انکر تکست Anchor Text و اهمیت انواع آن در سئو سایت | رایانه کمک
انتشار: 1400/08/13 - بروزرسانی: 1401/11/05 توسط: : سید جلال حسینی

انکرتکست Anchor Text و اهمیت انواع آن در سئو سایت

انکرتکست (Anchor text) چیست؟

انکرتکست در سئو سایت و  لینک سازی از اهمیت بالایی برخوردار است و يكي از مهم ترين قسمت هاي بخش سئو سايت مي باشد. لينك سازي بر روي كلمات در محتواي سايت انجام مي شود. كلماتي كه بر روي آن ها لينك پياده مي شود؛ و به اصطلاح "هايپرلينك" مي شوند؛ انكرتكست ( Anchor text ) نام دارند. براي گوگل اين كلمات بسيار مهم مي باشد. در اين مقاله تصميم داريم در رابطه با انكرتكست و انواع انكرتكست و كاربرد آن ها صحبت كنيم. پس تا انتهاي مقاله همراه خدمات کامپیوتری رایانه کمک باشید

  ✴️✴️ رفع مشکلات کامپیوتری با کارشناسان فنی رایانه کمک  : ☎️از طریق تلفن ثابت 9099071540 و 📱 از طریق موبایل 0217129

آنچه در این مقاله می خوانیم:

انکرتکست Anchor Text چیست؟

انكرتكست ( Anchor text ) چه كاربردي دارد؟

سئو در دنياي بازاريابي و استفاده از انكرتكست

اهميت انكرتكست ( Anchor text) در سئو سايت

✅انكر تكست هاي طبيعي و غير طبيعي

انواع مختلف انكرتكست (Anchor text)

✅انكرتكست هاي عمومي يا Generic

متن لينك اصلي يا Exact Match Link Text

متن لينك نسبي يا Partial match Anchor Words

✅متن لينك عريان Naked Link Anchor

✅انكر تكست تصوير يا Image Anchor

انكر تكست مفهومي يا LSI Anchors

چگونگي استفاده از انكرتكست ها براي سئو  سايت

انكر تكست را در چه قسمت هايي از محتواي قرار بدهيم؟

✅انکرتکست های خوب چه ویژگی هایی دارند؟

استراتژي بهينه سازي انكرتكست

پرسش و پاسخ رایگان انواع انکرتکست های در سایت

خلاصه اي از آنچه خوانديم

 

انکرتکست Anchor Text چیست؟

انکرتکست یکی از ابزاری است که بهینه  سازی ان در سئو  سایت بسیار موثر است. و در صورتی که  از آن درست استفاده  شود رتبه سایت را درموتورهای جستجو افزایش می دهد. به  طور ساده تر  متن یا عنوان قابل مشاهده و قابل کلیک در لینک‌ها است. به زبان ساده‌تر Anchor Text متن یا کلمه‌ای در یک صفحه است که می‌توان روی آن کلیک کرد و از صفحه‌ای به صفحه دیگر یا از سایتی به سایت دیگر در حرکت بود. این متن در حالت استاندارد به رنگ آبی و زیر خط دار است.

پیشنهاد مطلب:  میدونستی گوگل قابلیتی رو داره تحت عنوان Featured snippet  که به  سئو سایتت کمک میکنه؟ مقاله کاربرد فیچر اسنیپت Featured Snippetsرو حتما بخون 

انكرتكست ( Anchor text ) چه كاربردي دارد؟

چند سال پيش وب مسترها و سئوكار ها با استفاده از كلمات كليدي يا اصطلاحات ( Keyword Stuffing ) الگوريتم هاي گوگل را دور مي زدند تا در گوگل رتبه بالاتري بگيرند. امروزه گوگل با اعمال تغييرات در الگوريتم هاي خود هوشمندانه تعداد كلمات كليدي را زير نظر گرفته و ميزان استفاده از كلمه را مي سنجد. حالا  سوال این است:

Anchor Text چیست و چرا برای SEO مهم است؟

براي همين انكرتكست ( Anchor text) از اهميت بسيار بالايي براي گوگل برخوردار مي باشد. انكر تكست ها كلمه هايي هستند كه در محتواي وب سايت ها بر روي آن ها لينك پياده سازي شده است. اين لينك ها حاوي محتوايي هستند كه براي مطالعه بيشتر محتوا و يا رفتن مستقيم به محتواي مدنظر كاربردي هستند.

