بد سکتور چیست؟ |   خدمات رایانه کمک
انتشار: 1400/05/13 - بروزرسانی: 1402/08/13 توسط: : امیرحسین سالمی

بدسکتور چیست؟ روش تعمیر و رفع بدسکتور هارد

بدسکتور چیست؟ روش تعمیر و رفع بدسکتور هارد فضای ذخیره سازی هارد دیسک یکی از نیازهای کاربران تا کنون  بوده است. از تعداد زیادی سکتور یا بخش تقریبا با حجم 4 کیلو بایت تشکیل شده است. به طوری که هر سکتور یک فضای فیزیکی را در هارد دیسک به خود اختصاص میدهد. همانطور که می دانیم هارد دیسک درایو کامپیوتر؛ قطعه ای از کامپیوتر است که اطلاعات را به صورت دائمی ذخیره می کند. زمانی که  یکی از این سکتور ها دچار آسیب بشود یک بدسکتور ایجاد می شود. بدسکتور به تعریفی ساده یک ناحیه کوچک از فضای ذخیره سازی هارد یا همان سکتور است که دچار عیب شده است. این سکتور های معیوب می توانند بر روی انواع هارد دیسک ها ایجاد شوند که باعث می شوند دستورالعمل های خواندن و نوشتن در هارد صورت نگیرد. در این مقاله تصمیم داریم درمورد بدسکتور ها در هارد دیسک توضیحات بیشتری دهیم و راهکار هایی را برای رفع بدسکتور در هارد سیستم، شرح دهیم.

✴️✴️ تماس با کارشناسان فنی رایانه کمک  : ☎️از طریق تلفن ثابت 9099071540 و 📱 از طریق موبایل 0217129

 

آنچه در مقاله امروز میخوانیم:

سکتور و بدسکتور چیست؟

انواع بدسکتور هارد دیسک

دلایل ایجاد بدسکتورهای فیزیکالی

بدسکتور نرم افزاری یا لاجیکالی

دلایل ایجاد بدسکتورهای لاجیکال

آموزش رفع بدسکتور با نرم افزار HDD Regenaretor

رفع بدسکتور ها در ویندوز 8 و 10

حل مشکل بدسکتور در ویندوز 7

رفع بدسکتورها در لینوکس و دیگر سیستم عامل ها

رفع بدسکتور هارد به کمک Check Disk

پاسخ به سوال کاربران در رابطه با بدسکتور چیست؟ و روش تعمیر و رفع بدسکتور هارد

سخن آخر

 

 

 

سکتور و بدسکتور چیست؟

همانگونه که در مقدمه اشاره کردیم؛ هر سکتور یک فضای فیزیکی. را در هارد دیسک ها به خود اختصاص می دهند که معمولا از 3 قسمت تشکیل می شوند: ابتدای سکتور ( sector header)، کد تصحیح خطا ( error-correcting code (ECC)) و ناحیه ای که اطلاعات ما در آن ذخیره می شوند. هر سکتور تقریبا 512 بایت از اطلاعات را در خود نگه می دارند. بدسکتور همان سکتورهایی هستند که دارای عیب هستند و به همین دلیل به آن ها بدسکتور گفته می شود. بدسکتور ها فضای ذخیره سازی هارد هستند که اطلاعات را پردازش نمی کنند. به طور کلی دو نوع بدسکتور وجود دارد:

1.    نوع اول به علت آسیب های فیزیکی ایجاد می شوند ( physical  یا hard )

2.    نوع دوم به علت خطا های نرم افزاری سیستم به وجود می آیند و قابل تعمیر هستند.( logical  یا soft)

در ادامه مقاله تصمیم داریم به شرح بیشتری در رابطه با هر دو نوع بدسکتور بپردازیم.

