اما برای محاسبه نرخ تبدیل کاربران تعداد کاربرانی حداقل برای یک بار اون کانورژن رو انجام دادن ملاک قرار می ‌گیره. اگه بتونی تفاوت و کاربرد این دو تا نرخ تبدیل رو متوجه شی می ‌تونی تحلیل خوب و درستی از نتایج به دست بیاری و در نهایت کسب و کارت رو به بهترین شکل ممکن رونق و توسعه ببخشی.

برای دریافت راهنمایی بیشتر درباره نحوه محاسبه نرخ تبدیل کاربران در GA4  می تونی با کارشناسان رایانه کمک با استفاده از تلفن های ثابت : 9099071540 و شماره: 0217129 برای ارتباط از طریق موبایل تماس بگیری تا به جواب سوالاتت برسی.

بررسی تفاوت‌ های موجود بین User Conversion Rate  و Session Conversion Rate

دو کانورژن ریت User Conversion Rate و Session Conversion Rate از جهات مختلفی با همدیگه تفاوت دارند که در ادامه به برخی از این تفاوت‌ ها اشاره می ‌کنم:

1.متریک User Conversion Rate درصد کاربرانی که تبدیل شدن رو نشون می ده. این در حالیه که متریک Session Conversion Rate درصد سشن‌ هایی که یک یا چند کانورژن در اون‌ ها رخ داده رو نشون می ده.

2.برای محاسبه متریک User Conversion Rate تعداد کل کاربرانی که کانورژن داشتند بر تعداد کل کاربران تقسیم می ‌شه. اما برای محاسبه متریک Session Conversion Rate تعداد کل سشن‌ هایی که کانوژن توشون اتفاق افتاده به کل سشن‌ ها تقسیم می ‌شه.

3.در متریک User Conversion Rate هر کاربر فقط یک بار شمرده می شه و تعداد کانوژن‌ هایی که داشته تاثیری بر این شمارش نمی ‌ذاره.

چگونگی مشاهده نرخ تبدیل در GA4  

تا اینجای مقاله با دوتا متریک نرخ تبدیلی که تو GA4  وجود داره آشنا شدی. حالا می ‌خوام تو این قسمت بهت نحوه مشاهده این دو تا نرخ تبدیل تو گزارش‌ های مختلف GA4  رو آموزش بدم. به طور پیش فرض تو گزارش‌ های استاندارد این متریک‌ ها وجود ندارند و کاربر در صورت تمایل می ‌تونه اون‌ ها را به گزارش اضافه کنه. در ادامه نحوه انجام این کار رو بهت آموزش می دم:

چگونگی اضافه کردن نرخ تبدیل به گزارش‌ های استاندارد GA4  

برای اینکه بتونی نرخ تبدیل رو به گزارش‌ های استاندارد GA4  اضافه کنی، باید به صورت زیر عمل کنی:

1.روی منوی GA4  کلیک کن و سپس گزینه Report  رو انتخاب کن.

چگونگی اضافه کردن نرخ تبدیل به گزارش‌ های استاندارد GA4  - رایانه کمک

2.حالا از قسمت Acquisition  روی گزینه Traffic acquisition کلیک کن.

چگونگی اضافه کردن نرخ تبدیل به گزارش‌ های استاندارد GA4  - ارتباط با کارشناسان کامپیوتری

3.با انجام این کار یه جدول بهت نشون داده می شه که تعداد کانوورژن‌ ها توی ستون Conversions  اون آورده شده. ولی هنوز هم متریک نرخ تبدیل دیده نمی ‌شه.

چگونگی اضافه کردن نرخ تبدیل به گزارش‌ های استاندارد GA4  - کمک کامپیوتری آنلاین

4.پس برای اینکه بتونی Conversion Rate رو به جدول فوق اضافه کنی، تو قسمت بالای گزارش روی آیکون مداد که اسمش Customize report  هست کلیک کن.

چگونگی اضافه کردن نرخ تبدیل به گزارش‌ های استاندارد GA4  - کمک کامپیوتر تلفنی

5.از منویی که برات به نمایش در میاد روی گزینه Metrics  کلیک کن.

چگونگی اضافه کردن نرخ تبدیل به گزارش‌ های استاندارد GA4  - پشتیبانی کامپیوتری به صورت تلفنی

6.حالا باید گزینه Add metric رو انتخاب کنی.

چگونگی اضافه کردن نرخ تبدیل به گزارش‌ های استاندارد GA4  - مشاوره کامپیوتری تلفنی

7.عبارت Conversion  رو تایپ کن. با انجام این کار درست مثل تصویر دو تا متریک Session conversion rate و User conversion rate بهت نشون داده می شه.

چگونگی اضافه کردن نرخ تبدیل به گزارش‌ های استاندارد GA4  - خدمات کامپیوتری تلفنی

8.حالا کافیه اون متریکی که بهش احتیاج داری رو انتخاب کنی و اون رو به لیست اضافه کنی. اگه دوست داشتی هر دو تا متریک رو به صورت همزمان داشته باشی هم کافیه دوباره روی Add metric کلیک کنی و متریک بعدی رو هم به لیست اضافه کنی.

پیشنهاد مطلب: معرفی گزارش Free form در ga4

9.در انتها روی دکمه Apply  که در قسمت پایین لیست وجود داره کلیک کن تا بتونی به قسمت قبل برگردی.

چگونگی اضافه کردن نرخ تبدیل به گزارش‌ های استاندارد GA4  - رایانه کمک

10.حالا باید روی دکمه Save  و سپس Save changes to current report کلیک کنی تا بتونه تغییراتی که روی جدول اعمال کردی رو ذخیره کنی.