 

 

سئو در دنياي بازاريابي و استفاده از انكرتكست

مبحث سئو در دنياي بازاريابي و كسب و كار هاي اينترنتي بسيار پيچيده است و جزئيات زيادي دارد. كه يكي از آن ها نوشتن انكر تكست صحيح مي باشد. انكرتكست با متن لنگر نيز شناخته مي شود چرا كه ما با كليك بر روي آن از مبدايي در اينترنت به مقصد مدنظر مي رويم

در واقع آن لينك بر روي كلمه بين مبدا و مقصد لنگر مي اندازد و آن دو را به يكديگر متصل مي كند. به كمك انكرتكست ها مي توانيم هم به صفحات لينك بدهيم و هم يك فايل مدنظر را دانلود كنيم. متن هاي انكرتكست، معمولا به رنگ آبي در محتواي سايت وجود دارند. و يا زير آن ها خط كشيده شده است. كلمه هايي كه در محتواي سايت به آن لينك مي دهيم به موتور هاي جستجوي گوگل كمك مي كند كه رتبه يك صفحه توسط موتور هاي جستجو مشخص شود. لينك هايي كه بدون داشتن كلمه خاصي در صفات مختلف مشاهده مي كنيم با نام Naked URL معروف هستند. 

دوست داری چند تا ترفند خوب یاد بگیری که با اعمال کردن اونها داخل سایتت فروشت رو افزایش بدی؟ پس با من تا انتهای مطلب نكاتي براي نوشتن محتواي لندينگ

 

اهميت انكرتكست ( Anchor text) در سئو سايت

لينك هايي كه بر روي كلمات پياده مي شوند؛ براي سئو بسيار ارزشمند مي باشند. لينك هاي داخلي به موتور هاي جستجوي اطلاعات بيشتري از سايت ما مي دهند. كلماتي كه به آن ها لينك مي دهيم به موتور هاي جستجو كمك مي كند تا گوگل از آن كلمه استفاده كند و موضوع صفحه ديگر را متوجه شود.

انكرتكست ها به مخاطب كمك مي كند تا بدانند پس از كليك چه محتوايي در انتظارشان است. نكته اي كه بايد دقت كنيم گوگل در الگوريتم پنگوئن به سايت هايي كه بيش از حد محتواي خود را بهينه مي كنند امتياز منفي مي دهد و اين يعني تا آن جاي كه امكان دارد بايد از هرگونه دست كاري در انكرتكست هاي خود پرهيز كنيم.

 

 

انكرتكست هاي طبيعي و غير طبيعي

اينكه گوگل كدام انكر تكست را در محتواي سايت ما طبيعي و كدام را غير طبيعي بداند بسيار مهم است. انكرتكست هاي غير طبيعي بيش از حد بهينه سازي شده هستند و گوگل اين را تشخيص مي دهد. استفاده از انكر تكست هاي صحيح باعث مي شود كمپين سئويي موفقي داشته باشيم.

به طور مثال فرض كنيم در يك محتوا كلمه كليدي ما « سئوي وب سايت » باشد. اگر در انكر تكست هاي خود از اين واژه استفاده كنيم گوگل آن را نوعي دستكاري و غير طبيعي مي داند چرا كه به استفاده بيش از حد كلمه كليدي در انكرتكست حساس است. مي توانيم در اين مواقع از مترادف هاي كلمه كليدي خود در متن لنگر استفاده كنيم.

