رایانه کمک | وردپرس چیست؟
انتشار: 1399/06/30 - بروزرسانی: 1401/11/02 توسط: : امیرحسین سالمی

ورد پرس چیست؟

امروزه کسانی که با طراحی سایت سروکار دارند با سیستم های مدیریت محتوا هم آشنا می‌شوند. نرم افزار وردپرس به دلیل محبوبیت بسیار بالا در میان کاربران توانسته میزبان سایت های بسیاری باشد. اکنون ممکن است برایتان سوالاتی پیش آمده باشد، مانند: وردپرس چیست و چه کاربردی دارد؟ چطوری روی هاست نصب می‌شود و چگونه می‌توان آن را تهیه کرد؟  چه سایت هایی را با وردپرس می‌توان راه انداری کرد؟

اصلا نگران نباشید با شرکت رایانه کمک همراه باشید تا در این مقاله به معرفی سیستم مدیریت محتوای وردپرس بپردازیم. برای تماس با رایانه کمک میتوانید از طریق تلفن های ثابت با شماره 9099071540 و از طریق موبایل با شماره  0217129 تماس حاصل فرمایید.

 

1.وردپرس چیست و چه کاربردی دارد؟

معمولا کاربرانی که به تازگی قصد دارند وارد دنیای بزرگ وردپرس شوند حتما سوالاتی برایشان پیش می آید، از قبیل اینکه آیا با وردپرس می‌توانم یه سایت با موضوعات ( خبری، شرکتی، موزیک، فروشگاهی و ...) راه اندازی کنم؟ همواره چنین سوالاتی که از دیگران می‌پرسند تا بتوانند یک سیستم مدیریت محتوای مناسب برای سایت خود انتخاب نمایند.

توجه: قبل از اینکه بدانید وردپرس چیست و چه کاربردی دارد بهتر است اطلاعاتی از مفهوم سیستم مدیریت محتوا و انواع CMSها به دست آورید.به همین خاطر شرکت رایانه کمک به شما توصیه می‌کند مقاله انواع سیستم های مدیریت محتوا و بهترین CMS  را مطالعه کنید.

اگر بخواهیم وردپرس را به زبان ساده تر برایتان معرفی نماییم می‌توان اینطور گفت که وردپرس یک سیستم مدیریت محتوای سایت ساز است که توسط آن می‌توانید وبسایت ها و بلاگ هایی را در انواع گوناگون راه اندازی نمایید. بر اساس مشاهده ی نمونه های مختلف، به دلیل انعطاف بالایی که سیستم مدیریت محتوای وردپرس دارد می‌توانیم این اطمینان را به شما بدهیم که با استفاده از آن می‌توانید اقدام به راه اندازی هر نوع وبسایت و بلاگ با وردپرس نمایید.

وردپرس به زبان حرفه ای : وردپرس با استفاده از زبان برنامه نویسی PHP ساخته شده است و توسط Mysql نیز پشتیبانی می شود، این سیستم کاملاً رایگان و متن باز است.      

اگر نمیتوانید به وردپرس واردشوید  مقاله  رفع مشکلات ورود به پیشخوان وردپرس را جهت رفع مطالعه کنید 

 

                                                                                                                                                                                                                            

تاریخچه سیستم مدیریت محتوای وردپرس

وردپرس در 27 می سال 2003 توسط مت مولنوگ پایه گذاری و به صورت رسمی عرضه شد، نرم افزاری کد باز که در ابتدا به طور گسترده ای از طرف وبلاگ نویسان برای نوشتن وبلاگ مورد استفاده قرار می‌گرفت شما می‌توانید علاوه بر وبلاگ با استفاده از افزونه ها و طراحی های اختصاصی در پوسته های وردپرس هر نوع وب سایتی را با آن راه اندازی نمایید.

 

آموزش کامل نصب وردپرس روی هاست

اکنون برای این‌که وردپرس را راه اندازی نمایید آخرین نسخه سیستم مدیریت محتوا را از سایت وردپرس دانلود نمایید و سپس با تهیه هاست مناسب اقدام به نصب و راه اندازی آن نمایید. در مقالات آموزشی شرکت رایانه کمک ما تمامی روش های نصب وردپرس را برای شما آموزش داده ایم که به شرح زیر می باشد. شما بر اساس نیاز خود می توانید روش مناسب را انتخاب نمایید.

