انتشار: 1401/08/04 - بروزرسانی: 1402/06/28 توسط: : امیرحسین سالمی

کاربردهای سرچ کنسول گوگل

آشنایی با کاربردهای سرچ کنسول گوگل (Google Search Console) برای صاحبین سایت و کسب و کارهای اینترنتی، وبمستران و هر فردی که در بستر اینترنت فعالیت دارد مهم و حیاتی میباشد. به همین دلیل ما تصمیم گرفتیم این مقاله از رایانه کمک را به معرفی کاربردهای سرچ کنسول گوگل اختصاص دهیم مطمئن باشید آشنایی با کاربردهای این ابزار مفید به بهبود رتبه ی سایت شما در موتورهای جستجو کمک خواهد کرد. همچنین پیشنهاد میکنیم برای بهبود سرعت  سایت های خود مقاله کلودفلر چیست رو مطالعه کنی.

برای مطالعه ی مقالات آموزشی بیشتر در زمینه ی گوشیهای هوشمند و سیستمهای رایانه ای میتوانید به سایت آموزش کامپیوتر و موبایل رایانه کمک مراجعه نمایید.

اموزش رایگان گوگل سرچ کنسول

همانطور که پیشتر اشاره کردیم ورود به سرچ کنسول گوگل و آشنایی با کاربردهای آن به مدیران سایت این امکان را میدهد تا سئو سایت خود را بهبود ببخشند. در واقع این ابزار به مدیران سایت کمک خواهد کرد تا بتوانند مشکلات سایت خود را برطرف سازند. این ابزار رایگان اطلاعات مهمی را در اختیار صاحبان سایت قرار خواهد داد.

 

اموزش رایگان گوگل سرچ کنسول | تعمیر کامپیوتر آنلاین

چنانچه با نحوه ی ثبت سایت در سرچ کنسول گوگل آشنایی ندارید مطالعه ی مقاله ی "آموزش نحوه ورود به سرچ کنسول گوگل" به شما کمک خواهد کرد تا براحتی سایت خود را در سرچ کنسول گوگل ثبت نمایید، پس قبل از هر اقدامی بر روی لینک بالا کلیک کرده و سایت خود را در این ابزار رایگان ثبت کنید.

 

 پیشنهاد مطلب: ثبت مکان در گوگل مپ

 

برای راهنمای ثبت سایت در سرچ کنسول گوگل کلیپ آموزشی زیر را می توانید مشاهده کنید

 

 

مهمترین کاربردهای Search Console

از جمله اصلیترین کاربردهای این ابزار قدرتمند میتوان به موارد ذیل اشاره کرد:

  • ثبت سایت در گوگل

یکی از جذابترین کاربردهای گوگل سرچ کنسول ثبت سایت شما در موتور جستجوی گوگل میباشد. در واقع با اضافه کردن و ثبت آدرس دامنه ی سایت خود در این ابزار رایگان رباتها و خزنده های (Crawl) گوگل، سایت شما و محتواهای درج شده در آنرا بررسی خواهند کرد. یکی از دلایل عدم نمایش سایت در سرچ گوگل عدم اتصال سایت به سرچ کنسول گوگل می باشد.

در واقع با نصب سرچ گوگل میتوانید اطلاعات مختلف از سایت خود را از این ابزار دریافت نمایید، اطلاعاتی همچون مشکلات فنی، ترافیک سایت و... با استفاده از سرچ کنسول گوگل امکانپذیر خواهد بود.

ثبت سایت در گوگل | حل مشکل گوشی تلفنی

  • بررسی کلمات کلیدی که کاربر وارد سایت شده

قطعا تمامی کاربرانی که به سایت شما وارد میشوند عبارت یا کلمه کلیدی را در موتور جستجوی گوگل سرچ کرده اند، دسترسی به این اطلاعات در بهبود سئوی سایت تاثیر فراوانی داشته و به همین دلیل سرچ کنسول قابلیتی را با عنوان Search Analytics در این ابزار رایگان تعبیه کرده است که از طریق بخش Queries (کوئری) قابل مشاهده میباشد در حقیقت کوئری عباراتی است که کاربر در گوگل جستجو کرده و به صفحه ای از سایت شما وارد شده است.

بررسی کلمات کلیدی که کاربر وارد سایت شده | تعمیر کیس

 

پیشنهاد مطلب: معرفی و ثبت نام در گوگل آنالیتیکس 

 

علاوه بر نمایش کلمات کلیدی در این بخش گزارشی از تعداد کلیکها و نمایش سایت شما با جستجوی کلمات کلیدی به وبمستران نمایش داده خواهد شد.