 

انواع بدسکتور هارد دیسک

1) بد سکتورهای فیزیکالی یا سخت افزاری

بدسکتور های فیزیکی؛ به علت آسیب های فیزیکی به سکتور ایجاد می شوند. در واقع ناحیه کوچکی یا کلاستر هارد؛ به صورت فیزیکی خراب می شود. عواملی که موجب آسیب به سکتور ها می شود می توانند برخورد یا لمس هد باشند یا گرد و خاک هایی که در سیستم وجود دارند. متاسفانه آسیب فیزیکی به سکتور ها که بدسکتور ها را به وجود می آورند به سختی قابل تعمیر هستند، مگر اینکه اطلاعات ما در آن به قدری مهم باشد که به هر قیمتی حاضر باشیم آن را تعمیر کنیم. و متخصصان این زمینه با تنظیمات خاصی هارد دیسک را ریکاوری می کنند. که ممکن است بعد از تعمیر نیز صدای هارد دیسک تغییر کند.

دلایل ایجاد بدسکتورهای فیزیکالی

در برخی مواقع ممکن است هارد دیسک هایی که از کارخانه تولید خارج می شوند، دچار مشکل باشند. چرا که آسیب های فیزیکی به هارد دیسک و سکتور ها موجب شده است که بدسکتور ها ایجاد شوند. همچنین استهلاک  یا فرسایش نیز دلیلی بر ایجاد بدسکتور های فیزیکی است. ایجاد نوسانات الکتریکی، ایجاد شوک، ورود هوا نیز به قسمت هایی از هارد دیسک باعث رسوب گرد و غبار می شود و برخی سکتور ها صدمه می بینند. در نهایت امکان وجود بدسکتور در انواع هارد دیسک ها همیشه وجود دارد. اگر هنگام تولید هارد دیسک در کارخانه، بدسکتور ها ایجاد شوند این شانس هست که با عملیات خاصی سکتور های معیوب مشخص شوند و حذف شوند تا در نهایت سکتور های سالم به دست مصرف کنندگان برسد.

 پیشنهاد مطلب: برای مطالعه بیشتر با ارورهای رایج هارد مقاله مهمترین ارورهای هارد دیسک را بخوانید

2) بدسکتور نرم افزاری یا لاجیکالی

این نوع از بدسکتور ها در هارد دیسک؛ به دلیل خطا های نرم افزاری ایجاد می شوند. در این نوع از بدسکتور ها هارد دیسک عملکرد خوبی ندارد. زمانی که سیستم عامل سعی در خواندن سکتور های حاوی اطلاعات می کند با یک خطا روبرو می شود که این خطا ناشی از منطبق نبودن ( Error correction code) ECC  می باشد. این خطا به این معنی است که محتویات سکتور، با قالب ECC همخوانی ندارد. و هارد در خواندن و نوشتن محتویات دچار اختلال می شود و داده های غیر کاملی را بر روی سکتورها ذخیره می کند. در این حالت هارد دیسک این سکتور را به عنوان بدسکتور شناسایی و علامت گذاری می کند. خوشبختانه این نوع بدسکتور ها قابل تعمیر هستند و حتی داده هایشان تا حدودی قابل بازیابی می باشد. در سیستم عامل ویندوز، قابلیت Windows disk check tool  بدسکتور لاجیکالی را می تواند تعمیر کند.

 

دلایل ایجاد بدسکتورهای لاجیکال

همانطور که گفتیم این نوع از بدسکتور ها به دلایل مشکلات نرم افزاری ایجاد می شوند. به طور مثال هنگامی که در حال کار کردن با سیستم هستیم و ناگهان برق می رود یا کابل برق کشیده شود و اتصال برق قطع شود این امکان به وجود می آید که هارد درایو در وسط نوشتن یک سکتور خاموش شود. یا اینکه سکتور موجود در هارد دارای اطلاعاتی است که با ( Error correction code) هماهنگ نشود و این سکتور یک سکتور معیوب می شود. همچنین وجود ویروس ها و نرم افزارهای مخرب در سیستم باعث ایجاد مشکل در سیستم می شوند و بدسکتور های لاجیکال را تشکیل می دهند و بدتر اینکه ویروس ها موجب پیشرفت بدسکتور ها می شوند.