 


 

آموزش نصب وردپرس بر روی هاست سی پنل

آموزش نصب وردپرس در هاست دایرکت ادمین

آموزش نصب وردپرس  ادان دامین دایرکت ادمین

آموزش نصب وردپرس روی ساب فولدر سی پنل 

آموزش نصب وردپرس روی ساب  فولدردایرکت ادمین 

آموزش نصب وردپرس روی ساب دایمن سی پنل

آموزش نصب وردپرس روی ساب دامین دایرکت ادمین 

 

آموزش نصب وردپرس روی لوکال هاست

نرم افزار وردپرس به قدری با سیستم های مختلف تعامل دارد که شما می‌توانید وردپرس را روی سیستم خانگی خودتان نصب و راه اندازی نمایید.حال برای انجام این‌کار باید برنامه آن را روی سیستم نصب کنید تا سیستم کامپوتری شما به یک میزبان تبدیل شود.   

برای انجام این کار باید برنامه ای روی کامپیوتر خود نصب نمایید تا سیستم شما به میزبان تبدیل شود( اصطلاحا به فضایی که برای میزبانی وردپرس ایجاد می‌کنید لوکال هاست گفته می‌شود) در این صورت شما بدون نیاز به هاست و دامنه، می‌توانید به راحتی وردپرس را روی سیستم خود نصب کنید و سایت خود را طراحی نمایید و در نهایت اطلاعات خود را به هاست واقعی انتقال دهید.

آموزش نصب وردپرس روی لوکال هاست xampp  

آموزش نصب وردپرس در لوکال هاست wamp

 آموزش نصب  وردپرس در لوکال هاست  لمپ lamp

اکنون بهتر است کمی به ویژگی های کلیدی وردپرس بپردازیم و ببینیم چرا این سیستم  مدیریت محتوا اینقدر میان طراحان جا افتاده و محبوبیت دارد؟

 

اتصال پنل اس ام اس به وردپرس

1. طراحی ظاهر و قالب وردپرس

زمانی که شما وردپرس را روی سیستم خود نصب و راه اندازی کردید،  اکنون نوبت به این می رسد که شما طراحی ظاهری آن را به دلخواه خود تغییر دهید که برای انجام این کار شما می‌توانید از قسمت نمایش> پوسته ها اقدام به عملیات تغییرات ظاهری سایت خود نمایید.پوسته وردپرس یا قالب وردپرس  ( WordPress theme )طرح ظاهری وب سایت شما را تشکیل می‌دهد که شما می توانید با استفاده از زبان‌های مختلف برنامه نویسی مانند Css ، بسته های فونت آیکون و غیره را از ظاهری به روز در آن استفاده نمایید. برای وردپرس قالب های رایگان زیادی وجود دارد شما  می توانید آن‌ها را در سرتاسر اینترنت جستجو نمایید. 

بعد از این که قالب وردپرس مناسبی را انتخاب کردید می‌توانید اقدام به سفارشی سازی ظاهر سایت خود کنید با تغییر در چیدمان المان های مختلف مانند: نمایش قسمت های دسته بندی، آخرین مطالب، آخرین دیدگاه‌ها و غیره بخش‌های مختلف را با سلیقه مناسب و دلخواه خود در سایت اختصاصی سازی نمایید.

 

شما می توانید به سایت رسمی وردپرس با آدرس wordpress.org دسترسی پیدا نمایید. شما در این سایت با منبع عظیمی از انواع مختلف قالب ها و پوسته های وردپرسی رو به رو می شوید و می‌توانید بر اساس دسته بندی و فیلترهای مناسب ، اقدام به جستجو هرگونه قالب وردپرس مانند: خبری، فروشگاهی، شرکتی، شخصی و غیره کنید و از آن استفاده نمایید.

 

بيشتر ياد بگيريم: ارسال پیام تبلیغاتی یا پوش نوتیفیکیشن در وردپرس بدون افزونه


2. ایجاد بخش های گوناگون در وردپرس با استفاده از افزونه ها

 

حالا بعد از اینکه ظاهر سایت خود را سفارشی سازی کردید کار شما در همین جا ختم نمی‌شود شما می توانید موارد گوناگون یا هر نوع بخش دیگری را به وردپرس خود اضافه نمایید در این قسمت می‌توانید از پلاگین های وردپرس یا همان افزونه وردپرس استفاده نمایید. شما می توانید افزونه وردپرس را به عنوان بسته های نرم‌افزاری کوچکتر در وردپرس در نظر بگیرید که با  قرار گیری در وردپرس به عنوان یک مکمل عمل می کند و ویژگی هایی را به وردپرس اضافه میکند

اگر  بخواهیم به عنوان یک مثال به این موضوع اشاره کنیم ساده ترین کار ساخت فرم می باشد.ما برای ساخت فرم در وردپرس باید از یک افزونه استفاده نماییم که مابین افزونه های موجود، افزونه فرم تماس ۷ از محبوبیت بالایی برخوردار می باشد. حالا  بعد از نصب این افزونه آن را در کنار وردپرس قرار می دهیم تا امکان ساخت فرم برای ما فراهم شود اکنون می‌توانید فرم خود را با استفاده از آن طراحی نمایید و در صفحات برای جمع آوری اطلاعات کاربران از آن‌ها استفاده نمایید.