Click (کلیک): چنانچه کاربری با جستجوی یک کلمه ی کلیدی بر روی صفحه ای از سایت شما که نمایش داده شده است کلیک کند این آمار در بخش کلیک ثبت خواهد شد. حتی سئوکاران میتوانند از طریق سرچ کنسول متوجه شوند که کلیک بر روی تصویر، ویدیو یا صفحه اتفاق افتاده است.

Impression (ایمپرشن): این گزینه نشان دهنده ی وجود صفحه ای از سایت در نتایج جستجوی گوگل میباشد. در واقع با ظاهر شدن سایت شما در نتایج جستجو یک رتبه در بخش ایمپرشن برای سرچ کنسول ثبت خواهد شد.
از دیگر اطلاعات مهمی که در این بخش به کاربران نمایش داده میشود، نرخ کلیک (Click-through rate) و میانگین رتبه یا موقعیت (Position) میباشد.

بررسی ایمپرشن سایت | تلفن پشتیبان کامپیوتر

 

CTR: نرخ کلیک از طریق دو شاخص کلیک و ایمپرشن محاسبه میشود، در واقع تقسیم تعداد کلیک به ایمپرشن در 100 ضرب شده و نرخ کلیک یا CTR بدست خواهد آمد.

Position: میانگین رتبه و موقعیت نیز از دیگر فاکتورهای بدست آمده از سرچ کنسول گوگل میباشد، توجه داشته باشید که این رتبه به صورت میانگین نمایش داده خواهد شد، چنانچه بر روی یک کلمه کلیدی در صفحه ی اول بوده اما در بقیه ی کلمات کلیدی رتبه ای نداشته باشید میانگین محاسبه خواهد شد.

 رایانه کمک

تمامی اطلاعات فوق به صورت نمودار به وبمستر نمایش داده شده و او میتواند این داده ها را در تاریخهای دلخواه خود مشاهده و با یکدیگر مقایسه نماید.

  • موقعیت مکانی کاربران

یکیدیگر از کاربردهای سرچ کنسول گوگل بررسی موقعیت جغرافیایی کاربران سایت است. در حقیقت سرچ کنسول امکانی را فراهم کرده است تا با کمک آن صاحبان سایت موقعیت مکانی کاربران وارد شده به سایت را مشاهده کنند. دسترسی به موقعیت مکانی کاربران از طریق گزینه ی Countries از قسمت Search Analytics امکانپذیر میباشد.

موقعیت مکانی کاربران | حل مشکل گوشی

  • نوع دستگاه کاربران

شما میتوانید با کمک گزینه ی Devices که در بخش Search Analytics قرار گرفته است نوع دستگاهی که کاربران بعد از جستجو به سایت شما وارد شده اند را متوجه شوید. این دیوایسها شامل موبایل، تبلت، لپتاپ و کامپیوترهای رومیزی میشوند.

در این بخش از سرچ کنسول گوگل تعداد کلیکها، تعداد نمایش، نرخ کلیک و موقعیت سایت در گوگل به تفکیک تمامی دیوایسها به کاربر نمایش داده خواهد شد. شما میتوانید با بررسی داده های هر دیوایس به بررسی مشکلات سایت خود بپردازید.

نوع دستگاه کاربران | کمک کامپیوتر تلفنی

  • بررسی عملکرد سایت در گوشیهای هوشمند

امروزه میزان جستجو با گوشیهای هوشمند به حدی بالا رفته است که در سرچ کنسول گوگل گزینه ای مجزا به جهت بررسی عملکرد سایت در گوشیهای هوشمند در نظر گرفته شده است، در واقع ادمین سایت میتواند توسط گزینه ی Mobile Usability در ابزار سرچ کنسول گوگل داده های مفیدی از عملکرد سایت در گوشی هوشمند به دست آورده و به جهت رفع آن اقدام نماید.

بررسی عملکرد سایت در گوشیهای هوشمند | تعمیر لپتاپ

  • بررسی بک لینک های سایت

بررسی بک لینکهای سایت یکی از بخشهای مهمی است که برای سئوکاران اهمیت بالایی دارند، در واقع بک لینکها از جمله مهمترین فاکتورهای رتبه بندی سایت در گوگل هستند. گزارش بک لینکها را میتوانید در بخش Links to Your Site مشاهده نمایید. از طریق اطلاعات این بخش میتوانید نام و تعداد سایتهای مختلفی که به سایت شما لینک داده اند را مشاهده کنید، همچنین در این بخش میتوانید به اطلاعاتی در خصوص لینک های داخلی دسترسی پیدا کنید.