بدسکتورها اطلاعات را از بین می برند

اگر بدسکتورها به موقع شناخته نشوند و رفع نشوند باعث نابودی اطلاعات می شوند. حتی اگر هارد درایو به خوبی کار کند بد سکتورها می توانند پیشرفت کنند و با گذر زمان باعث خرابی اطلاعات شوند. بهتر است همیشه یک نسخه از اطلاعات داشته باشیم و بک آپ از اطلاعات بگیریم. جالب است بدانید که وقتی سیستم متوجه یک  بدسکتور می شود در قدم اول آن سکتور را به عنوان بدسکتور علامت گذاری می کند و در آینده هنگام خواندن بدسکتور خراب را نادیده می گیرد و بدسکتور را تغییر مکان می دهد. برای اینکه اطلاعات بیشتری از هارد و رم سیستم داشته باشی مقاله رم کامپیوتر چیست؟ را بخوانید.

 

 

خراب شدن هارد با وجود بدسکتور

هرچند که بدسکتور ها باعث از بین رفتن اطلاعات می شوند اما وجود چند بدسکتور در هارد دلیلی بر خراب شدن هارد و یا از کار افتادن هارد نمی باشد. اما اگر بدسکتور ها در هارد پیشرفت کنند هارد هر روز دچار مشکل می شود و اطلاعات موجود آسیب می بیند. و بهتر است هرچه زودتر هارد برای تعمیر نزد متخصص برده شود.

 

پیدا کردن  بد سکتورها در هارد

خوشبختانه ویندوز دارای قابلیتی تحت عنوان Disk Check tool می باشد که هارد را برای یافتن بدسکتور ها اسکن می کند. و سکتورهای معیوب را شناسایی می کند. همچنین نرم افزار هایی در بازار عرضه می شوند که می توانند به شناسایی و رفع بدسکتور کمک شایانی بکنند که در ادامه مقاله به شرح نرم افزار و روش های رفع بدسکتور در ویندوز 8 و 7 می پردازیم.

 

پیشنهاد مطلب: تو قرن 21 همه لازم مهارت های اولیه کامپیوتر و بلد باشند آموزش کامپیوتر در منزل رو از دست نده.

آموزش رفع بدسکتور با نرم افزار HDD Regenaretor

رفع بدسکتور هارد دیسک با نرم افزار نیز انجام می شود.  یکی از نرم افزار های قدرتمند و محبوب تعمیر بد سکتور نرم افزار HDD Regenaretor می باشد. این نرم افزار تحت ویندوز و تحت DOS می باشد. می توانید این نرم افزار را از فروشگاه های اینترنتی دانلود کنیم و پس از نصب به رفع بدسکتور بپردازیم.

 

 

رفع بدسکتور ها در ویندوز 8 و 10

برای رفع بدسکتور در ویندوز 8  یا 10 کافیست مراحل زیر را انجام دهیم:

  •  بر روی منوی استارت در ویندوز  می رویم
  • عبارت  This PC را جستجو می کنیم. 
  • بر روی آیکن This PC کلیک می کنیم  
  •  سپس بر روی داریو مورد نظر که بد سکتور بر روی آن می باشد کلیک راست می کنیم و گزینه Properties را انتخاب می کنیم. 
  • در پنجره باز شده برگه Tools را انتخاب می کنیم و در قسمت Error checking گزینه Check را کلیک می کنیم.
  •  

بیشتر بخوانید: روش نصب دو ویندوز در یک کامپیوتر

حل مشکل بدسکتور در ویندوز 7

برای رفع بدسکتور ها در ویندوز 7 کافیست مراحل زیر را اجرا کنیم:

1.    در قدم اول لازم است همه برنا مه های در حال اجرا را  ببندیم

2.    از قسمت start در computer کلیک می کنیم.

3.    هر درایوی که می خواهیم بدسکتور در آن بررسی شود را انتخاب می کنیم.

4.    روی داریو کلیک راست می کنیم؛ و گزینه Properties را انتخاب می کنیم.

 


5.    بر روی پنجره باز شده با کلیک بر روی گزینه Tools برگه را باز می کنیم. و در زیر مجموعه Error Checking بر روی گزینه Check کلیک چپ می کنیم. نکته : ممکن است پس از کلیک با یک پیغامی مبتنی بر اینکه خطایی برای دایو انتخاب شده وجود ندارد. با این حال گزینه Check disk را انتخاب می کنیم و دیسک را اسکن می کنیم.