افزونه های وردپرس به صورت رایگان، مانند قالب وردپرس شامل یک منبع عظیم می‌باشند. شما می‌توانید بر اساس دسته بندی و فیلترها آن جستجو نمایید شما با مراجعه به صفحات  ویژگی ها و کاری که انجام می دهد می توانید دسترسی داشته باشید. برای دسترسی به مخزن افزونه های وردپرس می توانید به آدرس سایت wordpress.org/plugins مراجعه نمایید.

 

3. توابع وردپرس چیست؟

قالب سايت وردپرس و افزونه ها برای نشان دادن اطلاعات پویا در سایت از توابع وردپرس استفاده می کنند. حالا شاید برای شما سوال پیش آمده باشد که توابع وردپرس چیست؟ در جواب باید بگویم که توابع وردپرس یک سری کد های برنامه نویسی php هستند که از آن‌ها می‌توانیم  برای نمایش اطلاعات پویا در وردپرس استفاده کنیم . حالا اطلاعات پویا چیست؟ اطلاعات پویا همان اطلاعات می باشند که در پایگاه داده وردپرس قرار دارند از جمله آنها می توانیم به محتوای نوشته، برچسب نوشته، دسته بندی نوشته ها اشاره کنیم. با قرار دادن تابع وردپرس مربوط در افزونه یا قالب وردپرس می‌توانیم آنها را فراخوانی کنیم و در سایت و صفحات گوناگون نمایش دهیم. توابع جدیدی به صورت پیش فرض در آن قرار دارند و علاوه بر آن با کدنویسی در افزونه وردپرس و قالب وردپرس ما می‌توانیم به ساخت توابع جدید در وردپرس اقدام نماییم. پس عملا نمی توانیم بگوییم که توابع وردپرس محدود به تعداد خاصی هستند. لازم است در طراحی قالب و افزونه وردپرس با توابع پیش فرض وردپرس به صورت کامل آشنا باشیم تا در طراحی های خود از آن‌ها استفاده نماییم. ما می توانیم با مراجعه به  آدرس سایت codex.wordpress.org به کلیه توابع وردپرس دسترسی داشته باشیم و از آن برای طراحی هر نوع قالب و افزونه سفارشی استفاده نماییم.

 

ميخواي بدوني چطور ميشه  نوتیفیکیشن های افزونه های وردپرس را  ببندي!

 

4. وردپرس و روابط آن با موتورهای جستجو 

سايت وردپرس خوشبختانه با طراحی و کدنویسی مناسبی که دارد برای موتورهای جستجو مانند گوگل به صورت استاندارد بهینه سازی شده است. به همین دلیل در بین CMSهای موجود به جرأت می توانیم بگوییم که وردپرس از نظر SEO یا همان بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو بهتر عمل می‌کند و یک گزینه مناسب برای راه اندازی وب سایت می‌باشد. شرکت رایانه کمک به شما پیشنهاد می کند که اگر قصد استفاده از هرگونه افزونه و قالب وردپرس در سایت خود را دارید باید حتماً ازشخصی و یا  شرکت بخواهید که در طراحی خود سئو و بهینه سازی قالب را مدنظر قرار دهد و به صورت بهینه و بالاترین سطح ممکن استفاده نمایید. اگر می خواهید قبل از استفاده از وردپرس و راه اندازی سایت اطلاعات بیشتر در مورد سئو و بهینه سازی به دست بیاورید پیشنهاد می کنیم مقاله فاکتور‌های سئو  و بهینه سازی را مطالعه نمایید.

 

5. امنیت  وردپرس

 باید بدونید که یکی از از مهم ترین مسائل و کلیدی ترین موارد بعد از راه اندازی سایت یا هر نوع نرم افزاری مسئله امنیت آن می باشد تا ما بتوانیم از نفوذ و سوءاستفاده هکرها در آن جلوگیری نماییم. سیستم مدیریت محتوا در هر بار به روز رسانی موارد امنیتی و راه هایی که از طریق آن هکرها به وبسایت‌ها نفوذ کنند مورد بررسی قرار داده و سد راه نفوذ کنندگان می شود. اما رفع کردن این مشکل به این معنی نمی‌باشد که آن را یک سیستم غیر ایمنی  تلقی کنید.