انواع مختلف انكرتكست (Anchor text)

هانطور كه تا اين قسمت مقاله گفتيم گوگل بر روي انكر تكست ها بسيار توجه دارد. چرا كه با استفاده الگوريتم هايي كه دارد روش هايي را به كار مي برد تا بهترين محتوا را در سايت به مخاطبان نشان دهد پس نبايد تنها از كلمه ساده به عنوان انكرتكست استفاده كنيم. براي همين انكرتكست ها انواع مختلفي دارند كه در ادامه مقاله آن ها را معرفي مي كنيم.

 

دوست داری با بهترین پنل ارسال sms رو بشناسی؟ اتصال پنل اس ام اس به وردپرس

 

 

انكرتكست هاي عمومي يا Generic

انكرتكست هاي عمومي به اين صورت هستند كه كلمه كليدي در آن اشاره نشده است، بلكه مخاطب بايد قبل و بعد آن كلمه را بخواند تا متوجه شود محتواي لينك چيست. ممكن است اين نوع انكر تكست هاي عمومي در نگاه اول اسپم به نظر بيايند ولي اينطور نيست و اينكر تكست ها بسيار قوي مي باشند و نشانگر عمل يا اقدامي هستند كه مخاطب را به كاري تشويق مي كنند. نمونه اي از انواع انكر تكست عمومي به شرح ذيل هستند:

  • اينجا را كليك كنيد
  • اينجا بيشتر دانلود كنيد
  • از اينجا دانلود كنيد
  • اطلاعات بيشتر
  • اين صفحه
  • و ديگر موارد

دوست داری سایتت رو روی تمام کلمه های کلیدی مرتبط به کارت لینک اول کنی؟ برای اینکار اول باید بهترین کلمات کلیدی کارت رو انتخاب کنی. من رایگان همه ایناور بهت گفتم تنها کافیه مطلب " انتخاب بهترین کلمات کلیدی برای سئو" رو ببینی

انكرتكست نام تجاري يا  Branded

اين نوع انكرتكست ها براي تجارت و برند سازي استفاده مي شوند در واقع شامل نام برند هستند. اگر از نام برندمان براي انكر تكست به دفعات زياد استفاده كنيم؛ ممكن است گوگل به عنوان اسپم شناسايي كند و نتيجه خوبي ندارد. نمونه اي انكرتكست برند مانند موارد زير مي باشد:

  • ديجي كالا
  • مدير ماركتينگ ديجي كالا
  • رايانه كمك
  • و...

 

متن لينك اصلي يا Exact Match Link Text

در اين نوع از انكر تكست كلمه كليدي بسيار مهم است و هدف قرار مي گيرد. مثلا براي يك متن از محتوا لينك پياده مي شود به طور مثال:

· کد مکالمه رایگان در ایرانسل

· رم کامپیوتر چیست

· نصب دو ویندوز در یک کامپیوتر

  

متن لينك نسبي يا Partial match Anchor Words

اين نوع انكرتكست نيز كلمه كليدي را مورد هدف قرار مي دهد با اين تفاوت كه در يك عبارت به صورت رنددوم كلمات را به عنوان كلمه كليدي انتخاب مي كنيم كه به اين نوع انكر تكست، متن لينك نسبي يا Partial match Anchor Words مي گوييم. به طور مثال  در عبارت « پاسخگويي آنلاين خدمات كامپيوتري » به كلمات خدمات كامپيوتري لينك مي دهيم.

