فایل temp  چیست و چگونه میتوان آن را حذف کرد؟  | آموزش کامپیوتر رایانه کمک
انتشار: 1399/10/18 - بروزرسانی: 1402/04/12 توسط: : سمانه مومنی

فایل temp در اندروید و ویندوز چیست و چگونه می‌توان آن را حذف کرد؟

فایل با پسوند tmp چیست؟ یکی از سوالات این روزهای کاربران رایانه کمک شده است، بسیاری از کاربران، پس از تماس با شرکت رایانه کمک گزارش می‌دهند که بی دلیل درایو c یا ویندوزی آنها پُر شده است و یا گوشی اندروید به درستی کار نمیکند و کارکرد دیوایس با مشکل روبرو شده است. یکی از دلایل عمده این مشکل فایل های temp هستند که به صورت خودکار بر روی هر کامپیوتر ایجاد می‌شوند، در این فایل اطلاعات نرم افزار هاو فعالیت های که شما انجام داده اید قرار دارد، که به صورت پیشفرض ذخیره می‌شود.

با آزاد سازی درایو c از اين فايل هاي اضافي  و  پاك كردن temp ويندوز 10 مي توانيد سرعت بهتري از ويندوز را تجربه كنيد. تا انتهاي مقاله با ما همرا ه باشيد تا چگونگي پيدا كردن و پاك كردن فايل هاي اضافي temp  را يادبگيريم.

در واقع فایل تِمپ در کامپیوتر یا گوشی یک نوع اطلاعات موقت است که پس از بسته شدن آن مقداری از اطلاعات آن در دیوایس شما طبقه بندی می‌شود تا اگر دوباره قصد داشتید وارد آن شوید، فرایند اجرا شدن آن با سرعت بیشتری انجام شود. 

 

در این مطلب چه خواهیم خواند؟ 

✅ فایل با پسوند tmp در اندروید و ویندوز چیست؟ 

✅ نامگذاری فولدر Temp در ویندوز

✅ فایل temp کجاست؟ 

✅ چگونه فایل های با پسوند tmp را باز کنیم؟

✅ حذف فایهای temp 

✅ چرا حجم فولدر تمپ TEPM زیاد است ؟ 

✅ حذف فایل های موقت temp در ویندز 

✅ فیلم آموزشی حذف فایل های temp

✅ حذف فایل های temp در گوشی اندرویدی

 

در مطالب قبلی به موضوعات "   حذف کش وای فای در ویندوز  " و "  طریقه پاک کردن cache در گوگل کروم " اشاره کردیم اما موضوع این مطلب در زمینه فایل های cache و temp در کامپیوتر و گوشی می باشد، پس با تیم فنی رایانه کمک تا انتهای مطلب" فایل temp  چیست و چگونه می‌توان آن را حذف کرد؟  "همراه باشید.

فایل با پسوند tmp در اندروید و ویندوز چیست؟ 

فایل های با پسوند tmp فایل های موقتی هستند چه فایل  tmp در اندروید چه فایل tmp در ویندوز در هر صورت فرقی ندارد از این فایل ها برای نگهداری داده های موقت برنامه ها استفاده می شود .بسیاری از برنامه ها برای نگه داری داده هایی که تنها برای مدتی به آنها نیاز هست .( به عنوان مثال تا زمان باز بودن یک پروژه در نرم افزار) فایل هایی با پسوند tmp در مسیر های مشخصی ایجاد کرده و بعد از آن نیز این فایل ها بلا استفاده باقی خواهند ماند. تا زمانی که ما کش نرم افزار در اندروید رو برای حذف فایل های تمپ پاک کنیم و یا در ویندوز با روشی که در ادامه میبینم فایل temp را حذف کنیم.

 

نامگذاری فولدر Temp در ویندوز

در ابتدا به اطلاعاتی درباره Temporary Files می‌پردازیم. نامگذاری این فولدر ها بر عهده سیستم عامل است و به درستی نمی‌‎توان گفت فرایند نام گذاری آنها چگونه است. زیرا این اطلاعات فقط مرتبط به خود سیستم عامل بوده و فقط برای بهبود کارایی و عملکرد بهتر و سرعت بیشتر اطلاعات، از آن ها استفاده می‌کند و برای کاربر و دیگر نرم افزار ها قابل خواندن نیست.

به عنوان مثال فایل های temp درون ویندوز و کامپیوتر اغلب به فرمت .mpmp ایجاد می‌شود. اما فایل های temp در word یک فایل پنهان است که با فرمت .doc در کنار فایل ایجاد می‌شود.

 

دوست داری دو تا ویندوز روی کامپیوترت نصب کنی؟ اینطوری هر فردی که با کامپیوتر کار میکنه میتوانه بدون مشکل اطلاعاتش رو دسته بندی بکنه!  روش نصب دو ویندوز در یک کامپیوتر

 

فایل temp کجاست؟ و کدام قسمت کامپیوتر یا موبایل ذخیره شده؟

مکان ذخیره سازی فایل های temp در هر سیستم عامل متفاوت است و نمی‌توان یک آدرس کامل برای آنها مشخص کرد.