بررسی بک لینک های سایت | تعمیر لپ تاپ تلفنی

 

  • بررسی لینک های شکسته

لینک شکسته یا Broken Link  در واقع لینکهایی از سایت هستند که با کلیک بر روی آنها به صفحه ی 404 یا 404 page خواهید رسید، وجود لینکهای شکسته سبب افت رتبه ی سایت شما خواهد شد. لازم است برای مشاهده ی لینکهای شکسته ی سایت باید به بخش Crawl سرچ کنسول مراجعه کرده و صفحات دارای خطای 404 را بررسی نمایید.

بررسی لینک های شکسته | خدمات کامپیوتری حضوری

  • بررسی مشکلات امنیت سایت

سایتهای گوناگون همواره مورد حمله ی هکرها قرار دارند، ضعفهای امنیتی سایت یکی از اصلیترین دلایل هک شدن سایت است. سرچ کنسول گوگل گزینه ای به جهت بررسی مشکلات امنیتی با نام Security Issues را فراهم کرده که در صورت بروز مشکلی در امنیت سایت جزئیات آن در این بخش نمایش داده خواهد شد.

بررسی مشکلات امنیت سایت | پشتیبان رایانه

  • بررسی صفحات محبوب سایت

از دیگر کاربردهای سرچ کنسول گوگل شناسایی صفحاتی از سایت است که محبوبیت بالایی از دید کاربران و گوگل داشته است. میتوانید گزارشات مربوط به این بخش را از طریق گزینه ی Pages از قسمت Search Analytics بررسی کرده و سئو سایت خود را بهبود ببخشید.

سوالات متداول

در این بخش به سوالات رایجی که کاربران از کارشناسان رایانه کمک در خصوص ابزارهای سرچ کنسول و گوگل آنالیتیکیس می پرسند پاسخ داده ایم.

گوگل آنالیتیکس چیست ؟

ابزار Google Analytics که گوگل در اختیار صاحبین سایت قرار داده است میتواند اطلاعات مفیدی را در خصوص ترافیک ورودی به سایت، رفتار کاربران بعد از ورود به سایت و... را در اختیار افراد قرار دهد.

آموزش 10 مهارت

تفاوت گوگل آنالیتیکس با گوگل سرچ کنسول چیست؟

اطلاعاتی که میتوانید از گوگل آنالیتیکس به دست آورید مربوط به کاربرانی است که از سایت شما بازدید کرده اند در صورتیکه اطلاعات سرچ کنسول گوگل بر اساس موتور جستجوی گوگل میباشد. بطور کلی هر دو ابزار، اطلاعات مفیدی را در اختیار صاحبین سایت قرار میدهند و اصلیترین تفاوت این دو ابزار در این است که گوگل سرچ کنسول اطلاعات قبل از ورود کاربر به سایت و گوگل آنالیتیکس اطلاعات بعد از ورود را نمایش خواهد داد.

سرچ کنسول گوگل با گوگل وبمستر تولز تفاوتی دارد؟

خیر، سرچ کنسول گوگل تا سال 2015 با نام google webmaster tools  شناخته میشد و از آن به بعد نامش به Google Search Console تغییر یافت.

چگونه می توان گوگل آنالیتیکس را راه اندازی کرد؟

اگر میخواهید با آموزش تصویری گوگل آنالیتکیس Google Analytics بر روی سایت آشنا شوید میتوانید از مقاله ی "نصب و فعال سازی Google Analytics روی سایت" کمک بگیرید.

 

سخن پایانی

ضمن تشکر از همراهی شما تا انتهای این مقاله، حالا که با کاربردهای سرچ کنسول گوگل آشنا شده اید وقت آن رسیده که برای ثبت سایت خود در این ابزار قدرتمند اقدام کرده و رتبه ی سایت خود را بهبود ببخشید. چنانچه در روند ثبت سایت یا دیگر بخشهای سرچ کنسول گوگل دچار سوال یا مشکلی شده اید که در این مقاله به آن اشاره ای نشده است میتوانید با کارشناسان رایانه کمک تماس گرفته و مشکل خود را برطرف کنید. شماره های تماس با کارشناسان این مجموعه 909071540 یا 0217129  میباشد.

لازم به ذکر است میتوانید با دنبال کردن صفحه ی اینستاگرام رایانه کمک مطالب آموزشی جدیدی را یاد گرفته و در جریان جدیدترین اخبار تکنولوژی قرار بگیرید.