 

 

 

متن لينك عريان Naked Link Anchor

جالب است بدانيم گوگل اين نوع متن لينك را دوست دارد اگر چه از نظر ظاهري اين متن لينك به نظر زيبا نمي رسد. چرا كه در اين نوع لينك اينكه كسي از كلمه كليدي اسپم شده استفاده كند كاهش مي يابد. متن لينك عريان، URL يا آدرسي مي باشد كه از منوي مرورگر مستقيم در متن كپي شده باشد و قابليت كليك داشته باشد. به طور مثال لينك زير:

www.rayanehkomak.com 

 

انكرتكست تصوير يا Image Anchor

شايد در باره اهميت " تگ ALT"  شنيده باشيد. تگ ALT براي توضيح محتواي يك عكس در متن به كار برده مي شود.  گوگل اين ويژگي عكس را به عنوان انكر تكست شناسايي مي كند. و به كمك آن مي توانيم به سئوي وب سايت كمك كنيم بهتر است اين تصاوير را از ديگر تصاوير جدا كنيم. خصوصيت Alt text را مي توان به صورت توصيفي نيز نوشت. به طور مثال:

  • حل مشکلات عدم اتصال به اینترنت
  • راه های رفع خطاهای سایت  

 

  

 

انكرتكست مفهومي يا LSI Anchors

انكرتكست مفهومي يا كلمات LSI ؛ در واقع معادل كلمات كليدي مي باشند. از نظر گوگل بسياري از كلمات با يكديگر مترادف و هم معني مي باشند. و مي توانيم آن ها را جاي يكديگر به كارببريم. استفاده از اين كلمات در انكر تكست ها روشي معمول و بسيار مفيد براي لينك دهي مي باشد. به  طور مثال:

  • چگونه انكرتكست بسازيم.
  • بهترين راه هاي ايجاد انكر تكست
  • ساخت انكر تكست 

دوست داری قدرت مقالات خودت رو انقدر افزایش بدی که هیچکس نتونه باهات رقابت کنه! من چند تا راهش رو به صورت رایگان بهت میگم تنها کافیه مطلب "تقویت محتوا با‏ 3 تکنیک سئو داخلی قدرتمند" بخونی

چگونگي استفاده از انكرتكست ها براي سئو  سايت

در آپديتي كه گوگل در سال 2019 منتشر كرد تحت عنوان BERT؛ تاكيد كرد كه به استفاده معمول زباني بسيار اهميت مي دهد يعني اينكه به كلماتي كه اطراف يك لينك وجود دارند توجه مي كند تا لينك هاي معمول را از لينك هاي غير معمول تشخيص دهد. در واقع گوگل از آن به بعد به جاي اينكه فقط انكر تكست را بخواند تمام جملات اطراف آن را نيز مي خواند تا ارتباط منطقي ميان جملات به دست آورد. از طرفي گوگل به تجربه كاربر بسيار اهميت مي دهد و به همين علت بايد انكرتكست هايي كه در محتوا به كار مي بريم به سوالات كاربران  به درستي پاسخ دهند. پس بهتر است براي اين كه انكر تكست تاثير خوبي در سئو  سايت داشته باشد به جا استفاده  شود.

 

 

 

انكرتكست را در چه قسمت هايي از محتواي قرار بدهيم؟

همانطور كه اشاره كرديم؛ براي گوگل بسيار مهم است كه انكر تكست پاسخگوي سوالات كاربران باشد. براي اينكه انكرتكست ها عملكرد بهتري داشته باشند لازم است آن ها را در ميان محتواي متن قرا بدهيم در جايي كه احساس مي كنيم كاربر بيشتر نياز به دانستن اطلاعات دارد. و بيشتر در معرض ديد كاربر باشد. 

انکرتکست های خوب چه ویژگی هایی دارند؟

می توان گفت که انکر تکست ها باید ساده تر و گویا تر باشند و نباید از جملات طولانی و عبارت های نامفهوم در عنوان استفاده کرد. در ادامه به چند موارد که باید در نوشتن انکرتکست رعایت کنیم اشاره شده است:

عدم استفاده از انکر تکست عمومی

استفاده از انکرنکست های عمومی بدترین نوع Anchor Texr است. زیرا هیچ مفهومی را راجع به لینکی که پیوند داده نمی دهد. نکته ای که باید توجه کرد این است که انکرتکست استفاده شده نباید ارتباط با لینک داشته باشند، زیرا باعث می شود تاثیر منفی بر سایت داشته باشند. همچنین ممکن است باعث تخریب سئو سایت شوند.