به عنون مثال آدرس ذخیره فایل های temp در کامپیوترهای ویندوزی 7 ، 8 و 10 تقریبا به آدرس :\Windows\Temp  یا در پوشه app data ذخیره می‌شود.

 و یا محل ذخیره اطلاعات temp در گوشی های اندروید در بخش app data درهر اپلیکیشن و به نام cache ذخیره می‌شود.

نکته: ممکن است بسیاری از برنامه ها از فهرست موقت سیستم عامل ها استفاده نکنند و در عوض فایل های temp را در پوشه خود ذخیره کنند، پس این موضوع هم مد نظر داشته باشید.

تا الان شده دو تا فلش آبی کنار آیکن فایل و برنامه هاتون در کامپیوتر نمایش داده بشه؟ میدونی معنیش چیه؟ آموزش رفع دو فلش آبی کوچک در گوشه‌ی آیکون برخی فولدر ها و برنامه های کامپیوتر

 

چگونه فایل های با پسوند tmp را باز کنیم؟

همانطور که گفته شد فایل های تمپ برای نگهداری یکسری داده های موقت هر برنامه ایجاد می شوند و به طور معمول نیازی به باز کردن این فایل ها نمی باشد زیرا داده های ذخیره شده در این فایل ها ساختار مشخصی نداشته و یا اغلب کدگذاری شده اند. اما در صورتی که به هردلیلی نیاز به مشاهده داده های ذخیره شده در این فایل ها داشتید میتوانید از نرم افزار notepad ++ استفاده کنید که یک برنامه ویرایشگر متن با قابلیت خواندن انواع زبان های برنامه نویسی می باشد.

 

آیا حذف فایهای موقت temp مشکلی ندارد؟

آیا پس از حذف پوشه های temp کارکرد ویندوز یا گوشی با مشکل روبرو نمی‌شود؟این اطمینان از طرف پشتیبان کامپیوتر و موبایل رایانه کمک به شما داده می‌شود که اگر به درستی فقط فایل های اضافی temp را از روی دیوایس خود پاک کنید، با هیچ مشکل کامپیوتری یا موبایلی روبرو نمی‌شوید.

همچنین اگر نرم افزار خاصی به این اطلاعات نیاز داشته باشد دوباره آنها را در ایجاد می‌کند.

 

 

چرا حجم فولدر تمپ TEPM زیاد است ؟ 

علت زیاد شدن حجم فولدر temp این است که هربار وارد برنامه خاصی شوید، بر اساس میزان فعالیت شما مقداری حجم به فایل temp  اضافه می‌شود. این موضوع رفته رفته باعث افزایش فایل temp نرم افزار می‌شود.

این موضوع هم می‌تواند روی کارکرد سیستم و هم خود نرم افزار تاثیر داشته باشد، پس بهتر است هر چند وقت یک بار این اطلاعات را حذف کنید.

چگونه میتوان Temporary Files را حذف کرد؟

اکنون که که با فایل temp آشنا شدید وقت آن است که به روش حذف فایل های موقت  در کامپیوتر بپردازیم.

در مطلب " فایل temp  چیست و چگونه می‌توان آن را حذف کرد؟ " روش های مختلف این موضوع را به شما اموزش داده ایم که می‌توانید ازآنها استفاده کنید.

 

ما میتونیم فولدر تم ویندوز رو جا به جا کنیم تا حجم درایو C ویندوز خیلی بالا نره برای اینکار آموزش تغییر محل فولدر TEMP ویندوز را مطالعه کنید

 

آموزش شیوه حذف فایل های موقت temp در ویندز 7 ، 8، 10

برای این کار ابتدا در محیط ویندوز کلید های ترکیبی ( windows + R ) را بفشاریدتا پنجره RUN در کنار صفحه ویندوز شما اجرا شود.

سپس برای پاک کردن پوشه های اضافی در کامپیوتر عبارت %temp% را در آن تایپ کنید تا با صفحه زیر روبرو شوید.

 

 

نکته: اگر در هر قسمت با مشکل کامپیوتری روبرو شدید، می‌توانیداز بخش نظرات با ما در ارتباط باشید.

 اکنون تمام اطلاعات داخل این پوشه را انتخاب کرده و حذف کنید.

 

فیلم آموزشی حذف فایل های temp در ویندوز 7 ،8 ، 10

 

پاك كردن temp ويندوز 10

ويندوز 10 هنگام استفاده از برنامه اي خاص مانند مايكروسافت ورد براي بهبود وضعيت عملكردي خود فايل هاي موقتي ايجاد مي كند. ويندوز در طول روز مي تواند صدها  فايل موقت ايجاد كند كه ممكن است فضاي هارد ديسك  را پركند. هنگامي كه سندي را در مايكروسافت باز كنيم هر چند دقيقه يك نسخه موقتي از آن سند ايجاد مي شود. با استفاده از پاكساز يديسك برنامه تنظيمات و دستورات ساده در خط فرمان ويندوز مي توان اقدام به پاك كردن temp ويندوز 10 كرد. 

