قرار دادن هدر و فوتر در اکسل | رایانه کمک
انتشار: 1400/01/21 - بروزرسانی: 1402/10/23 توسط: : سمانه مومنی

قراردادن هدر (header) و فوتر (footer) در اکسل

هدر و فوتر در نرم افزار اکسل کاربرد بسیاری دارد اما به راحتی نرم افزار ورد نیست تو این آموزش قصد داریم نحوه قرار دادن header و footer در excel را بررسی کنیم و به صورت کامل به شما عزیزان آموزش دهیم با شرکت خدمات کامپوتری رایانه کمک تا انتهای این مقاله همراه باشیدو در صورتی که راجب به این مقاله سوالی داشتید میتوانید سوالات خود را در قسمت کامنت مطرح کنید تا کارشناسان کامپیوتری ما سوالات شما رو پاسخ دهند. برای تماس با رایانه کمک میتوانید از طریق تلفن های ثابت با شماره 9099071540 و از طریق موبایل با شماره  0217129 تماس حاصل فرمایید.

فهرست

نرم‌افزار اکسل چیست؟

نحوه قراردادن هدر (header) و فوتر (footer) در اکسل

نکته ایجاد سرصفحه و پا صفحه در اکسل

حل مشکل چاپ نشدن هدر در اکسل

پاسخ به سوالات متداول

سخن آخر

 

سؤالات کاربران در رابطه با هدر و فوتر در اکسل

🟡 در نرم‌افزار اکسل چگونه می‌ توان Header & Footer تعریف نمود؟

🟡 آیا نرم‌افزار اکسل قابلیت قراردادن هدر و یا فوتر را دارد یا خیر؟

🟡 چگونه باید در اکسل خود هدر قرار دهم؟

🟡 چگونه برای اکسل فوتر تعریف کنیم ؟

 

آموزش ویدیویی ساخت هدر و فوتر در اکسل 

در این بخش قصد داریم روش درست کردن هدر و فوتر در اکسل و نحوه اعمال تغییرات در آن به شما آموزش دهیم. پس با من همراه باشید.

 

نرم‌افزار اکسل چیست؟

 

یکی از مهارت‌های هفت‌گانه icdl آموزش نرم‌افزار اکسل می‌ باشد. نرم‌افزار اکسل یکی از کاربردی‌ ترین نرم‌ افزارهای شرکت مایکروسافت آفیس می‌ باشد که جدول بسیار بزرگی است که کاربر می‌تواند بنا به نیاز خود برای هر یک از این جدول داده‌ای را تعریف یا فرمول‌ نویسی کند و ظاهر سلول را به‌ دلخواه خود تغییر دهد از این نرم‌ افزار می‌ توان در حوزه‌ های کاری مهندسی اداری مالی و غیره استفاده نمود نرم‌ افزار اکسل قابلیت‌ های بی‌ شماری دارد و یادگیری آن بسیار آسان می‌ باشد

 در این مطلب قصد داریم که به شما عزیزان آموزش دهیم چطور می‌ توانید در اکسل از هدر (header) و فوتر (footer) استفاده نمایید.

 

بیشتر بخوانید: آموزش تغییر دادن نام کاربرگ های اکسل در یک Work Book

نحوه قراردادن هدر (header) و فوتر (footer) در اکسل

هدر در قسمت ابتدایی صفحه چاپی قرار می‌ گیرد و فوتر در قسمت انتهایی صفحه قرار داده می‌ شود.  همراه با رایانه کمک آموزش قرار گیری فوتر در اکسل و نحوه استفاده از آن در اکسل را مشاهده کنید.

🔵 برای قرار دادن هدر و فوتر در اکسل در تب view گزینه Page Layout را انتخاب کنید

 

 

🔵 سپس داخل سربرگ insert بشین و بر روی Add header کلیک کنید تا تب مربوط به Header & Footer Tools نشان داده شود

 

 

🔵 برای انجام تنظیمات Header و Footer در اکسل در تب design گزینه current date را انتخاب کنید با  انتخاب این گزینه تاریخ بالای سند اکسل شما درج میشه و اگر بخوایم شماره صفحه رو قرار بدیم میتونید از گزینه page number استفاده کنید در صورتی که بخواهید زمان را در بالای صفحه به صورت هدر در اکسل قرار دهید میتوانید از گزینه ی current time استفاده کنید

 

 

نکته: برای ایجاد سرصفحه و پا صفحه در اکسل

ایجاد سرصفحه و پاصفحه در اکسل می‌ توانید اطلاعاتی را به سمت چپ یا راست هدر اضافه کنید برای انجام این کار کافی است در قسمت مربوطه کلیک کنید و اطلاعاتی که می‌ خواهید را وارد نمایید. به طور مثال با کلیک در سمت چپ هدر می‌ توانید نام شرکت خود را وارد نمایید و کنار اون با زدن بر روی دکمه page number شماره صفحه رو قرار دهید

🔵 بعد از واردکردن اطلاعات بروی قسمت دیگری از صفحه کلیک نمایید تا بتوانید هدر خود را مشاهده کنید.