 


 

6.    ابزار Check disk بعد از اسکن، بدسکتور های فیزیکی را  به عنوان سکتور هایی که نمی توان تعمیر کرد نشانه گذاری می کند. جالب است بدانیم اگر ویندوز، متوجه مشکلی در عملکرد هارد دیسک شود به صورت خودکار ابزار Check disk را اجرا می کند.

 

 

رفع بدسکتورها در لینوکس و دیگر سیستم عامل ها

برای بدسکتورهای لاجیکالی موجود در هارد دیسک سیستم عامل هایی مانند لینوکس و مک، نرم افزار 2هایی وجود دارد که به آسانی عیب یابی می کنند بدسکتور ها را شناسایی می کند و رفع می کند و اطلاعات خوانده نشده را بازیابی می کند. برنامه ای مانند " GSmartControl" برای سیستم عامل  DOSو برنامه عیب یابی هارد دیسک "وسترن (Western Digital Data Lifeguard Diagnostic (DLGDIAG " برای سیستم عامل های لینوکس و مک جز برنامه هایی هستند که هارد دیسک را عیب یابی می کنند. بنابراین جایی برای نگرانی وجود ندارد. بهترین حالت این است که همیشه از اطلاعات خود در این سیستم عامل ها نیز بک آپ بگیریم.

پیشنهاد مطالعه: اگر دوست دارید با شیوه قفل کردن هارد اکسترنال آشنا شوید مقاله رمزگذاری روی هارد اکسترنال را مطالعه کنید        

 

رفع بدسکتور هارد به کمک Check Disk  

 ابزار Check Disk در ویندوز ۷، ۸ و ۱۰ وجود دارد و در هر سه ویندوز عملکرد یکسانی دارد. از این روش برای رفع بدسکتور هارد اکسترنال و فلش هم می توانید استفاده کنید. اگر بدسکتورنرم افزاری باشد Check Disk اشکالی که روی سکتور به وجود آمده را رفع می کنند. اگر بدسکتور سخت افزاری باشد Check Disk بدسکتور را Mark می کند. در حقیقت به جدول دسترسی اطلاعات درون هارد این سکتور را اضافه می کنند تا چیزی روی این سکتور نوشته یا خوانده نشود.

  • ابتدا پنجره my Computer (This PC) را باز کنید و روی درایوی که میخواهید خرابی سکتور را چک کنید راست کلیک کرده و سپس از منوی نمایش داده شده Properties را بزنید.
  • سپس در تب Tool بر روی Check در ویندوز ۸ و ۱۰، Check now در ویندوز ۷ کلیک کنید.
  • در انتها با Close را بزنید تا پنجره بسته شود.

نکته: در ویندوز۷ بعد از زدن دکمه Check now پنجره‌ای باز می‌شود که شامل دو گزینه است: آیا می‌خواهید به صورت اتوماتیک، خطاهای سیستم فایل چک شود و بدسکتورها اسکن شوند؟ پس از انتخاب گزینه‌های موردنظرتان دکمه Start را بزنید.

 

پاسخ به سوال کاربران در رابطه با بدسکتور چیست؟ و روش تعمیر و رفع بدسکتور هارد

در این مقاله به شرح کامل بدسکتور پرداختیم. در این قسمت تعدادی از سوالات کاربران در رابطه بدسکتور را پاسخ خواهیم داد.

چگونه می تونم رفع بدسکتور هارد از طریق CMD انجام بدم؟

- برای رفع بدسکتور ابتدا کلید های ترکیبی Windows + R را گرفته تا پنجره Run نمایش داده شود.  سپس عبارت CMD را تایپ کرده و بر روی دکمه OK کلیک کنید. حال عبارت chkdsk را درون پنجره CMD تایپ کرده و اینتر را بزنید. در این حالت درایو در حالت Read Only اسکن می شود. به عبارتی خطاها گزارش می شوند اما رفع نمی شوند. برای اینکه بتوانید بدسکتورهای نرم افزاری سیستمتان را علاوه بر اسکن رفع کنید دستور زیر را در CMD تایپ کرده و سپس اینتر را بزنید.

:chkdsk /f c

برای اسکن تمامی بدسکتورها (چه منطقی چه فیزیکی) میتوانید از دستور :chkdsk /r c استفاده کنید.