 

 

پیشنهاد مطلب: میدونستی سایت الکسا چیه و چقدر می تونه به سئو و رتبه سایتت کمک کنه؟ مقاله الکسا چیست و چگونه کار میکند را حتما مطالعه کن.

 

استفاده از انکرتکست های گوناگون

سعی کنید از انواع انکرتکست استفاده کنید و خودتان را محدود به نوع خاصی نکنید. زیرا استفاده بیش از حد از نوع انکرها، احتمال جریمه شدن سایت را بالا می برد.

نوشتن کوتاه ترین انکر تکست

از دیگر ویژگی های یک انکرتکست خوب این است که، متن کوتاه باشد. زیرا هرچه انکرتکست کوتاه تر باشد درک مفهوم آن توسط موتورهای جستجو ساده تر و بهتر است. پس باید سعی کنید که از کلمات و یا عباراتی که حداقل تعداد کلمه در آنها وجود دارد در انکرتکست استفاده کنید.

استفاده از تگ های Alt  در تصویر

اگر در مقاله خود می خواهید از تصاویر استفاده کنید، از تگ های Alt یا همان متن جایگزین تصویر فراموش نشود. این کار باعث می شود که گوگل موضوع تصویر شما را متوجه شود و آن را در نتایج جستجو بخش تصاویر، به کاربران نمایش دهد.

طبیعی سازی انکرتکست های موجود در محتوا

علاوه بر تمام مواردی که در بالا گفته شد، باید دقت داشته باشید که چگالی انکرتکست های موجود در محتوای شما به اندازه باشد. در صورتی که بیش از حد Anchor Texr استفاده کنید و یا انکرتکست های نامرتبط در محتوای شما قرار بگیرید، گوگل با شما برخورد خواهد کرد.

جداسازی انکرتکست از بقیه محتوا

آخرین مورد جداسازی انکرتکست ها از بقیه محتواها است. یعنی آنها را باید بولد کنید و یا رنگ متفاوت برای آنها استفاده کنید. این کار به شما کمک می کند تا کاربران راحت تر کلمات را شناسایی کنند و روی آنها کلیک کنند.

استراتژي بهينه سازي انكر تكست

راهكار ها و استراتژي هايي وجود دارد كه كمك مي كند از بهينه سازي بيش از حد انكر تكست ها جلوگيري شود و از دريافت پنالتي از سوي گوگل يعني همان تاثير منفي در امان باشيم. در ادامه اين استراتژي ها را معرفي مي كنيم تا از مزاياي آن در انكرتكست بهره مند شويم. 

 

 

1. ارتباط ميان كلمات كليدي را با موضوع اصلي محتوا رعايت كنيم .

2.  بهتر است در محتواي خود از انواع مختلف انكرتكست استفاده كنيم اگر هميشه از يك انكرتكست استفاده كنيم يا فقط نام برندمان را لينك دهيم گوگل متوجه مي شود.

3. استفاده از انكرتكست ها و انواع مختلف آن بايد هوشمندانه باشد. به طور معمول 20 تا 40 درصد مواقع از انكرتكست هاي تجاري، 30 تا 40 در صد از انكر تكست هاي نسبي و 20 تا 40 در صد از ديگر انكر تكست ها در محتوا استفاده مي شود.

4. حتما در محتواي خود از " Alt text" ها استفاده كنيم. چرا كه هم تجربه كاربري بهتري را برای  گوگل فراهم مي كند،  كه براي گوگل بسيار اهميت دارد و هم ربات هاي گوگل مي فهمند كه تصوير چيست و به عنوان انكر تكست مفيد براي سئو سايت مفيد مي باشد.