در دنیایی که نمی‌توان به هیچ وجه به صورت صددرصد ایمنی را تضمین کرد. برای این‌ که حتی اگر بسته نرم افزاری سیستم تولید محتوا شما به صورت کامل به روز رسانی  و ایمن باشد، ممکن است از راه‌های دیگری مانند عدم انتخاب هاست مناسب باعث می شود که نفوذ کنندگان  وارد سایت شما شوند به عبارتی سایت شما را هک کنند. بنابراین شما قبل از انجام هر کاری سعی کنید یک هاست مناسب برای وردپرس خریداری نمایید. مدیریت محتوای وردپرس خود را به روز نگه دارید سپس از قالب ها و افزونه های اورجینال  وردپرس استفاده  نمایید. اگر مایل هستید وردپرس را امن تر نمایید، شرکت رایانه کمک به شما توصیه می‌کند که آموزش تصویری و مرحله مرحله افزایش امنیت وردپرس را مشاهده نمایید.

 

درج واترمارک خودکار روی عکسهای سایت وردپرس

 

6. پشتیبانی وردپرس و فراوانی آن در وب پارسی

 آموزش مدیریت محتوا وردپرس بسيار مهم است. مديريت محتواي وردپرس  همانند  سایر سیستم های مدیریت محتوا دارای سایت پشتیبانی رسمی می باشد. اکنون دو سایت با آدرس های wp-persian.com و wordpress.org در دسترس می باشد که شما می‌توانید با مراجعه کردن به انجمن های پشتیبانی وردپرس مشکلات و نیازهای خود را مطرح نمایید تا کاربران وردپرسی بتوانند شما را راهنمایی نمایند، خوشبختانه مدیریت محتوای وردپرس در میان فارسی زبانان به اندازه‌ای غنی و جامع می باشد که با جستجو در میان منابع موجود می‌توانیم سریع نیازهای خود را برآورده کنید.

توجه : یک مورد خیلی مهم در استفاده از وردپرس این می باشد که ضمن استفاده از آن شما بتوانید به منابع کافی و تخصصی از آن دسترسی داشته باشید فعالیت سطح دانش خود را ارتقا دهید و با به کارگیری آموزش های منتشر شده درباره آن سایت خود را به طراحی های بروز و امکانات موجود نزدیک نمایید. در آخر شما بتوانید به راحتی با جستجوی ساده در منابع آموزشی رایگان و موجود همچون شرکت رایانه کمک مشکلات خود را برطرف نمایید.

علاوه بر این از نظر اقتصادی حتماً برای ما مهم است تا برای افزودن یک قابلیت چه میزان هزینه‌ای صرف آن کنیم . در این صورت با مراجعه به وب سایت هایی که در زمینه وردپرس بسته سایر سیستم های مدیریت محتوا فعالیت دارند می‌توانیم قیمت قالب و خدمات آنها را بررسی نماییم تا از نظر اقتصادی نیز اولویت بندی نماییم. خوشبختانه در این مورد وردپرس از منابع موجود بسیار بالایی برخوردار می باشد و از نظر اقتصادی نیز هزینه ها در آن به مراتب کمتر از سایرین است، این موضوع حائز اهمیت می‌باشد چرا که برخی از سیستم های مدیریت محتوا مثل وردپرس به صورت رایگان است، اما در مقابل هزینه های طراحی قالب و پلاگین در آنها بسیار بالا می باشد. پشتیبانی و خدمات دهی در زمینه وردپرس تا اندازه ای جامعه و غنی می باشد که می توانم بگویم از این نظر به حد اشباع رسیده است و هر وبسایت جدید قصد ارائه خدمات دهی در زمینه وردپرس داشته باشد باید بعد از بررسی کامل آن از ایده‌های مناسب برای این‌که بتواند کسب و کار وردپرسی  خود را از سایرین متمایز کند استفاده نماید.

7.  واقعاً باید به وردپرس اطمینان کنم؟

اگر برای راه اندازی سایت سیستم مدیریت محتوای هنوز قانع نشده اید به شما پیشنهاد می‌کنیم تا برای اطمینان کردن به وردپرس سایتهای مانند wpbeginner، سایت جی زی، بلک بری و… را برسی نمایید که در فهرست استفاده کنندگان از سیستم مدیریت محتوای وردپرس هستند. تا به امروز  میلیون ها سایت از وردپرس استفاده می کنند، همین دلیل باعث شده به محبوب ترین نرم افزار تبدیل شود. این سیستم تولید محتوای سایت به اندازه کافی انعطاف پذیر  می باشد که بلاگ نزدیک به ۵۰۰ کمپانی پرسود و مجلات دوره ای از آن استفاده می کنند.