 

اگه برای ایجاد جدول در اکسل نیاز به آموزش بیشتر داری مقاله آموزش ساخت جدول و تغییرات در اندازه و ابعاد در اکسل بهت یاد داده

 

 

🔵 در تب design  نیز می‌ توانید هدر مربوط به صفحه اول را متفاوت از سایر صفحات تعریف نمایید و هدر و فوتر زوج و فرد را متفاوت از هم تغییر دهید.

 

در این قسمت 4 تنظیم وجود دارد :

🔵🔵 با تیک دار کردن گزینه Different first page می­توانید سرصفحه یا پاصفحه ­ی، صفحه اول را متمایز از صفحات دیگر کنید.

🔵🔵 با تیک دار کردن گزینه Different odd & even page می­توانید سرصفحه یا پاصفحه­ ی صفحات زوج و فرد را متمایز کنید.

🔵🔵 با تیک دار کردن گزینه Scale with document می­توانید سرصفحه یا پاورقی را با مقیاس تنظیم کنید.

🔵🔵 با تیک دار کردن گزینه Align with page margins می­توانید سرصفحه یا پاصفحه را متناسب با حاشیه­ های صفحه تنظیم کنید.

نکته: شما می‌ توانید برای خارج شدن از تنظیماتی که برای هدر و فوتر اکسل انجام داده‌ اید در صورتی که بخواهید به حالت عادی برگردید به تب View بروید و گزینه Normal  را انتخاب کنید.

 

 

🔵 در قسمت یکسری الگوهای اماده برای سر صفحه و پاصفحه وجود دارد.

🔵 با استفاده از قسمت Header & Footer Elements می­توانید المان­ هایی زیر را برای درج در سرصفحه یا پاصفحه استفاده کنید:

  • Page number یا Number of page: درج شماره صفحه
  • Current date: درج تاریخ جاری سیستم
  • Current time: درج ساعت جاری سیستم
  • File path: درج مسیر فایل
  • File name: درج نام فایل
  • Sheet name: درج نام شیت
  • Picture: درج تصویر

نکته: با استفاده از قسمت Format picture می­توانید سایز تصویری را که در قسمت سرصفحه یا پاصفحه قرار دادید، تنظیم کنید،لازم است ابتدا تصویر موردنظر را درج کنید سپس به تنظیم سایز و… آن بپردازید.

 

 

حل مشکل چاپ نشدن هدر در اکسل

از اصلی ترین دلایلی که می‌توند باعث شود که در زمان چاپ هدر و فوتر اکسل به درستی در یک کادر نباشد، تنظیمات صفحه بندی است، جالب است بدانید که این موضوع از شایعترین مشکلاتی است که بخش بزرگی از کاربران ما را تشکیل میدهد. برای حل این مشکل می‌ توانید محدوده‌ای را که در هر صفحه پرینت می‌شود در دو راستای افقی و عمودی ترازبندی کنید. اگر حین کار با اکسل با مشکل سنگین شدن و کند شدن آن مواجه شدید لازم است بدانیدحل مشکل سنگین شدن اکسل به چه صورت است و چگونه میتوانید جلوی کند شدن فایل اکسل را بگیریم.

🟢 برای این کار، کادر محاوره‌ای Page Setup را باز کنید.

🟢 در تب Margins دو گزینه به نام‌ های Horizontally و Vertically وجود دارد که به ترتیب برای وسط‌چین کردن در راستای افقی و عمودی است.

🟢 همچنین می‌ توانید با استفاده از اعداد کنار صفحه که به شما نمایش داده می‌شود صفحه خود را ترازبندی کنید تا مشکل چاپ نشدن هدر در اکسل شما رفع شود.

 

پاسخ به سوالات متداول کاربران در رابطه با قراردادن هدر (header) و فوتر (footer) در اکسل

در این قسمت به تعدادی از سوالات کاربران در رابطه با قراردادن هدر (header) و فوتر (footer) در اکسل در سیستم پاسخ خواهیم داد. 

کارشناسان مجرب و متخصص رایانه کمک برای ارائه خدمات کامپیوتری خود از طریق تماس تلفنی و پاسخگویی آنلاین به صورت شبانه روزی آماده پاسخگویی به سوالات شما عزیزان هستند. برای تماس با رایانه کمک میتوانید از طریق تلفن های ثابت با شماره 9099071540 و از طریق موبایل با شماره  0217129 تماس حاصل فرمایید.