5. به محتوا هاي اطراف متن اصلي نيز توجه كنيم. سعي كنيم جملاتي مرتبط با انكرتكست انتخاب كنيم. اگر از كلمه اي واحد در كل متن خود استفاده كنيم و به آن لينك دهيم يا كل جمله را به عنوان انكر تكست در نظر نگيريم از طرف گوگل يك پنالتي منفي دريافت مي كنيم.

 

پرسش و پاسخ رایگان انواع انکرتکست های در سایت

در این قسمت به تعدادی از سوالات کاربران در رابطه با انکرتکست Anchor Text و اهمیت انواع آن در سئو سایت پاسخ خواهیم داد. کارشناسان مجرب و متخصص رایانه کمک برای ارائه خدمات کامپیوتری خود از طریق تماس تلفنی و پاسخگویی آنلاین به صورت شبانه روزی آماده پاسخگویی به سوالات شما عزیزان هستند

شما می توانید برای دریافت پاسخ سوال های خود از طریق تلفن های ثابت با شماره 9099071540 و از طریق موبایل با شماره  0217129 با کارشناسان رایانه کمک در ارتباط باشید.

 حداکثر تعداد لینک سازی در یک مقاله چقدر است؟

طبق بررسی های انجام شده محدودیت زیادی در لینک سازی درون یک مطلب وجود ندارد اما پیشنهاد میشود تا حدودی لینک سازی درون مقاله را انجام دهید که باعث آذیت شدن خواننده نشود.

به همین دلیل همیشه سعی کنید تواضع را در لینک سازی روی انکرتکست های مختلف داشته باشید تا بهترین نتیجه را دریافت کنید.

آیا میتوان در صفحه ای لینک سازی انجام ندهیم؟

-بله. هیچ مشکلی ندارد که در مقاله ای از مطالب خود به هیچ عنوان لینک داخلی و خارجی ایجاد نکنید اما این موضوع روی سئو شما تاثیر دارد و روند رشد سایت شما را کند تر میکند بنابراین همیشه سعی کنید درون محتوا سایت خود به دیگر محتوا موجود لینک سازی کنید تا بتوانید بهتری نتیجه را دریافت کنید.

چرا انکرتکست برای سئو مهم است؟

- انکرتکست بخشی از پیوندی است که برای کاربران قابل مشاهده است و به دلایل زیادی برای سئو مهم است. آنچه شما به عنوان انکرتکست، برای لینک های داخلی و خارجی می نویسید، می تواند به صورت مثبت یا منفی بر رتبه بندی شما تأثیر بگذارد.

 

خلاصه اي از آنچه خوانديم

انكر تكست ها؛ يك مهم ترين فاكتور ها براي سئو سايت مي باشند. انكر تكست ها قسمتي از محتواي سايت هستند كه لينك بر روي آن ها پياده مي شود. اين لينك ها به عنوان "لينك لنگر" نيز شناخته مي شوند چرا كه مخاطب يا كاربر را به قسمتي از محتوا انتقال مي دهند و به عنوان لنگر كاربرد دارند.

 در سئوي سايت انكرتكست ها نيز بسيار قابل توجه موتور جستجوي گوگل مي باشند كه استفاده درست از آن ها مي تواند در سئو سايت تاثير چشمگيري داشته  باشد در اين مقاله انواع انكر تكست ها و اینکه انکرتکست چه کاری انجام می دهد؟ را شرح داديم همچنين در انتهاي مقاله به بررسي استراتژي هايي كه به استفاده درست از انكر تكست ها كمك مي كند تا سئو  سايت به خوبي صورت گيرد اشاره كرديم.

 اميدواريم مطالعه اين مقاله براي شما كاربر گرامي مفيد بوده باشد شما مي توانيد در صورت داشتن هرگونه سوال در مورد انواع انكرتكست ( Anchor text) با كارشناسان ما در رايانه كمك از طریق تلفن ثابت با شماره 9099071540 و از طریق موبایل پس از ثبت نام با شماره 0217129 تماس حاصل فرماييد.