بدسکتورهای فیزیکی را میشه با نرم افزار رفعش کرد؟

- خیر. به هیچ عنوان با استفاده از نرم‌افزار قابل تعمیر نیستند و نیاز به طی فرایندی تخصصی با تجهیزاتی پیشرفته دارد.

چگونه بفهمیم هارد بدسکتور دارد؟

برای تشخصی بدسکتوری هارد می‌توانید علائمی مانند ارور اسمارت هارد S.M.AR.T، کند شدن هارد، عدم تشخیص هارد توسط ویندوز و همچنین هنگ کردن مداوم هارد در هنگام استفاده و به خصوص کپی را در نظر بگیرید. همچنین اگر با مشکل ارور صفحه آبی نیز مواجه شدید به احتمال زیاد هارد بدسکتور شده است.

برای رفع بد سکتور فلش چه کنیم؟ 

برای حل این مشکل میتوانید از ابزاری که روی ویندوز قرار داده شده است استفاده کنید. ابزار Disk Check Tool میتواند مشکل بدسکتور را تشخیص دهد و در صورت امکان آن را رفع کند. در نظر داشته باشید که مشکل بدسکتور یکی از بدترین شرایطی است که میتواند برای هارد به وجود بیاید. بنابراین نیاز است قبل از هر اقدامی ابتدا با یک متخصص مشورت کنید. 

هزینه رفع بد سکتور هارد چقدر است؟

هزینه رفع مشکل بد سکتور میتواند متغیر باشد. ارور بد سکتور یکی از بزرگترین مشکلات هارد کامپیوتر است. به احنمال بسیار زیاد نیاز دارید هارد جدیدی خریداری کنید. برای دریافت مشاوره برای حل مشکل بد سکتور و همچنین خرید هارد شماره ۴۰۷۷۴۵۸۰ تماس بگیرید و با کارشناسان ما در رایانه کمک صحبت کنید.

بدسکتور چطوری ایجاد میشه و دلیلش چیه؟

بدسکتور بر اثر استفاده بیش از حد، نوسانات برق، ایرادات فیزیکی، منطقی و مشکلات کارخانه‌ای به وجود می‌ آید. علاوه‌ بر این حتی هارد های اکبندی  پیدا می‌ شوند که بر اثر جابجایی زیاد باعث وجود سکتور های خراب شده است.

 

سخن آخر

در این مقاله به بررسی اینکه  بدسکتور چیست و چگونه رفع می شود؟ پرداختیم. به صراحت می توان گفت بدسکتور ها در اصل قسمتی از واقعیت هارد دیسک ها هستند و در همه حال ممکن است وجود داشته باشند پس جای نگرانی نیست. فقط باید خیلی سریع پس از شناسایی به رفع آن ها بپردازیم. ما در این مقاله به تعریف بدسکتور پرداختیم و فهمیدیم بدسکتور ها همان سکتور هایی هستند که در هارد دیسک وجود دارند ولی دچار خرابی شده اند به طوری که هنگام خواندن سکتور آن سکتور معیوب خوانده نمی شود و اطلاعات آن پردازش نمی شود. دو نوع بدسکتور وجود دارد که یکی به دلیل آسیب های فیزیکی هارد به وجود می آیند و تعمیر آن به راحتی نیست و نوع دیگر به دلیل آسیب های نرم افزاری به وجود می آید که قابل تعمیر می باشد. همچنین در ادامه مقاله به آموزش مراحل و مواردی که باعث رفع بدسکتور ها می شوند پرداختیم.

امیدواریم این مقاله برای شما مفید بوده باشد و بهره لازم را برده باشید. شما می توانید در صورت داشتن هرگونه  سوال در رابطه با بدسکتور ها و رفع بدسکتور در سیستم و هارد با کارشناسان ما در رایانه کمک تماس حاصل فرمایید.

برای تماس با رایانه کمک میتوانید از طریق تلفن های ثابت با شماره 9099071540 و از طریق موبایل با شماره  0217129 تماس حاصل فرمایید.

📌 رفع مسئولیت: محتوای این صفحه صرفاً برای اطلاع رسانی است و در صورتی که تسلط کافی برای انجام موارد فنی مقاله ندارید حتما از کارشناس فنی کمک بگیرید.