 

 

پاسخ به سوالات متداول کاربران در رابطه باورد پرس چیست؟ 

در این قسمت به تعدادی از سوالات کاربران در رابطه با ورد پرس چیست؟ در سیستم پاسخ خواهیم داد. کارشناسان مجرب و متخصص رایانه کمک برای ارائه خدمات کامپیوتری خود از طریق تماس تلفنی و پاسخگویی آنلاین به صورت شبانه روزی آماده پاسخگویی به سوالات شما عزیزان هستند

شما می توانید برای دریافت پاسخ سوال های خود از طریق تلفن های ثابت با شماره 9099071540 و از طریق موبایل با شماره  0217129 با کارشناسان رایانه کمک در ارتباط باشید.

بهترين ابزار تحليل گر براي وردپرس چيه؟

- براي تحليل سايت بهترين ابزار گوگل  اناليتيكس است. در واقع اين ابزار امكاناتي را به شما در رابطه با درصد خريد هركاربر از محصولات سايت ميدهد و ديگر اطلاعات ديگر.

كاربرد توابع ورد پرس چيست؟

- توابع وردپرس یک سری کدهای برنامه نویسی php هستند که از آن ها می توان برای نمایش اطلاعات پویا در وردپرس استفاده کرد. اطلاعات پویا همان اطلاعاتی هستند که در پایگاه داده وردپرس قرار دارند که از جمله آن ها می توان به محتوای نوشته، برچسب نوشته، دسته بندی نوشته و.. اشاره کرد.

ورد پرس تا چند سطح به كاربران را اجازه مديريت مي دهد؟

-  وردپرس قادر است ۵ سطح برای کاربران تعیین کند. وردپرس به شما این امکان را می‌دهد که برای کاربران نقش‌های متفاوت ایجاد کنید.

 

سخن آخر 

در این مقاله  آموختیم که وردپرس چیست؟ چگونه با وردپرس سایت بسازیم. وردپرس یک سیستم مدیریت محتوا بسیار پیشرفته و محبوب می باشد که با استفاده از آن می‌توانیم طراحی و ساخت سایت را انجام دهیم و با استفاده از افزونه وردپرس و قالب وردپرس که این سیستم در اختیار ما می گذارد می‌توانیم با استفاده از توابع وردپرس برای  نشان دادن هر نوع محتوا و اطلاعاتی در سایت وردپرسی خود اقدام نماییم. این سیستم مدیریت محتوا برای ارائه بهترین بازخورد به مدیران سایت ها و سازگاری با تمام افزونه ها و قالب های پیشرفته موجود در سطح اینترنت، به هاست کاملاً مناسب و بهینه برای وردپرس نیاز دارد. همچنین با سئو و بهینه سازی وردپرس آشنا شدیم و می‌دانیم که وردپرس در میان CMS های  موجود دارای کیفیت بالاتری است و به همین دلیل بهترین گزینه برای ما خواهد بود تا در طراحی خود از آن استفاده نماییم. علاوه بر این با پشتیبانی وردپرس و فراوانی آن در منابع آموزشی، فروشندگان افزونه و قالب وردپرس و سایت‌های خدمات دهنده در پشتیبانی وردپرس نیز به حد کافی وجود دارند که می توانید با استفاده از آن‌ها به رفع مشکلات و نیازهای خود بپردازید.

امیدواریم این مطلب هم برای شما مفید بوده باشد شرکت رایانه کمک همیشه در تلاش است که آگاهی هموطنان را در رابطه با تکنولوژی ، مشکلات کامپیوتری و مشکلات تلفن های همراه بالا ببرد، در صورتی که با هر گونه مشکل کامپیوتری برخورد کردید برای تماس با رایانه کمک میتوانید از طریق تلفن های ثابت با شماره 9099071540 و از طریق موبایل با شماره  0217129 تماس حاصل فرمایید.

 

همچنین در صورت بروز مشکلات سخت افزاری میتوانید کیس و لپ تاپ خود را برای تعمیر به شرکت رایانه کمک انتقال دهید و یا با ثبت مشکل خود در سامانه آنلاین رایانه کمک درخواست خدمات کامپیوتری در محل را داشته باشید.