چگونگی اضافه کردن نرخ تبدیل به گزارش‌ های استاندارد GA4  - ارتباط با کارشناسان کامپیوتری

11.حالا اگه برگردی به جدول می ‌بینی که متریک یا متریک‌ های نرخ تبدیل هم به ستون‌ هات اضافه شده و امکان مشاهده اطلاعاتشون برات فراهمه.

چگونگی اضافه کردن نرخ تبدیل به گزارش‌ های استاندارد GA4  - کمک کامپیوتری آنلاین

چگونگی مشاهده نرخ تبدیل در گزارش‌ های Explore

در بخش Explore  این امکان وجود داره که کاربر اقدام به ساخت و تحلیل هر گزارشی که دوست داره کنه. حالا اگه توی این گزارش‌ ها نیاز به مشاهده Conversion Rate  داشتی می ‌تونی مراحل زیر رو به ترتیب برای انجام این کار طی کنی:

1.از منوی GA4  روی قسمت Explore  کلیک کن و گزارش دلخواهت رو باز کن.

چگونگی مشاهده نرخ تبدیل در گزارش‌ های Explore - کمک کامپیوتر تلفنی

2.از قسمت سمت چپ و در بخش Explore METRICS  روی علامت مثبت کلیک کن.

چگونگی مشاهده نرخ تبدیل در گزارش‌ های Explore - پشتیبانی کامپیوتری به صورت تلفنی

3.حالا در قسمت سرچ موجود در بالای صفحه عبارت Conversion  رو تایپ و جستجو کن. با انجام این کار ۲ متریک Session conversion rate و User conversion rate  بهت نشون داده می شه.

چگونگی مشاهده نرخ تبدیل در گزارش‌ های Explore - مشاوره کامپیوتری تلفنی

4.حالا تیک کنار متریکی که قصد استفاده از اون رو داری رو بزن و از بالای صفحه روی گزینه Import کلیک کن.

چگونگی مشاهده نرخ تبدیل در گزارش‌ های Explore - خدمات کامپیوتری تلفنی

5.با انجام این کار متریک فوق به لیست گزارشات اضافه می شه. حالا کافیه روی اسم اون متریک نرخ تبدیل دو بار کلیک کنی یا اون رو با درگ کردن روی قسمت مورد نظر جدول یا نمودار اضافه کنی و اقدام به مشاهده اطلاعات مربوط به اون کنی.

چگونگی مشاهده نرخ تبدیل در گزارش‌ های Explore - رایانه کمک

توجه: واسه تهیه یه سری از گزارش‌ ها اگه بخوای تعداد کانورژن‌ ها رو بر تعداد سشن‌ ها تقسیم کنی، ممکنه نرخی که به دست میاری با Session conversion rate جدول یکی نباشه و دچار مشکل عدم تطابق بشی. دلیلی که باعث به وجود آمدن این مشکل می شه تکرار چند باره یک کانورژن تو یه سشنه. یعنی اگه کاربری توی یه سشن چندین بار اقدام به انجام کانورژن کنه، کل این دفعات در ستون کانورژن به کاربر نشون داده می شه. ولی واسه به دست آوردن نرخ تبدیل سشن فقط یکیشون در نظر گرفته می شه و سشنی که شامل حداقل یک کانورژن باشه تو محاسبه ازش استفاده می شه نه کل کانورژن‌ های اون سشن. پس اگه محاسباتی که خودت انجام دادی با محاسبات جدول تفاوت داشت علتش همین موضوعه. جالبه بدونی که این موضوع تو متریک User conversion rate  هم می ‌تونه به همین صورت اتفاق بیفته.

برای دریافت راهنمایی بیشتر درباره نحوه مشاهده نرخ تبدیل در گزارش‌ های Explore می تونی با کارشناسان رایانه کمک با استفاده از تلفن های ثابت : 9099071540 و شماره: 0217129 برای ارتباط از طریق موبایل تماس بگیری تا به جواب سوالاتت برسی.

جمع ‌بندی

تو این مقاله در رابطه با Conversion Rate   یا نرخ تبدیل صحبت کردم و گفتم که تحلیل نرخ تبدیل واسه کانال‌ های مختلف بازاریابی بهت کمک می‌کنه تا بتونی عملکردش تو کمپین‌ های تبلیغاتی مختلف رو مورد بررسی قرار بدی و در نهایت با بهینه کردن اون‌ ها، سود کسب و کارت را بالا ببری. دو تا متریک مختلف با نرخ تبدیل مرتبط هستند و امکان استفاده از اون‌ ها تو گزارش‌ های مختلف وجود داره و تو این مقاله به صورت کامل این دو متریک رو مورد بررسی و تحلیل قرار دادیم. اگه تو هم در رابطه با نرخ تبدیل یا Conversion Rate اطلاعات بیشتری داری، ممنون می ‌شم در قسمت نظرات اون رو با من و بقیه کاربرا به اشتراک بذاری. در آخر می ‌خوام ازت تشکر کنم که تا آخر این مقاله با من همراه بودی و امیدوارم تونسته باشم بهت کمک کنم تا به طور کامل با نرخ تبدیل یا Conversion Rate آشنا شی و از اون برای تهیه گزارشات استفاده کنی.

اگر سوالی درباره نحوه استفاده از Conversion Rate برای بهبود کسب و کارت داشتی، به راحتی می ‌تونی با خدمات کامپیوتری رایانه کمک با استفاده از تلفن های ثابت : 9099071540 و شماره: 0217129 برای ارتباط از طریق موبایل تماس بگیری تا به جواب سوالاتت برسی و کارشناسان ما سوالاتت را در کمترین زمان پاسخ می دهند و ابهاماتت را برطرف می کنند.