 

 

در نرم افزار اکسل چطوری میشه دور فوتر کادر اضافه کرد؟

-برای ایجاد کادر در فوتر اکسل دو روش وجود دارد:

1- در روش اول shape مستطیل از تب insert در فوتر اضافه کنید. پس زمینش رو بی رنگ کنید و رنگ خط دور رو متاسب با کار انتخاب کنید. حالت shapre رو هم به صورت بک گراند قراربدهید

2- در روش دوم یک جدول با یک سطر و یک ستون ایجاد کنید و رنگ مرزهای سلول رو متناسب با کار انتخاب کنید. می تونید عرض و ارتفاع این سلول رو تغییر بدید.

 

آیا برای ایجاد هدر و پاورقی در اکسل امکانش هست هدر صفحات متفاوت باشه؟

-بله. برای اینکه هدر متفاوت  داشته باشید از گزینه  section break استفاده کنید.

 

من میخواهم هدر اکسل فقط صفحه اول باشه چکار کنم؟

-برای اینکه هدر اکسل فقط صفحه اول ایجاد بشه مراحل زیر را انجام  بدهید:

از تب view گزینه page layout را انتخاب کنید تا سر صفحه و پاصفحه اکسل را ببینید. در قسمت هدر یا فوتر کلیک کنید از تب Design  تیک different first page (متفاوت بودن صفحه اول) یا تیک different odd and evetn (متفاوت بودن صفحه زوج و فرد) را انتخاب کنید.

 

نحوه حذف هدر و فوتر در اکسل به چه صورت است؟

ممکن است به هر دلیلی بخواهید هدر یا فوتر را حذف کنید. معمولاً وقتی جدول را هم پاک می‌کنیم همچنان جدول 3 بخشی وجود خواهد داشت. در واقع آن قسمت سه بخشی خالی به این دلیل نمایش داده می‌شود. در واقع ما در نمای Page Layout هستیم و هدر در واقع حذف شده است ؛ بنابراین برای تغییر نما و عدم نمایش سه ستون خالی و حذف هدر و فوتر در اکسل ، مراحل زیر را دنبال کنید.

🔹 ابتدا به منوی View بروید

🔹 از قسمت Workbook view گزینه‌ی Normal رو انتخاب کنید.

🔹 از این به بعد دیگر  سه ستون هدر یا فوتر مشخص است.

 

کاربرد هدر در اکسل چیست؟

سربرگ در اکسل  یا همان هدر یک افزونه شناخته می‌شود.  زمانی که می‌خواهیم اطلاعات مربوط به یک ستون، به یک موضوع خاص برگردند، و یا زمانی که اعداد و کلمات، مشخص شده، مربوط به چه چیزی هستند، باید از هدر استفاده کرد.

هدر، می تواند یک موضوعی باشد که متغیر است، و اعداد و کلمات، تغییرات مربوط به آن را نشان می دهند. البته بسته به پروژه ای که در حال انجام است، هدر ها می توانند کاربرد های مختلف و متنوعی داشته باشند.

برای مثال، اگر می‌خواهید که در نرم افزار اکسل، یک ستون را مخصوص نام بردن سال در نظر بگیرید، می‌توانید از هدری به همین نام استفاده کنید.

مهم‌تر از همه، هدر ها در بالای صفحه قرار می‌گیرند.  در برگه کار، هدر ها نمایان نیستند، اما اگر از نمونه کارتان که دارای هدر است پرینت بگیرید، پرینت ایجاد شده، دارای هدر های از پیش تعیین شده نیز هست.

 

کاربرد  فوتر (پاورقی) در اکسل چیست؟

کاررد اصلی فوتر  یا پاورقی در اغلب اوقات برای ارائه اطلاعات اضافه دربارۀ  یک موضوع، پروژه و یا حتی ستون‌های اکسل ایجاد می‌شوند.

پاورقی‌ها در پایین ترین خط پروژه اکسل قرار می‌گیرند، برخلاف هدر ها که در بالاترین خط پروژه اکسل قرار می‌گیرند.

پاورقی‌ها نیز، مانند هدر ها در برگه کار اکسل مشخص نیستند، حتی اگر از قبل تعیین شده باشند. اما جای نگرانی نیست، چراکه همانطور که گفتیم، هنگام پرینت گرفتن از فایل اکسل هدر ها و پاورقی ها نیز به برگه اضافه خواهند شد، و همراه با آن پرینت می‌شوند.

 

 

 

 

سخن آخر:

از همراهی شما عزیزان تا انتهای مطلب مربوط به افزودن Header و Footer در اکسل سپاسگزاریم. شما می توانید به روز ترین آموزش ها و اخبار تکنولوژی را در صفحه اینستاگرام رایانه کمک و آپارات رایانه کمک رایانه‌ کمک دنبال کنید، همچنین با برقراری تماس با شماره های 0217129  و 9099071540 می توانید به صورت ۲۴ ساعته با  کارشناسان صبور و خبره رایانه کمک  ارتباط برقرار کنید و مشکلات مربوط به گوشی کامپیوتر و لپ تاپ خود را با مشاوره و راهنمایی گرفتن برطرف نمایید.