آموزش حذف فایل های temp در گوشی اندرویدی

در گوشی های اندرويدی این موضوع کمی متفاوت است اما روند کاربه یک صورت است. همچنین لازم است بدانید فایل temp در موبایل cache خوانده می‌شود. برای این کار لازم است وارد تنظیمات هر اپلیکیشن شده و فایلهای اضافی آن را حذف کنید.

برای این کار ابتدا وارد تنظیمات گوشی خود شده و قسمت apps را انتخاب کنیدتا تمام برنامه های نصبی بر روی گوشی خود را مشاهده کنید.

 

 

اکنون هر نرم افزار را انتخاب کرده و برای پاک کردن فایلهای cache در گوشی خود گزینه  clearcache را از بخش storage انتخاب کنید.

 

 

 

 

میدونی چطور میشه گوشی رو از راه دور به لپ تاپ وصل کرد؟ این طوری میتونی هر چیزی رو داخل کامپیوترت با ابعاد بزرگتر ببینی؟ چگونه تصویر گوشی را روی لپ تاپ بیندازیم

 

پرسش و پاسخ حذف فایل تِمپ ویندوز کامیپوتر و موبایل اندرویدی

در بخش بالا به صورت کامل اشاره کردیم که فایل temp چیست و چگونه میتوان آن را از روی کامپیوتر و گوشی حذف کرد. اما قطعا با مطالعه این مطلب ممکن است با سوال یا مشکل خاصی روبرو شوید، به همین دلیل با ما همراه باشید و در صورتی که شما هم با ابهام خاصی روبرو شده اید از بخش نظرات با خدمات کامپیوتری رایگان رایانه کمک همراه باشید.

 

چگونه می‌توان فولدر temp را به درایو دیگری منتقل کرد؟

-بله اگر منظور شما از این سوال انتقال اطلاعات فایل تمپ ویندوز از یک درایو به درایو دیگر است بله این امکان وجود دارد اما بهتر است این کار را انجام ندهید! زیرا برنامه های قدیمی زمان اجرا شدن برای انتقال اطلاعات خود به پوشه تمپ به دنبال آن در درایو ویندوز شما میگردند و در صورتی که نتوانند این پوشه را بیابند ممکن است در زمان اجرا با مشکل موجه شوند. بنابراین در صورتی که اجباری در انتقال فایل temp ویندوز به درایو دیگری وجود ندارد این کار را انجام ندهید.

 

آیا پاک کردن temp ویندوز 10 و 8 با ویندوز 11 متفاوت است؟

-خوشبختانه یکی از مزیت های فوقالعاده ویندوز ساده بودن آن است و تا زمانی که نیازی به ایجاد تغییرات نباشد امکانات ورژن قبلی را در نسخه جدید تکرار میشود به همین دلیل فرایند پاک کردن temp ویندوز 7، 8، 10 و 11 همگی با روش بالا امکان پذیر است.

 

آیا ترفند حذف کردن فایل های temp به صورت اتوماتیک در ویندوز و اندروید وجود دارد؟

-بله جالب است بدانید میتوانید فرایند پاک کردن فایل های temp به صورت خودکار وجود دارد اما لازم است برخی تغییراتی روی ویندوز یا گوشی همراه خود انجام دهید تا تنظیمات آن را set کنید.

 

در صورت حذف فایل های اضافی پوشه temp میتوان زمینه ساز مشکل شود؟

-به طور عمده پاک کردن فایل temp در کامپیوتر و گوشی مشکلی برای دستگاه ایجاد نمیکند زیرا این اطلاعات فایل های اضافه ای هستند که برنامه های روی کامپیوتر به مرور زمان ایجاد میکنند و با انباشته شدن آنها باعث کاهش سرعت ویندوز میشود.

اما مراقب باشید زمان پاک کردن فایل temp حتما هیچ برنامه ای فعال روی گوشی یا کامپیوتر نداشته باشید زیرا ممکن است اطلاعات آن با مشکل روبرو شود. از همین رو کارشناسان رایانه کمک پیشنهاد میکنند قبل از پاک کردن فایل اضافه ویندوز و اندروید حتما یک بار دستگاه را restart کرده و پس از بالا آومدن آن این کار را انجام دهید.

 

 

سخن پایانی

و در آخر ممنونیم که تا پایان مطلب " فایل temp  چیست و چگونه می‌توان آن را حذف کرد؟ "همراه ما بودید اگر در پاك كردن فايل هاي اضافي ويندوز 10 و ويندوز 7و8 هر بخش با مشکل یا سوال کامپیوتری یا موبایلی روبرو شدید می‌توانید با خدمات کامپیوتری آنلاین رایانه کمک و با شماره های  909071540 یا 0217129 تماس  گرفته و از ما مشاوره تلفنی و اینترنتی دریافت کنید.

همچنین برا آشنایی با ترفند های مختلف رایانه و موبایل میتوانید پیج اینستاگرام و اپارات رایانه کمک را دنبال کنید.